Som kunngjort av Renault-Nissan-Mitsubishi Alliansen, har MITSUBISHI MOTORS CORPORATION (MMC) besluttet å anskaffe to OEM-bilmodeller for Europa fra et Allianse-medlem, Groupe Renault. MMC vil introdusere modellene i utvalgte markeder i Europa gjennom sitt forhandlernettverk, med 2023 som målsetning for salgsstart. De spesifikke OEM-modellene og landene bilene skal selges i er under vurdering.
MMC har gjennomført strukturelle reformer i Europa i tråd med “Selection and Concentration” -strategien i sine langsiktige forretningsplaner som ble kunngjort i juli 2020. MMC har tidligere annonsert at de fryser utviklingen av nye bilmodeller for det europeiske markedet i inneværende planperiode, mens forsknings- og utviklingsressurser og investeringer konsentreres i ASEAN-regionen. Som en del av disse strukturelle endringene har MMC fokusert på å optimalisere priser, forbedre logistikk og redusere de faste kostnadene, og søke ytterligere effektivitet i driften.
Den nye retningen med Groupe Renault er en del av strategien til MMC i Europa, der ønsket er å møte kundenes behov.
–Vi ser frem til å få mer informasjon om nye produkter som vi kan vi kan tilby våre kunder på lengre sikt. Foreløpig fokuserer vi på salg av nåværende modeller, men tenker samtidig at de planlagte OEM-modellene kan treffe godt også her hos oss, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i MMC Norge AS.