Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp. Hele 59 kilometer kan den nye Peugeot-modellen tilbakelegge uten utslipp. Sammen med en rekke nye helelektriske biler, er dette en viktig del av Peugeots elektrifiseringsprogram.
Peugeot 3008 GT Hybrid4 har i tillegg til 59 kilometer elektrisk rekkevidde fått et CO2-utslipp på kun 29 gram CO2/km, i henhold til WLTP. Dette tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter. Med en total effekt på 300 hestekrefter fra tre motorer, er man også sikret effektiv fremdrift.
– Vi gleder oss veldig til å tilby en ladbar SUV med firehjulstrekk i det norske markedet. 3008 er en svært vellykket og attraktiv modell allerede, og nå vil populæriteten øke ytterligere med plug-in, firehjulsdrift og 300 hk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
Siden lanseringen av 3008 i 2016, har Peugeot solgt over 700.000 biler. Bilen er markedsleder i segmentet i mange land.
3008 GT Hybrid4 har til sammen tre motorer. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og i tillegg har den en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en elektrisk motor bak med 112 hestekrefter. Null til 100 går unna på kvikke 5,9 sekunder!
Girkassen er en 8-trinns automatkasse.
Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW.
Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig og tilbyr en stor grad av fleksibilitet. Dette sikrer god fremkommelighet under alle forhold, 4×4 også i elektrisk modus, gode ytelser og lavest mulig utslipp. Bakakselen er en avansert multilinkenhet som sikrer høy komfort og gode kjøreegenskaper.
3008 GT Hybrid4 kommer kun i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistansesystemer, i likhet med 508.
Varianten med 4×4 får senere følge av en modell med forhjulstrekk og 225 hestekrefter. (Turbomotor med 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter).