Volkswagens elektriske modeller slår 109 konkurrenter i ADACs Ecotest for 2018 – også andre helelektriske biler.
Tyske ADACs Ecotest er en realistisk utslippstest, som siden den ble lansert i 2003 har etablert seg som en av de mest krevende miljøtestene i bilindustrien. Her måles lokale CO2-utslipp, karbonmonoksid (CO), nitrøse gasser (NOx) og hydrokarboner (HC), i tillegg til finstøvpartikler.
Elektriske biler som e-Golf og e-up! har ingen lokale utslipp, men Volkswagens modeller blir rangert over konkurrerende elbiler på grunn av CO2-vurderingen ADAC gir dem.
I denne vurderingen legger nemlig ADAC til grunn det samlede CO2-utslipp per kjørte kilometer, regnet fra energikilden (WTW – well to wheel). Dette gir altså en rangering med e-Golf som nummer en, og e-up! som nummer to, i den store testen av 109 nye bilmodeller.
Testen ble gjort av bilmodeller som skal innfri de kommende Euro 6d-TEMP-avgasskravene (gjeldende fra september 2019). Disse kravene tar ikke bare hensyn til tester i laboratoriet, men bilene må også bevise at utslippskravene overholdes i reell bruk (RDE-målinger).
Dagens e-Golf kom på markedet i 2017. Den kraftfulle, nær lydløse elektromotoren på 136 hk (100 kW) sørger for stor kjøreglede, samtidig som den er utslippsfri. Rekkevidden er på 231 km (WLTP). Dette kombineres med den vante komforten en Golf gir, et intelligent ladestyringssystem og tallrike tilgjengelige førerassistentsystemer.
e-up! er det ideelle kjøretøyet for CO2-fri transport i byen. Et dreiemoment på 210 Nm gir dynamiske kjøreegenskaper. Den helelektriske fireseteren har et energiforbruk på bare 11,7 kWh per 100 km, og en rekkevidde på 160 km (WLTP).