Kia Soul Electric har vært anonym på nybilstatistikken: De aller fleste bilene har kommet inn som bruktimport. En dags registrering i Tyskland har vært malen til nå, men med en helt ny utgave – med opptil 452 km rekkevidde – vil trolig importøren støvsuge det europeiske markedet for å dekke etterspørsel også denne gang.
Kia Soul Electric har forresten byttet navn til Kia e-soul. Vi snakker om tredje generasjon Soul med en hel rekke forbedringer, men designet er det samme.
En firkantet boks er utgangspunktet. Designet gir en fantastisk plassutnyttelse og den nevnte boksen har også vokst denne gang. Kia e-soul er blitt 55 millimeter lengre, akselavstanden er økt med 30 millimeter og bilen er blitt fem millimeter høyere.
Det betyr i praksis at to personer på 1,90 kan sitte bak hverandre uten problem. Kia e-soul kan faktisk omtales som en liten storbil, men med småbilens smidighet i urbane strøk. Et av ankepunktene tidligere var bagasjerommet, men det er oppgradert til på 315 liter på nykommeren.
Forbedringer i fleng
Den nye utgaven har 64 kWt batteripakke og 204 hk, opp fra 109 hk. På plass sitter vi høyt med god oversikt over veien. Kia e-soul er ingen fullverdig SUV, men man får litt av den samme følelsen bak rattet. Vi merker raskt at de nye 12-veis elektriske setene er bedre å sitte i med bedre støtte samtidig registrerer en at Kia e-soul har byttet interiørfarge til sort.
Vi savner den lyse fargen, sorte skinnseter kombinert med sort pianolakk, er nemlig utsatt for fingermerker. Gir-velgeren er ny. Drive velges via et dreiehjul. Av med Eco kjøreprogram og inn med sport, og med det har vi alle de 204 hestene til rådighet og du verden for en forandring fra den gamle modellen.
Kia e-soul er forbausende akselerasjonsvillig. Veiegenskapene er også forbedret ved å benytte mer høyfast stål til å stive opp karosseriet og i tillegg har man kostet på seg uavhengig multilink bakaksel. Denne oppgraderingen, sammen med et strammere understell, gir nye Kia e-soul skarpere kjøreegenskaper. Styringsresponsen er også strammere, så samlet sett har man jobbet med å følge opp økningen i effekt med oppdatert understell og sporty kjøreegenskaper.
Kjøreprogram
Kjøreprogrammene Normal, Eco, Eco+ og Sport er også nye sammen med hendler på rattet til å justere motorbremsen eller regenerering av strøm tilbake til batteriet. Ved å trykke inn venstre hendel bremser bilen automatisk via radar som måler avstand til forankjørende bil.
Nytt er også et utvidet spekter av kjøreassistenter avhengig av utstyrsgrad. Topputgaven er naturligvis velutstyrt med kjøreassistenter inkludert adaptiv cruisekontroll med aktiv styring og start/stopp funksjon som gir en selvkjørende bil nivå 2, med automatisk nødbremssystem for å forhindre kollisjon med bil eller fotgjengere.
Trådløs mobillader på plass sammen med en lyspakke som kobles til musikken som spilles. Stemningslys fra dørpanelene kan tilpasses i åtte ulike farger med seks ulike temaer og pulserer i takt med musikken.
Endelig app
På tidligere utgave har vi savnet kommunikasjon med bilen via telefonen. Ønsket har blitt oppfylt, Kia e-Soul er første modell på nett med Kias Uvo-app, hvor man blant annet kan starte klimaanlegget via telefonen når flyet lander og finne en varm og isfri bil på parkeringsplassen.
Hurtiglading følges via telefon også, da er det slutt på å løpe ut for å sjekke om bilen er fulladet. Fra telefonen kan man også stille inn ladetider, slik at man lader når strømprisen er lavest.
Batteripakker
To batteripakker er tilgjengelig 39,2 kWt og vår demobil med 64 kWt (67,1 kWt brutto). Minste pakke leveres med en svakere motor på 136 hk og 277 km rekkevidde etter den mer realistiske målemetoden WLTP. Største pakke gir 452 km rekkevidde. Begge batteripakkene er nyutviklet med forbedret batteriteknologi. Det medfører en 25 prosent økning i energitettheten (250 Wh/kg).
Batteripakken har nå også blitt utstyrt med veskekappe med varme/kjøling koplet til varmepumpen. Rent praktisk vil bilen kjøle batteriet ved hurtiglading, slik at bilen kan lades fra 20 prosent til 80 prosent på 42 minutter på 100 kW DC hurtiglader og varmes opp til riktig temperatur kalde vinterdager.
2019-utgaven bytter også ut Chademo med CCS for lading. Ombordladeren er også oppgradert til 7,2kW, det betyr Type 2-ladeboks med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) for full utnyttelse av effekten.
Konklusjon
Kia har videreført et lekent design i nykommeren med en rekke fargekombinasjoner og spesielt interiør. Tredje generasjon har fått en betydelig oppgradering, Kia e-soul vokser på alle måter, både i lengden, motoreffekt, rekkevidde og kjøreegenskaper.
Fakta Kia e-soul
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 395 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,6 sekunder
- Toppfart: 167 km/t
- Forbruk blandet: 1,57 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.682 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,19 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,60 m
- Akselavstand: 2,60 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Bagasjerom volum: 315 / 1.339 liter
- Pris fra: Ikke oppgitt
- Pris prøvekjørt utgave: Ikke oppgitt