Toyotas hybridteknologi er nå også tilpasset Toyota Camry. Dette er bilen som har hatt et femten års salgs-opphold i Norge. Med Romslige Toyota Camry tilbake kompletterer Toyota modellspekteret ytterligere.
Bilmodellene gjennomgår livssykluser via årlige facelift som skiller årsmodellene fra hverandre og et meget omfattende generasjonsskifte hvert sjette til tiende år. Da lager man en ny produksjonsplattform fra bunn av med ny produksjonslinje. Slik er det med utviklingen av hybridsystemet til Toyota også.

Hver eneste generasjon og oppdatering henter ut mer bremse og rulle energi og tilbakefører energien til batteriet som igjen benyttes til fremdrift via elmotoren. Systemet er så effektivt at bensinmotoren til Camry kan ligge i dvale opp til 50 prosent av kjøreturen. Det betyr at Camrys selvladende hybridsystem medfører en betydelig reduksjon i drivstoffutgiftene.
5,5 l/mil WLPT
Toyotas selvladende teknologi har fått fotfeste i befolkningen. I mai merkes dette også på salgsstatistikken, hvor Toyota var mestselgende bilmerke godt hjulpet av klassikeren RAV4 og en hyggelig gjenforening med klassikeren Toyota Corolla.
Nå er det Toyota Carmy sin tur til å bli selv ladende. Dette medfører at denne store bilen forbruker 5,5 l/mil WLPT, som er den nye realistiske målemetoden.

218 hester
Til tross for 15 års fravær i Norge ruller det over 19 millioner Toyota Carmy på veien i resten av verden. Fra 2011–2019 ble Carmy laget på XV50 plattformen i USA, og nå er den tilbake i Norge med ny plattform og velkjent byggeteknikk.
Carmy lages nå på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture). Det betyr et velavstivet karosseri med avansert fjæring og tradisjonelt MacPherson oppheng foran og doble fjærben bak. Forøvrig samme oppskrift som nye RAV4 og Lexus ES.
Motoren er en solid 2,5-liter Dynamic Force-bensinmotor tilkoplet Toyotas velkjente trinnløse automatgir i kombinasjon med elektromotor til fremdrift. Pakken leverer 218 hester i systemeffekt. Stor motor, romslig bil, hyggelig pris og lavt forbruk, er alle gode salgsargumenter.

Moteriktig
Toyota Camrys tilbakekomst er godt timet, for lanseringen kommer samtidig med at sedan-modeller har blitt populære igjen. Vi liker den tidløse elegansen disse kupe-linjene gir en bilmodell. Seneste generasjon av Toyota Camry medfører ingen revolusjon av designspråket, snarere evolusjon av det velkjente Catamaran under priority designet til Toyota.
En slank, dyp øvre grill fremhever Toyota-emblemet og har tynne LED-frontlykter i hver ytterkant. Lavt panser skal gi inntrykk av en kupé som er trukket ned i karosseriet.

Velutstyrt
Resultatet er lekre linjer. Innvendig har Toyota kostet på deg et lekkert interiør. Vi skal ikke sammenligne med tidligere Camry-utgaver til det er tidsdifferansen for stor, men Toyota har de seneste årene forbedret interiørkvaliteten hvert eneste år på alle sine modeller. Denne strategien har også Camry fått del i.
Kvalitetsfølelsen innvendig er dermed god. På teknologisiden er Toyota Camry naturlig nok en helt ny bil med Head-Up display (HUD) i farger, en 7” multiinformasjonsskjerm og en 8 » skjerm i senterkonsollen. Den nyeste versjonen av Toyota Touch® 2 multimediasystemer på plass. Interiøret tilgjengelig i to farger: Beige (skinn) – som kombinerer et mørkt grått teppe og øvre dashbord med to nyanser av beige; og svart (stoff eller lær).
Bak får man elektrisk justerbare seter, som opereres via et kontrollpanel i armlenet. I dette panelet kan man også justere aircondition og lydsystemet. På sikkerhetssiden leveres Camry med Toyota Safety Sense som standard. Ett sett med aktive sikkerhetsteknologier, som er designet, for å hjelpe til med å forhindre eller redusere effekten av sammenstøt på tvers av en rekke trafikksituasjoner.

God plass
På plass i førerstolen legger vi merke til meget god plass til passasjerer. Taxinæringen snappet opp Camry -modellen raskt da bransjen har et behov av en romslig bil men stort bagasjerom i kombinasjon med lave driftskostnader og selvsagt bensinmotor.
Plassmessig plasserer Toyota Camry seg i det store D/E sedan segmentet med nesten 4,90 centimeter i lengden. Vi forventet et mykt understell i denne store bilen, men blir overasket at denne store «glideren» lener seg mot det sportslige. Vi tror det er den eldste aldersgruppen bør gå for fornuftig å gå for 215/55-17 dekk istedenfor 18 tomms, som Premium utgaven har som standard for litt bedre dempning i dekksiden via høyere profil.
Dekkstøy blir også bedre dempet med mindre felger. Medfølgende Dunlop dekk gir en del dekkstøy. Sporty er også tanken bak hendlene på rattet, hvor vi kan velge gir selv. Dette blir ikke benyttet mye siden Toyota Camry har flere kjøreprogram som fungerer utmerket. Drivstofforbruket vil selvsagt forandres når man går fra Eco til normal eller Sport. I Sport-modus går 0-100 på akseptable 8,3 sekunder.

RAV4
Toyota Camry deler altså plattform med RAV4, men der stopper all likhet. Camry er en helt annen bil på veien med lavt tyngdepunkt, lang akselavstand, god styringsrespons og den sportslige følelsen blir forsterket ved lav sittestilling.
Hybridsystemet veksler sømløst ved vanlig kjøring og vi jobber oss igjennom kjøreprogrammene. Vanligvis har vi en forkjærlighet for Sport siden programmet gir best respons, men denne gang ble normalprogrammet favoritten.
I vanlig trafikk fungerte det bedre enn Sport, en mykere kjørestil som står godt til denne store bilen. Det er viktig å velge rett utstyrspakke til Camry også. Vår Platinum-utgave kan ikke felle ned bakseteryggen slik at bagasjerommet rommer lange gjenstander, isteden har man satset på automatisk solskjerming som felles ned fra bakruten når bilen settes i revers.
Solskjermingen krever faste bakseter. Vårt valg faller på Premium eller Executive utstyrsnivå med siden disse modellene har normale nedfellbare bakseterygger og dermed mulighet til et stort bagasjerom. Det er verdt å merke seg at vi ikke klarte å komme over 0,57 liter pr. mil under prøveturen. Det er veldig nære fabrikkens egne tall på 0,55 l/mil.

Konklusjon
Toyota Camry gir deg utrolig mye bil for pengene.Sstor 2.5-liters motor med automatgir og hybridteknologi og et realistisk bensinforbruk på 5,5 l/mil WLPT til bare kr 441.000, – i startpris. Vi snakker også om en meget stor bil på nesten 4,90 centimeter. Ved å velge Toyota Camry kan man faktisk få den store bilen mange ønsker seg med samme kjøp og driftskostnader som mindre biler i klassen under.

Fakta Toyota Camry
- Motor: R4 bensin + el
- Slagvolum: 2,5-liter
- Effekt: 218 hk
- Moment: 221 Nm
- Gir: eCVT Automat
- 0-100 km/t: 8,3 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk blandet: 0,55 l/mil WLPT
- Co2 utslipp: 119 g/km
- Egenvekt: 1.595 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,88 m
- Bredde: 1,84 m
- Høyde: 1,45 m
- Akselavstand: 2,82 m
- Utstyrsnivå: Platinum
- Bagasjerom volum: 524 liter
- Pris fra: Kr 441.800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 487.600, –
