Ved hjelp av minibusskonseptet Transit Smart Energy Concept undersøker Ford nye muligheter for å øke energieffektiviteten og den elektriske rekkevidden på sine kommende elektrifiserte biler.
– Ved å utvikle denne konseptbilen har vi funnet flere smarte metoder for å spare energi. Det kan hjelpe oss å gi kundene en enda bedre opplevelse av de elektrifiserte bilene våre i fremtiden, sier prosjektleder for kjøretøyarkitektur i Ford Europa, Kilian Vas.
For flere nyheter, bilder, videoer og informasjon fra Fords store Go Further-arrangement: KLIKK HER
Smarte innovasjoner for bedre rekkevidde
Konseptet, som ble vist frem på Fords store Go Further-arrangement i Amsterdam, er basert på Ford Transit-chassis som er utstyrt med den samme batterielektriske drivlinjen som StreetScooter Work XL. Denne får hjelp av flere energibesparende og energiskapende innovasjoner:
- En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, uteluften og luften i kupeen. Dette reduserer energiforbruket til oppvarming med opptil 65 % og øker rekkevidden med 20 %.
- En skyvedør som åpnes halvveis for å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres av passasjeren med en smart enhet. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres automatisk når døren er åpen.
- Oppvarmede passasjerseter og systemer som gjør det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Dette er med på å redusere energiforbruket i den store kupeen.
- Seks takmonterte solcellepanel lader et 12 volts batteri som igjen gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner.
- En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet reduserer ytterligere varmetap når passasjerene går av og på minibussen.
- Ventilerte dobbeltglassvinduer reduserer kalde kontaktflater og isolerer mot varmetap.
- Stemningsbelysning som justerer seg etter temperaturen i kupeen – rød for varm og blå for kjølig – påvirker opplevd temperaturen inne i bussen.
- Et isolert gulv og tak reduserer også varmetap i kupeen.
Starter forsøk på vanlig vei senere i år
Planen er også at Transit Smart Energy Concept etter hvert skal gi sjåføren muligheten til å styre oppvarming og kjøling individuelt til alle setene i bussen ved hjelp av automatisk registrering av når setene er i bruk.
Ford planlegger å starte de første testene på veien senere i år, når de har fullført vindtunneltestingen.