Denne kommer til Norge i 2019

 

Denne modellen som vises på Paris Motor Show er starten på flere spennende nyheter for Citroën. Det er premiere for C5 Aircross, hvor Citroën tar steget inn i et nytt SUV-segment, og ikke minst elektrifiseringen av denne som er en etterspurt teknologi i Norge. I tillegg er det starten på elektrifiseringen av hele merket Citroën.

 

Denne bilen vises på bilmessa i Paris og kommer til Norge sent 2019.

 

  • Vi har virkelig sett frem til å få se Citroën C5 Aircross hybrid. Dette er starten for Citroën i et nytt segment og ikke minst inntog i markedet…
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Denne modellen som vises på Paris Motor Show er starten på flere spennende nyheter for Citroën. Det er premiere for C5 Aircross, hvor Citroën tar steget inn i et nytt SUV-segment, og ikke minst elektrifiseringen av denne som er en etterspurt teknologi i Norge. I tillegg er det starten på elektrifiseringen av hele merket Citroën.

 

Denne bilen vises på bilmessa i Paris og kommer til Norge sent 2019.

 

  • Vi har virkelig sett frem til å få se Citroën C5 Aircross hybrid. Dette er starten for Citroën i et nytt segment og ikke minst inntog i markedet for plug-in hybrid, som per i dag utgjør 19 prosent av totalmarkedet. Vi har tro på at Citroën med ny teknologi, klasseledende komfort og i øyenfallende design, vil sette spor etter seg, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Citroën Norge.

 

Citroën C5 Aircross SUV Hybrid Concept.

Dette blir en ladbar versjon av C5 Aircross og er starten på elektrifiseringen av Citroën. Strategien for Citroën, og resten av merkene i PSA, er at 80 prosent av modellene skal finnes i en elektrifisert versjon innen 2023, og i 2025 skal alle modeller finnes i minst en elektrifisert versjon.

 

 

Nye C5 Aircross har en sterk fremtoning og kraftige elementer som understreker SUV-følelsen. C5 Aircross er 4,5 meter lang, utstyrt med store hjul og har hele 23 centimeter bakkeklaring. Airbumps som hindrer småbulker på siden er fortsatt til stede nederst på dørene. På taket har den store rails for innfesting av det man måtte føle for å ta med seg.

 

Bak rattet befinner du deg i en cockpit som gir en sportslig følelse. Det høye midtkonsollen og de nye komfortsetene gir en ny opplevelse av komfort.

 

Setene er en del av Citroën Advanced Comfort-programmet som sammen med Citroën’s Progressive Hydraulic Cushions støtdempere, gir en hittil uoppdaget kjørekomfort i klassen.

 

 

CITROËN C5 AIRCROSS SUV HYBRID CONCEPT

Den heter konsept per i dag, men denne bilen kommer på markedet. Basis er en 1,6-liters bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter. I tillegg har den en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Dette gir en samlet effekt på 225 hestekrefter. En 8-trinns automatgirkasse sørger for både kjørbarhet og kjøreglede.

 

I elektrisk program har man gleden av kjøre helt utslippsfritt. Rekkevidden er over 40 kilometer målt etter WLTP. Toppfarten i elektrisk modus er 135 kilometer i timen. Det betyr at nullutslippskjøring også er tilgjengelig ved motorveikjøring.

 

Den elektriske motoren er koblet til et litium ion batteri (300 V) med en kapasitet på 11,8 kWt.

Forbruket er 0,2 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på under 50 gram.

 

En i-booster gjør det mulig å bremse med den elektriske motoren i stedet for med de tradisjonelle bremsene. Dette sørger for opptil 10 prosent lengre elektrisk rekkevidde.

 

 

 

Tekniske data:

Bensinmotor: PureTech 180 hk S&S

Elektrisk motor: 110 hk (Montert mellom girkassa og bensinmotoren)

Totaleffekt: 225 hk

Dreiemoment elmotor: 337 Nm

e-EAT8: 8-trinns automatgir

Batteri: 300V litium-Ion med en kapasitet på 11.8 kWt

Lading: mellom 2 timer (32A wall box) 8 timer (standard kontakt)

Elektrisk rekkevidde: over 40 km (WLTP)

CO2: under 50g/km

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen