I dag presenterte Ford for første gang nye Ford Ranger. Europas mest solgte pickup blir både mer drivstoffeffektiv, sterkere og får enda flere avanserte førerassistanseteknologier.
Nye Ford Ranger pickup er klar for det europeiske markedet til sommeren. Den kommer med den avanserte 2-liters EcoBlue dieselmotoren som har 9% lavere dieselforbruk når den kombineres med en ny og avansert 10-trinns automatgirkasse.
Den kraftigste varianten av motoren, en bi-turboversjon med 213 HK og 500 Nm, leverer 13 HK og 30 Nm mer enn dagens 3.2-liters TDCI-dieselmotor.
– Ford Ranger er allerede Norges nest mest solgte pickup. Med nye Ranger vil dette bli en enda mer attraktiv pickup. Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du en kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
For flere bilder og mer informasjon: KLIKK HER
Europeisk salgsvinner fire år på rad
For fjerde år på rad var Ford Ranger den mest solgte pickupen i Europa i fjor. Med et salg på hele 51 500 Rangere i 2018 økte salget med 15% sammenliknet med året før. Med en salgsøkning på 7,2 % i fjor befestet også Ranger sin stilling som den nest mest solgte pickupen i Norge.
Nye Ranger blir tilgjengelig både som Super Cab og Double Cab. Alle variantene får firehjulstrekk som standard.
Ranger er den første i klassen som tilbys med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og intelligent fartsholder. I tillegg til førerassistanseteknologiene som allerede finnes på dagens Ranger, kommer den også med en aktiv parkeringsassistent som automatisk manøvrerer og parkerer bilen for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å gasse og bremse. Nye Ranger kommer også for første gang med nøkkelfri start.
Med de nye Double Cab-variantene av Ranger tilbys det et aktivt støyreduksjonssystem i kupeen, noe som gir en enda mer positiv kjøreopplevelse.
Med flaggskipet Ranger Wildtrack og luksuriøse Ranger Limited kan du få enda flere premium-funksjoner, som for eksempel en baklem som er ekstra lett å lukke igjen.
Klasseledende prestasjoner
Med klasseledende vadedybde på hele 80 cm og 23 cm bakkeklaring er nye Ranger lagd for mest mulig komfortabelt å ta seg frem i tøft terreng. Med nyttelast på opptil 1252 kg og maks tilhengervekt på opptil 3500 kg får du med deg det aller meste, enten det er bak på planet eller på henger.
Både fjærer og dempingen på nye Ranger er justert, og gir en enda mer behagelig kjøreopplevelse. Disse er også stilt inn slik at hver Ranger-variant har en unik karakter.
Rangers nye og kraftige 2-liters EcoBlue-motor kommer både som 170 HK (420 Nm, 0,83 l/mil, 216 g/km CO2) og en 213 HK bi-turbo (500 Nm, 0,92l/mil, 228 g/km CO2) i Norge.
Deler girkasse med nye Ford Mustang
I tillegg til en 6-trinns manuell girkasse kommer både 170 HK og 213 HK-motorene på Ranger med Fords klasseledende 10-trinns automatgirkasse. Den brukes i dag i så forskjellige bilmodeller som Ford F-150 pickup og nye Ford Mustang. Den nye automatgirkassen reduserer dieselforbruket med hele 9% sammenliknet med den utgående varianten.
Nye Ford Ranger blir også tilgjengelig med FordPass Connect. Dette er en innebygd modemteknologi som gir deg muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen.
Med modemet FordPass Connect blir også Rangeren til et mobilt Wi-Fi hotspot hvor hele 10 enheter kan koble seg til internett.
Ny og tøffere både innvendig og utvendig
Nye Ranger har fått et nytt og tøffere utseende. Foran har både støtfanger og grill blitt fornyet. Nye farger som Diffused Silver og Blue Lightning kommer også. De mer påkostede versjonene blir utrustet med Xenon hovedlys og LED-lys
Interiøret leveres nå også i utførelsen Ebony Black.
Velger du den luksuriøse Ranger Limited kommer denne også med skinnseter og eksklusive 17 tommers aluminiumsfelger.
Med den spesielle fargen Saber Orange står nye Ranger Wildtrack virkelig ut i mengden. Den får også en unik mørk-effektfinish på grill og luftinntak. Også interiøret i nye Wildtrack er blitt enda mer forseggjort.
– Nye Ford Ranger er klar for det meste, enten det er tøffe arbeidsoppgaver igjennom uken eller for trekk av tilhenger, båt- og hestehenger i helgene. Markedets råeste pickup har blitt enda råere, lover administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Her kan du se hvordan det gikk da nye Ford Ranger prøvde å trekke 15 campingvogner: