BMW med flere ladbare hybrider

Hittil i år er nesten 4 av 5 nye registrerte BMW-modeller i Norge elektrifiserte. Nå annonserer det tyske bilmerket flere ladbare hybrider i 2019.

BMWs ladbare hybrider utgjør over 30 prosent av nye registrerte BMW-er i Norge så langt i år. Legger man til nye helelektriske modeller, utgjør dette nesten 80 prosent på registreringsstatistikken til BMW hittil i år.

I 2019 lanseres en rekke nye BMW-er, blant annet ladbare hybridmodeller av helt nye BMW 3–serie Sedan og de to SUV-ene BMW X3 og BMW X5.

Helt nye BMW 330e Sedan
Helt nye BMW 3-serie Sedan…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil i år er nesten 4 av 5 nye registrerte BMW-modeller i Norge elektrifiserte. Nå annonserer det tyske bilmerket flere ladbare hybrider i 2019.

BMWs ladbare hybrider utgjør over 30 prosent av nye registrerte BMW-er i Norge så langt i år. Legger man til nye helelektriske modeller, utgjør dette nesten 80 prosent på registreringsstatistikken til BMW hittil i år.

I 2019 lanseres en rekke nye BMW-er, blant annet ladbare hybridmodeller av helt nye BMW 3–serie Sedan og de to SUV-ene BMW X3 og BMW X5.

Helt nye BMW 330e Sedan
Helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres først med et utvalg av diesel- og bensinmodeller i mars. Noen måneder senere følger den ladbare hybriden BMW 330e, som både er raskere og mer utholdende enn forgjengeren.

Under panseret i nye BMW 330e sitter en to-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor som yter 184 hk, og en elektrisk motor som jevnt yter 50 kW/68 hk med en makseffekt på 83 kW/113 hk. Samlet effekt på de to motorene er 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/41 hk for kortere perioder. XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus og kan brukes helt frem til mininumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown.

Nye BMW 330e Sedan gjør unna 0-100 km/t på 6,0 sekunder og har en toppfart på 230 km/t. I full elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, som er 20 km/t raskere enn forgjengeren. Bagasjerommet har et volum på 375 liter. Sammenlignet med diesel- og bensinmodellene er det fortrinnsvis lagringsplassen under gulvet i bagasjerommet som blir borte, grunnet plassering av høyspenningsbatteriet og drivstofftanken.

Helt nye BMW 330e har en elektrisk rekkevidde på opp til 60 km, noe som tilsvarer en økning på nesten 50 prosent siden forrige generasjon. Rekkevidden er målt etter den nye WLTP-standarden og adaptert til gjeldene NEDC2.0/NEDCcorr-norm.

Helt nye BMW X5 45e
4. generasjon av den store SUV-en BMW X5 lanseres nå i november. I andre halvår i 2019 utvides modellprogrammet med en ny generasjon ladbar hybrid, BMW X5 45e.

Bensinmotoren er en TwinTurbo rekkesekser på 3 liter, og yter 286 hk med dreiemoment på 450 Nm. Denne kobles sammen med en elektrisk motor som alene leverer 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt blir dermed 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Den elektriske motoren kan alene besørge en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bensinmotoren og den elektriske motoren fordeler kreftene gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift. Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene på samme måte som når bensinmotoren kobles inn.

Høyspenningsbatteriet har en kapasitet på 18,4 kWt og er plassert lavt i bilen. Det bidrar dermed også til å senke tyngdepunktet i den kraftfulle SUV-en. Sammenlignet med andre nye BMW X5-modeller reduseres bagasjeromsvolumet med rundt 150 liter, men byr fortsatt på 500 liter kapasitet med setene i normal posisjon. Legges baksetene ned, økes bagasjeromsvolumet til 1716 liter. Bensintanken rommer 69 liter, nok for de lengre turene.

Helt nye BMW X5 45e har en oppgitt elektriske rekkevidde på opptil 80 km, og er målt etter WLTP-standarden og adaptert til gjeldene NEDC2.0/NEDCcorr-norm (WLTP-rekkevidde er 75 km.). Dermed er den elektriske rekkevidden godt over doblet fra forrige generasjon.

Nye BMW X3 kommer også som ladbar hybrid
Nylig kunngjorde BMW Group sin øverste sjef, Harald Krüger, at også SUV-en BMW X3 vil komme som ladbar hybrid i løpet av 2019. Ingen tekniske data er så langt kjent for denne modellen.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med den nye generasjonen ladbare hybider viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling av de nye ladbare hybridene i god tid før de lanseres, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby.

Artikkelen fortsetter under annonsen