Elbilen Mercedes-Benz EQC med norske priser

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / Hightechsilber / Interior: Electric Art / Der neue Mercedes-Benz EQC - der erste Mercedes-Benz der Produkt- und Technologiemarke EQ. Mit seinem nahtlosen klaren Design ist der EQC ein Vorreiter einer avantgardistischen Elektro-Ästhetik mit wegweisenden Designdetails und markentypischen Farbakzenten außen wie innen. / Schnelles Laden für zu Hause: Mit der neuen Generation der Mercedes-Benz Wallbox kann der EQC zu Hause bis zu drei Mal schneller laden als an der Haushaltssteckdose. // Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, (BR N293) / hightech silver / Interior: Electric Art / The new Mercedes-Benz EQC - the first Mercedes-Benz under the product and technology brand EQ. With its seamless, clear design, the EQC is a pioneer for an avant-garde electric look with trailblazing design details and colour highlights typical of the brand both inside and out. / Quick-charging in the home: With the new-generation Mercedes-Benz Wallbox, the EQC can be charged up to three times faster in the home than from a domestic power socket

Nye Mercedes-Benz EQC er klar for bestilling og prises fra 607.000,- kr. Med en rekkevidde på 417 km, hengerfeste, god plass og ekstrautstyr for nær 70.000,- kr. inkludert er dette en totalpakke mange nordmenn har ventet på.

EQC 400 4MATIC markerer starten på en ny epoke for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing de neste årene. Ti helelektriske modeller skal være på plass innen 2022.

– Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler,…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes-Benz EQC er klar for bestilling og prises fra 607.000,- kr. Med en rekkevidde på 417 km, hengerfeste, god plass og ekstrautstyr for nær 70.000,- kr. inkludert er dette en totalpakke mange nordmenn har ventet på.

EQC 400 4MATIC markerer starten på en ny epoke for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing de neste årene. Ti helelektriske modeller skal være på plass innen 2022.

– Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, konstaterer Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Elbilenes Mercedes-Benz

EQC er først og fremst en Mercedes-Benz, med fokus på komfort, kvalitet og kjøredynamikk, dernest en elektrisk bil. Enkelte funksjoner er likevel utviklet spesifikt for denne modellen. EQ-navigasjonen beregner automatisk den beste ruten basert på destinasjon og ladeinfrastruktur. Haptiske tilbakemeldinger fra gasspedalen og visuelle signaler i det heldigitale displayet gir føreren tips om rekkeviddeoptimal kjørestil. I tillegg justeres regenereringsnivået enkelt via to hendler på rattet. Etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP er oppgitt rekkevidde inntil 417 kilometer. Batterikapasiteten er på 80 kW/t og kan lades med en effekt på 110 kW ved hurtigladestasjoner og 7,4 kW via en ladeboks. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. 408 hestekrefter og et dreiemoment på hele 760 Nm gjør at 0-100 km/t gjennomføres på 5,1 sekunder. EQC har tillatt hengervekt på 1800 kg og det kan monteres takstativ og skiboks.

Omfattende standardutstyr

I Norge leveres EQC med en omfattende utstyrsliste som standard. Pakken har totalt en verdi på ca kr. 70.000,- Blant høydepunktene nevnes:

  • 4MATIC firehjulsdrift
  • Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
  • MULITIBEAM LED med 24 individuelt justerbare dioder
  • Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
  • Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
  • EASY-PACK elektrisk bakluke
  • Aktiv parkeringsassistent
  • Ryggekamera
  • Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
  • Varmeseter foran
  • Automatisk nødbrems

– Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Myhre.

Norge først i verden med prøvekjøring

Som de første i verden vil norske forhandlere ha EQC i sine lokaler i månedsskifte august/september. Alle som ønsker får da anledning til å se på, sitte i og oppleve den nye elbilen fra Mercedes-Benz. I den innledende fasen prioriteres prøvekjøring til reservasjonsholderne, før det etter kort tid åpnes for andre interessenter.

Leveranser i rute

Mercedes-Benz Norge selger omkring 0,2 prosent av Daimlers årlige produksjon på 3,4 millioner kjøretøy. Bertel O. Steen, som importerer EQC til Norge, har likevel sikret seg et betraktelig større volum enn størrelsen skulle tilsi.

Etter en naturlig produksjons-opptrapping, som er vanlig ved lansering av nye modeller, vil tilgangen på EQC være svært god.

-Vi forventer å kunne levere ut et par hundre biler i fjerde kvartal i år og vil naturligvis følge opp kundene med produksjonsplass og et mer nøyaktig estimat for overlevering, avslutter Myhre.

Tekniske data

EQC 400 4MATIC
Rekkevidde (WLTP) 374-417 km
Forbruk (WLTP) 2,23-2,5 kWt/mil
4MATIC firehjulsdrift 2 asynkrone motorer
Ytelse 300 kW (408 hk)
Dreiemoment 760 Nm
Toppfart 180 km/t (elektronisk begrenset)
Akselerasjon 0-100 km/t 5.1 s
Batterikapasitet 80 kWh
Hurtiglading 110 kW
Ladeboks 7,4 kW
Lengde/Bredde (inkl. speil)/høyde 4,761/1,884 (2,096) /1,623 mm
Sporbredde(FA/RA) 1,625/1,615 mm
Akselavstand 2,873 mm
Bagasjerom Ca. 500 liter
Vekt 2.495 kg
Tillatt hengervekt 1.800 kg
Pris eks. lev. 607.000 kr
Artikkelen fortsetter under annonsen