SsangYong Rexton Sports – Helt ny Pickup

 

SsangYong er nå en del av forhandlernettet til Subaru med samme gode deletilgang og verkstedkompetanse. Nye SsangYong Rexton og Pickup-en Rexton Sports har dermed gode forutsetninger til å ta opp kampen med de store produsentene.

 

Mange er ikke klar over at det allerede går rundt 5000 SsangYong på veien i Norge før Subaru-nettverket kom på banen. Med fullt utbygget forhandlernett vil antallet trolig øke markant. I 2018 har SsangYong også tatt grep på designfronten med nye Rexton. Det nye designspråket heter ‘Dignified Motion’, og skal danne et perfekt samspill mellom form og funksjon.

 

 

 

Ramme

SsangYong…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

SsangYong er nå en del av forhandlernettet til Subaru med samme gode deletilgang og verkstedkompetanse. Nye SsangYong Rexton og Pickup-en Rexton Sports har dermed gode forutsetninger til å ta opp kampen med de store produsentene.

 

Mange er ikke klar over at det allerede går rundt 5000 SsangYong på veien i Norge før Subaru-nettverket kom på banen. Med fullt utbygget forhandlernett vil antallet trolig øke markant. I 2018 har SsangYong også tatt grep på designfronten med nye Rexton. Det nye designspråket heter ‘Dignified Motion’, og skal danne et perfekt samspill mellom form og funksjon.

 

Det nye designspråket som heter ‘Dignified Motion’ er best synlig i fronten, helt ny bil og nytt design.

 

 

Ramme

SsangYong Rexton Sport er en helt ny konstruksjon og kan dermed ikke sammenlignes med de gamle modellene. SsangYong Rexton Sport bygges på en ny firkantramme med intrigert Crash-soneboks i fronten som opptar støt fra en eventuell frontkollisjon.

Boksen er utformet for å beskytte passasjerene i størst mulig grad. Sammen med hele 79 prosent høyfast stål i karosseriet har SsangYong lagt grunnlaget for en Pickup beregnet til hardt bruk. Pickupen har også en reduksjonskasse, slik at 4WD driften består av bakhjulsdrift til vanlig og firehjulsdrift via en høy og lav-gir serie. I tillegg leveres SsangYong Rexton Sport med differensialsperre samt 5-stags bakhjulsoppheng.

 

Xenon-hovedlys med Led-kjørelys lyser opp fronten.

 

 

Motorvalg

Motorvalget er enkelt, for den gamle motoren mange hevdet var «tørst» er erstattet med en helt ny moderne motor. Det finnes altså bare et motoralternativ på programmet. Nykommeren er en helt ny 2,2-liter Euro 6 motor på 181 hester med 400 Nm i moment mellom 1600-2600 rpm.

Motoren er konstruert for å være effektiv på lavt turtall uansett hvilken lastvekt man har på hengeren. Valgmulighetene er enkle på girkasse siden også med 6-trinns manuelt gir eller vår 6-trinns Aisin girkasse.

 

 

 

SsangYong Musso

SsangYong har tidligere samarbeidet med Mercedes, men nå står de på egne bein i utviklingen av nye modeller. Den nye Pickupen, som forøvrig er døpt Musso i utlandet, betegnes som Rexton Sports her i landet.

Mange har testet den relativt nye Rexton varebil og er da oppdatert på hva man kan forvente av Pickup-en også. Dette er helt greit siden det i bunn og grunn er samme konstruksjon på Rexton Varebil og Rexton Sports Pickup. Planet har en lastekapasitet på et tonn, og måler 130 cm i lengderetningen og er 157 cm bredt. En europall passer rett inn.

 

Bilens 5-stags bakhjulsoppheng medfører en behagelig kjøretur med lite risting fra bilens bakende ved tomt lasteplan.

 

 

Passer til hele bedriften

Man finner seg raskt til rette i nye SsangYong Rexton Sports med elektrisk justerbare ergonomiske seter. Dette er en bil også for de storvokste og må betraktes som en behagelig arbeidsplass. Denne gang hadde vi også tilgang på en kvinnelig testfører på 1,60 meter. Hun fant også god sittestilling og trivdes bak rattet på vår relativt store Pickup, som forøvrig ga en meget god oversikt over trafikkbildet for henne.

Rattet kan være en tanke tynnere for å passe damehender, men dette er en tilvenningssak. Vår erfaring med SsangYong Rexton Sport betyr at alle firma-ansatte – fra småvokste damer til de største på 1,90 – vil finne en god arbeidsplass i SsangYong Rexton Sport.

 

SsangYong Rexton Sport har god plass bak på lemmen.

 

 

Overraskende luksuriøs

På plass legger vi også merke til god materialkvalitet. Man skal ikke gå så langt som å hevde at dette er Premium, selv om utstyrsnivået betegnes som Premium + på vår demobil, men SsangYong Rexton Sports ligger ikke tilbake for konkurrentene på noen måte.

På veien ruller bilen usedvanlig tyst, motoren generer veldig lite dieselkakling og den nye konstruksjonen er bedre støydempet enn tidligere. Dennes store Pickup-en genererer lite vindsus på motorvei i forhold til gamle modeller.

Siden vi kjørte med tom bil vil vanligvis grusvei og veier med dårlig asfalt generere risting fra bilens bakende. Også her står SsangYong Rexton Sports til klart godkjent. Bilens 5-stags bakhjulsoppheng virker bra, men alle pickuper har godt av vekt bak på lemmen for å optimalisere kjøreegenskapene. Den største ulempen med SsangYong Rexton Sports er kundenes skepsis til et relativt ukjent merke. De burde muligens lese test av den gamle Rexton fra www.theguardian.com med overskrift: ‘It’ll go anywhere and you can’t break it’…

 

Velg mellom vanlig bakhjulsdrift, 4×4 eller 4×4 med lavserie via reduksjonsgirkasse, bilen har også sperre i tillegg.

 

 

Konklusjon

Pickup-en SsangYong Rexton Sports er bygget på ny plattform. Ny er også dieselmotoren og dermed har man en helt ny moderne Pickup med gode kjøreegenskaper og 3500 kg tilhengervekt. Rexton leveres med ni airbager. På teknologisiden tilbyr nye Rexton Apple Carplay og Android Auto, 3D AVM (Around View Monitoring), 9,2-tommers HD display osv.

 

Vår bil var utstyrt med nest dyreste utstyrsnivå Premium +.

 

 

Fakta SsangYong Rexton Sports

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2,2-liter
  • Effekt: 181 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 6-trinns automat
  • 0-100 km/t: ikke oppgitt
  • Toppfart: 185 km/t
  • Forbruk blandet: 0,86 l/mil
  • Co2 utslipp: 226 g/km
  • Egenvekt: 2.090 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,09 m
  • Bredde: 1,95 m
  • Høyde: 1,84 m
  • Akselavstand: 3,10 m
  • Utstyrsnivå: Premium +
  • Bagasjerom volum: ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 314.148,- eks. MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 421,553, – eks. MVA

 

2018-utgaven av SsangYong Rexton Sport er en helt ny konstruksjon fra bunn av og bilen kan ikke sammenlignes med gamle utgaver. Dette er en moderne bil som blir en alvorlig konkurrent til de andre pickup-ene.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen