Etter lanseringen av SoundComfort-teknologi for det nordiske vinterdekkmarkedet i fjor vinter, er Goodyear nå klare til å utvide sortimentet. Den kommende vinteren vil 12 nye dimensjoner bli innført, og dekkprodusenten tilbyr dermed denne teknologien på til sammen 64 dekk dimensjoner til bruk på nordisk vinterføre.
Goodyears støyreduserende teknologi har raskt blitt en suksess. I Belgia og Nederland har teknologien vunnet en pris for årets produkt i 2019[1]. Samtidig er interessen også stor i Norge. I en undersøkelse utført av Gfk Norm[2] på vegne av Goodyear, sier én av fire nordmenn at støynivået på dekkene er veldig viktig. Hovedgrunnen til at nordmenn vil ha stillere dekk, er fordi det er mer behagelig og øker sikkerheten. Dette ble oppgitt av henholdsvis 61 og 40 prosent. Med SoundComfort-teknolog kan støynivået inne i bilen bli redusert med opptil 50 %[3].
For å møte den økte etterspørselen innfører Goodyear i perioden frem til februar 2020 Sound Comfort-teknologi i 12 nye dimensjoner beregnet på nordiske vintere. Til sammen vil teknologien bli tilgjengelig i 64 dimensjoner, fra 16 til 20 tommer i diameter, i følgende nordiske vinterdekk mønstere: UltraGrip Ice Arctic SUV, UltraGrip Ice Arctic, UltraGrip Ice SUV, UltraGrip Ice 2.
SoundComfort-teknologien er et utmerket eksempel på Goodyears mål om å fremme innovasjon innen dekkdesign for å møte forbrukernes og markedets behov. Bilmotorene blir stadig stillere, spesielt med innføringen av elektriske biler og hybrider. Støy forårsaket av dekk blir derfor mer lagt merke til.Goodyear SoundComfort-sortimentet omfatter dimensjoner som passer på el- og hybridbiler fra bilprodusenter som f.eks: Tesla, Volkswagen, Nissan, Hyundai, Toyota med flere.
Om SoundComfort
Goodyears SoundComfort-teknologi bruker et polyuretanskum med åpne celler på innsiden av dekket for å redusere luftvibrasjoner. SoundComfort reduserer støyen med opp til 50% – inntil 4 desibel – og fører til en merkbart stillere reise for sjåfører og passasjerer[3]. Skummet er lett nok til at det ikke har noen innvirkning på kjørelengde, rullemotstand eller hastighetskapasitet.