Škoda Scala – Et meget godt kjøp

 

Škoda her fått solid fotfeste som VW-konsernets lavprismerke med meget god kvalitet og ikke minst rimelig tilleggsutstyr. Nå kommer de med en nyhet i form av bilen Škoda Scala.

 

Med en lengde på 4,36 m passer Škoda Scala perfekt til småbarnsfamilier på utkikk etter en ny bil til bruktbilpris. Vel, kundegruppen er selvsagt langt større enn bare småbarnsfamilier, for nye Škoda Scala er blant de største i mellomsegmentet eller Golf-klassen, som vi mer folkelig benytter, for at alle skal få en bedre indikasjon på biltypen.

 

 

 

Škoda Scala har hele 467 liters bagasjerom (1.410 liter med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Škoda her fått solid fotfeste som VW-konsernets lavprismerke med meget god kvalitet og ikke minst rimelig tilleggsutstyr. Nå kommer de med en nyhet i form av bilen Škoda Scala.

 

Med en lengde på 4,36 m passer Škoda Scala perfekt til småbarnsfamilier på utkikk etter en ny bil til bruktbilpris. Vel, kundegruppen er selvsagt langt større enn bare småbarnsfamilier, for nye Škoda Scala er blant de største i mellomsegmentet eller Golf-klassen, som vi mer folkelig benytter, for at alle skal få en bedre indikasjon på biltypen.

 

Škoda Scala er første modell med bilmerkets nye designspråk, disse linjene vil bli synlig i langt flere modeller.

 

 

Škoda Scala har hele 467 liters bagasjerom (1.410 liter med baksetene slått ned), dette er best i sin klasse og behagelig startpris på bare kr. 281.200, -.

Det er fornuftig å velge 150 hk sammen med 7-trinns automatgir isteden, riktignok 33.000 kroner dyrere, men denne kombinasjonen vil gi bedre innbyttepris fordi automatgir er «hot» om dagen.

Også Scala følger det tradisjonelle Škoda-konseptet ved å bli produsert i et lavkostland med velprøvde løsninger, der alle barnesykdommene er eliminert. Škoda velger å la andre prøve ut helt nye teknologier til de er 100 prosent driftssikre. Først da blir de installert i Škoda. Dette konseptet medfører biler med lite feil.

 

Du kan selvfølgelig velge mellom en rekke setetrekk og farger for perfekt match til dine individuelle ønsker. Skinn/ kunstskinn interiør er også tilgjengelig via komfortpakken til kr 18.900, –

 

 

Staker ut kurs for fremtidige modeller

Helt nye Scala bygges på en velkjent MQB plattform fra VW-konsernet og kjennere av merket, vil med en gang se at bilen har et nytt design. Scala er således første bil ut med Škodas nye designspråk.

 

Designet er inspirert av den sportslige Vision RS med skarpe linjer og dynamiske elementer. Škoda Scala må omtales som unik, ikke bare er den først ut med nytt utvendig design, også innvendig blir modellen først ut med nytt infotainment system med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt.

Bilen er også online hele tiden med automatiske kartoppdateringer. De teknologikyndige vil trolig også sette pris på en ny generasjon av Škoda Connects mobile online-løsninger, hvor bilen er tilkoplet din mobiltelefon slik at du også kan benytte den til å låse opp bilen. Vi var tidligere inne på plass, takket være hele 2.64 m akselavstand blir det god plass til baksetepassasjer også.

 

Bare topputgaven Style kommer til Norge, de som ønsker enda mer utstyr kan supplere med forskjellige utstyrspakker.

 

 

God plass

God plass på papiret må testes ut i praksis. Vi justerer sete langt fram, ingen nøkkel i veien for beinet i «tunnelen» er en god start.. I baksetet er det godt med luft mellom beinet og seteryggen, det betyr at bilen svelger to personer iført 36” jeanslengde bak hverandre. Kanskje litt trangt med fem av denne størrelsen på en langtur til Spania, men fra Østfoldbyene til Gardermoen går det greit.

 

God effekt er det i 150 hk utgaven også. Scala veier bare 1.265 kilo og er kvikk på veien. Lav vekt er også en fordel på veier med krappe svinger, så selv om understellet er satt opp for komfort, er denne bilen underholdene å kjøre.

Lav vekt er også synonym med et fåtall tunge støydempende matter. På den måten ble vi overrasket over moderat innvendig støy i motorveishastighet.

 

Elektrisk bakluke er standardutstyr på nye Scala.

 

 

Litt lik Golf

Overgang til den nyeste MQB plattformen har tydeligvis gitt resultater. Man føler en likhet med Golf i kjøreegenskapene. Det er ikke så merkelig siden de deler plattform. Motor og ikke minst den herlige 7-trinns DSG automatkassen er likheter.

 

Den største forskjellen ligger i Scalas overlegne størrelse og plassutnyttelse. Vi savner Head-Up display med skiltgjenkjenning, men man kan bestille et digitalt instrumentpanel og få denne informasjon og mer til rett under synslinjen. Digitale instrumenter og alt annet i de forskjellige utstyrspakkene har lav pris. Norgesfavoritten med utfellbart hengerfeste samt elektrisk bakluke er et godt eksempel i så måte. Ekstrautstyret finnes i transportpakken til 10.500 kroner. De som bare velger standardutgaven Style og hopper over utstyrspakkene, får likevel en komplett bil med blant annet LED-baklykter, skinnratt, girspak og håndbrems i skinn, tekstilmatter, Easy Start, Climatronic to-soners aircondition, Bolero 8″ infotainmentsystem inkludert SmartLink+ og Bluetooth for å nevne noe av standardutstyret.

 

 

Seneste utgave innen informasjonsteknologi er på plass, bilen er online hele tiden, det er enkelt å deaktivere kjøreassistentene fra skjerm, her er line assistenten deaktivert.

 

 

Konklusjon

Škoda har en relativt ung kundegruppe. Det ser ut til at de har forstått at man får kjent VW- kvalitet til lavpris siden Škoda produseres i et lavkostland. Ny Škoda Scala scorer høyt på plass og lav pris på bil og tilleggsutstyr.

 

Fakta Škoda Scala

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1,5-liter
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 250 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100 km/t: 8,2 sekunder
  • Toppfart: 219 km/t
  • Forbruk blandet: 0,5 l/mil NEDC
  • Co2 utslipp: 113 g/km NEDC
  • Egenvekt: 1.265 kg
  • Tilhengervekt: 1.250 kg
  • Lengde: 4,36 m
  • Bredde: 1,79 m
  • Høyde: 1,47 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: Style
  • Bagasjerom volum: 467 / 1.410 liter
  • Pris fra: Kr 280.200, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 371.900, –

 

Vi skyver førerstolen langt frem, likevel er det godt plass til meg og deretter flytter jeg med over til baksetet. (0046) Godt med luft mellom stolrygg og beinet er resultatet, det betyr at de aller fleste vil få plass i baksetet selv med en langbeint fører.

 

Soltak finner man i Emotion-pakken.

 

Škoda satser på analoge instrumenter, Amundsen Navi-pakke er tilleggsutstyr man bør krysse av for om man ønsker digitale instrumenter.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen