Vegdirektør Terje Moe Gustavsen blir intervjuet av journalist / repporter Jøte Toftaker i NRK Dagsrevyen i forbindelse med at Statens vegvesen planlegger en massiv satsing på elektriske ferjer.
17 omkom i september-trafikken. Det er mer enn en tredobling i forhold til samme måned i fjor.
– Dette har vært en blytung måned for trafikksikkerheten. Dette er tungt å ta innover seg, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen etter å ha studert Statens vegvesens foreløpige tall for september og årets tre første kvartaler.
– Forferdelig. Dette er langt mer enn tall og statistikk. Vi snakker om mennesker, skjebner, familier, etterlatte og berørte lokalsamfunn.
September fikk den verst tenkelige starten med da fem omkom 2. september i en veteranbil-ulykke i Rjukan.
80 så langt
Mens fem omkom på norske veier i september i fjor har 17 mistet livet i 13 dødsulykker i samme måned i år.
Så langt i år har 80 omkommet på norske veier, noe som er åtte flere enn i løpet av de ni første månedene i fjor.
I 2017 mistet 72 livet i trafikken i løpet av årets tre første kvartaler. 111 omkom i 2016, 87 i 2015 og 126 i 2014.
Flest i Hordaland
Det er flest trafikkdrepte i Hordaland. Hittil i år har ni omkommet i fylket.
I Rogaland, Akershus og Telemark har sju mistet livet, mens det har vært seks dødsulykker på veiene i Aust-Agder.
Finnmark skiller seg positivt ut. Her har ingen mistet livet på veiene så langt i i 2018.
Utforkjørings- og møteulykker dominerer både i september og så langt i år.
Frykter høsten
Vegvesenet er spent foran høsten og vinteren.
– Vi går inn i en krevende tid med mørke, glatte veibaner, mye regn og etter hvert også frost og snø. Dette må trafikantene ta hensyn til. Sikkerhetsmarginene er mindre enn ellers, sier Gustavsen.
Fortsatt for mange skadde
Selv om langtidstendensen for trafikkdrepte er svært positiv, er Statens vegvesen likevel urolige for at utviklingene av hardt skadde i trafikken ikke er like god. Det er satt ambisiøse mål i Nasjonal transportplan.
– Det har vært en svak nedgang også i antall hardt skadde i trafikken. Men vi har ikke samme positive utviklingen og sliter med å nå målene som er satt i Nasjonal transportplan. Innsatsen mot trafikkulykkene må fortsette med uforminsket styrke, sier vegdirektøren.
Verdens beste
I flere år har Norge vært verdens beste trafikksikkerhetsland med færrest drepte i trafikken pr. innbygger.
– Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Vegvesenet skal gjøre sitt for trafikksikkerheten ved å sørge for gode sikre veier og tydelig informasjon. Men trafikantene må også gjøre sitt, ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og kjøre rusfritt.