Stasjonsvogner er godt innarbeidet i Norge, selv om SUV er i ferd med å overta dette hegemoniet. Nå kommer Kia med nyskapningen ProCeed. Denne typen stasjonsvogn kalles Shooting Brake, og har mer glidende, sporty linjer enn en tradisjonell stasjonsvogn.
Shooting Brake-modellene er spesielt myntet på de som liker sporty linjer og trenger mer plass, utover det f.eks. en sedan kan by på. Disse bilistene skal ikke ut i terrenget, og ønsker ikke en SUV med 4WD.
I dette segmentet lanserer nå Kia ProCeed, som skal bygge videre på Ceed sin suksess i Europa. Bilen er både lengre og lavere enn Ceed-modellene vi kjenner fra før, spesielt bakenden vekker oppsikt med en silhuett helt ulik noe annet i familiebilsegmentet. Også fronten av bilen vil nok også vekke oppsikt. Kia er første mainstream-merke som lanserer denne karosseritypen.
En GT-bil for europeere
Kias ProCeed er utviklet og skal produseres i Europa. Den retter seg mot de som ønsker en medium stor, sporty og samtidig praktisk bil. Designet er gjort under ledelse av sjefen for Kia sitt designsenter i Europa, Gregory Guillaume og Peter Schreyer, Kias designsjef.
Modellen lanseres i to GT Line-versjoner, hvor motorvalget står mellom en 1,4 turbo bensinmotor på 140 HK/242 Nm og en 1,6 CRDi med 136HK/320Nm. Begge utstyrt med 7-trinns dobbelclutch automatisk girkasse. I tillegg en GT variant med en 1.6 ltr turbo bensinmotor på 204 hk.
ProCeed er spesielt utviklet for å håndtere alle veiforhold man finner i Europa; motorveier, kronglete bygater, svingete fjellveier og uforutsigbare landeveier. GT er en forkortelse for Grand Tourer, så her aner vi konturene av en bil som kan krysse det europeiske kontinent både komfortabelt og raskt.
Smidig og rask respons sørger for at gode kjøreegenskaper gir komfort og stabilitet også i høye hastigheter, bl.a. fordi bilen er 5 mm lavere enn sine Ceed-søsken. For å sikre at kjøreegenskapene er på topp har sjefen for Kia-Hyundais High Performace-satsing, Albert Biermann involvert seg i utviklingen av bilen hele veien.
Et nytt medlem av Ceed-familien
ProCeed deler kun panser og frontvinge med fem-dørs-versjonen av Ceed, allikevel er den lett gjenkjennelig som en del av Kia-familien. Man legger spesielt merke til bilens skarpe linjer med den kjente tigernesen, de kraftige luftinntakene og miksen av stramme kanter og karosseriets gjenkjennelige kurver.
I likhet med tidligere Kia GT og GT Line modeller har bilen LED kjørelys formet av typen Ice cube. For øvrig er bredden på bilen den samme som Ceed fem-dørs med 1 800 mm. Man kan også kjenne igjen vinduslinjene fra konseptbilen Kia Proceed concept (2017), helt bak til takspoileren, som avslutter den dramatiske taklinjen. Det sterkt buede og skråstilte bakvinduet skiller også denne modellen fra sine nære slektninger i Ceed-familien.
Med lengde på 4 605 mm er ProCeed 5 mm lenger enn sine familiemedlemmer. Akselavstanden på 2 650 mm er den samme som øvrige Ceed-modellene, alle basert på Kias nye K2 plattform. Bakfra er ProCeed lett gjenkjennelig med navnet som er skrevet i store bokstaver, rett under LED-baklysene.
ProCeed kommer i 10 forskjellige farger, og med 17 eller 18 tommers aluminiumfelger. Den leveres med Michelin Pilot Sport 4 dekk som ett ekstra bidrag til kjøreegenskapene
En skikkelig GT
En GT fortjener et sporty interiør. Og det har ProCeed. Alt fra det D-formede rattet til paddle girskiftet. Også skinnsetene er spesiallaget for bilen, som alle kommer med Kias GT-logo brodert. Setene har forbedret sidestøtte i forhold til standard Ceed-modeller.
Infotainment-systemet er tilgjengelig med 8 tommers berøringsskjerm. Det tillater full integrasjon for Android Auto TM og Apple Car Play TM og Bluetooth. I tillegg kan man velge et kraftig JBL-premium lydsystem.
Lastekapasitet en stasjonsvogn verdig
Med en lastekapasitet på 594 liter (VDA) har ProCeed 50 prosent mer lastekapasitet enn fem-dørsversjonen av Ceed. Baksetene kan enkelt deles 40:20:40, med en løsning som gir et helt flatt bagasjeromsgulv. Med lav lasteterskel blir det enkelt å løfte bagasje inn og ut, spesielt siden bagasjeluken kan åpnes automatisk når Smart-key nøkkelen er i nærheten. Kjekt og veldig praktisk når man har begge hendene fulle av bæreposer.
Sikkerhet og kjøreassistanse.
ProCeed er utstyrt med det siste av sikkerhet-, og kjøreassistanse man forventer i denne klassen. Sjåføren kan velge mellom Normal og Sport modus, og valget påvirker både styreegenskapene og girkassen. Normalmodus vil bidra til lavere bensinforbruk og mer avslappet styring. Sportmodus gjør bilen sprekere med raskere akselerasjon og mer bestemt styring. Den holder også girene lenger, slik at man får maksimalt ut av bilens ressurser. ProCeed vil bli tilgjengelig med Lane Following Assist, autonom kjøring på nivå 2. Lane Following Assist kartlegger biler foran i trafikken og identifiserer passende luker for å kjøre mer økonomisk ved mye trafikk. Systemet avdekker veimerking for å holde bilen i filen og kontrollere akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene i front. Systemet benytter eksterne sensorer for å opprettholde sikker distanse og kan benyttes i fart mellom 0 og 130 km/t.
Ny bil for nye markeder
Kia ProCeed vil spille en sentral rolle for Kias vekst i Europa. Ceed har allerede solgt mer enn 1,3 million eksempler i Europa siden 2006, og Kia-sjef i Norge, Irene Solstad, bekrefter at denne bilen tar Kia i en ny modig retning. Den er beregnet på de som ønsker en bil med sporty og stilig utseende, men som samtidig har behov for en praktisk stasjonsvogn. ProCeed er en bil som absolutt kan tilfredsstille dette behovet.
ProCeed kommer med Kias syv-år, 150 000 kilometer garanti, og blir bygget på Kias fabrikk i Slovakia. Salget starter i 1. kvartal 2019.