Første helelektriske bil fra Audi

Audi e-tron er den første helelektriske produksjonsbilen fra merket med de fire ringene, og har nå verdenspremiere i San Francisco.

 

  • Verdenspremiere på den første helelektriske serieproduserte bilen fra Audi
  • Stor plass og lang rekkevidde gjør Audi e-tron til den perfekte norske hverdags- og familiebilen
  • Virtuelle speil tilgjengelig som tilvalg på en produksjonsbil for første gang
  • Prisen i det norske markedet er tilgjengelig

Audi e-tron skaper ikke bare en elektrisk stemning når den er i bevegelse, men også når den står stille. De mange små designdetaljene: e-tron-stripene, som går igjen i lyktene både foran og bak, markeringen av batteriets…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi e-tron er den første helelektriske produksjonsbilen fra merket med de fire ringene, og har nå verdenspremiere i San Francisco.

 

  • Verdenspremiere på den første helelektriske serieproduserte bilen fra Audi
  • Stor plass og lang rekkevidde gjør Audi e-tron til den perfekte norske hverdags- og familiebilen
  • Virtuelle speil tilgjengelig som tilvalg på en produksjonsbil for første gang
  • Prisen i det norske markedet er tilgjengelig

Audi e-tron skaper ikke bare en elektrisk stemning når den er i bevegelse, men også når den står stille. De mange små designdetaljene: e-tron-stripene, som går igjen i lyktene både foran og bak, markeringen av batteriets plassering langs sidene, de oransje detaljene, skarpe linjer som forener historie og fremtid, og fraværet av et eksosanlegg, er bare noen av mange subtile hint i retningen Audi er på vei, og understreker at e-tron representerer fremtiden.

Audi e-tron har alt av teknologiske innovasjoner fra Audi, og tilbyr det beste fra alle verdener – imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet, komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå, luksuriøst og innovativt interiør, imponerende ytelser, over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil. Dette er bare noen av årsakene til at Audi e-tron gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

Kraftfull
Bilen får kreftene fra to kraftfulle, men stillegående, elektriske motorer. Med en ny generasjon av quattro firehjulstrekk får Audi e-tron både enestående grep og dynamiske kjøreegenskaper, samt at den sikrer at bilen til enhver tid distribuerer kreftene mellom de to akslene på best mulig måte – og det i løpet av et brøkdels sekund.

En av nøkkelårsakene til Audi e-trons sportslige karakter og enestående dynamiske egenskaper, er den lave og midtstilte plasseringen av batteriet gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Det gir bilen lang rekkevidde, og gjør at den egner seg godt for langturer. Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene, og den realiserer sitt maksimale regenereringspotensiale i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er den første bilprodusenten i verden som bruker et slikt bremsesystem i en serieprodusert elektrisk bil. Bilens nøye gjennomtenkte og revolusjonerende aerodynamikk bidrar også mye til Audi e-trons effektive energibruk.

Det er ikke bare effektiviteten som er fascinerende med den helelektriske SUVen, men også ytelsene. De to elektriske motorene har en ytelse på tilsammen 265 kW, og et dreiememoment på hele 561 Nm. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen. Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW og dreiemomentet øker til 664 Nm, og 0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.

Ved kjøring på motorveien senkes bilen med så mye som 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken, da dette bidrar til å gi maksimal rekkevidde. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter. Dette viser at Audi e-tron er en fullverdig SUV med eksepsjonell fremkommelighet.

Det er heller ikke bare når det kommer til ytelser at Audi e-tron imponerer. Med god plass til fem personer, og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1725 liter om baksetene legges ned, er dette også den perfekte familiebilen. Med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1 800 kilo, eller for eksempel brukes til sykkelstativ.

Først i verden
En av Audi e-trons absolutte høydepunkter er de virtuelle speilene som kan velges som ekstrautstyr. Dette er første gang i historien at slik teknikk blir tilgjengelig på en serieprodusert bil. Ikke bare bidrar den til mindre luftmotstand og bedre aerodynamikk – det tar også digitalisering til et helt nytt nivå.

Audi e-tron tilbyr både plassen og komforten man kjenner igjen og forventer fra en Audi. Kombinert med materialer av høyeste kvalitet og mesterlig håndverk, gir Audi e-tron den perfekte kombinasjonen av elektrisk mobilitet og premiumfølelse. Denne følelsen forsterkes også gjennom de mange og gode lademulighetene, med intelligente løsninger for både hjemmelading og langs veien.

Fra navigasjon med ruteplanlegger, som viser optimal reiserute med ladepunktene som krever automatisk betaling ved ladestasjonene, til fjernkontroll via smarttelefonen – er Audi e-tron ekstremt godt sammenkoblet. Den helelektriske SUVen har alt man kan ønske seg av teknologi, både når det kommer til kjøring, sikkerhet og assistanse, men også når det kommer til infotainment. Virtual Cockpit, MMI Navigasjon, samt LTE mobildekning og Wi-Fi-hotspot kommer som standard. I tillegg kommer den med en rekke assistentsystemer som bistår sjåføren. Blant annet tilbys effektivitets-assistent som standard som bidrar til en energieffektiv kjørestil og automatisk regenerering. Dersom man velger adaptiv cruise control, kan systemet også bremse og akselerere bilen på tilsvarende, energieffektive måte.

Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de aller første kundeleveransene vil bli sent i 2018.

Allerede nå har over 5 500 reservert sin plass i køen for å kjøpe Audi e-tron. Den kontinuerlig økende reservasjonskøen er en tydelig indikator på at stadig flere nordmenn viser interesse for, og får bekreftet at, Audi e-tron møter både behov og forventninger som stilles til en fullverdig, helelektrisk SUV. Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, Direktør i Audi Norge.

Audi e-tron, får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Dette er standardutstyret på innstegsmodellen. I Norge vil vi tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm, som vi vet mange av våre kunder er opptatte av. Alt dette kommer vi med mer informasjon om når det nærmer seg åpning for bestilling av bilen.

Veiledende pris, inklusiv frakt og levering i Oslo, fra: kr. 651 900,-

Høydepunkter:

Dimensjoner og tilhengervekt

  • Høyde                 1 616 millimeter
  • Lengde                4 901 millimeter
  • Bredde                1 935 millimeter
  • Akselavstand      2 928 millimeter
  • Bakkeklaring          172 millimeter
  • Tilhengervekt        1 800 kilogram

Batteriinformasjon

  • 95 kWh, 396 volt, batteriets vekt: omlag 700 kilo (1,543.2 lb)
  • Batteriets dimensjoner: 2.28 x 1.63 x 0.34 meter (7.5 x 5.3 x 1.1 ft), 36 cellemoduler, hver med tolv “pouch cells” i to lag
  • Indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene
  • Støtsikring ved hjelp av et lukket rammeverk og et tykt gulvpanel
  • Et effektivt varmereguleringssystem med fire kretser og varmepumpe

Lademuligheter

  • Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 or 22 kW (med integrert lader som tilvalg)
  • For Audi-kunder: et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.
  • Lading hjemme med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg.
    myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.

Interiør

  • Elegant, luksuriøs og innovativ interiørdesign.
  • Førerorientert dashboard med tre skjermer som strekker seg fra den ene siden til den andre i en elegant bue og rammer inn førerområde. Midtarmlene med åpning under og armlene som ser ut som det flyter i luften.
  • Eksklusive og spesialvalgte farger og materialer.
  • Romslig: God plass til fem mennesker, 600 liter (21.2 cu ft) i bagasjerommet bak, 60 liter i lasteluken foran- totalt 1725 liter om setene legges ned.
  • Komfort og stemning: Kabinen tilbyr både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg.

Kontroller og connectivity

  • To store berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer med haptisk respons.
  • Virtuelle sidespeil med berøringsskjermer som tilvalg.
  • Stemmestyring på norsk med onboard – og online-søk.
  • Audi virtual cockpit som standard, med plussversjon med flere moduser og head-up-display som tilvalg.
  • MMI navigasjon pluss som standard, dataoverføring i LTE-hastighet, Wi-Fi hotspot.
  • Audi connect med mange online-funksjoner, blant annet Audi e-tron ruteplanlegger.
  • Fra midten av 2019, kan ulike lyspakker, assistentfunksjoner og infotainmentsystemer bestilles online etter bilen er kjøpt.
  • Førerassistentsystemer for langturer, byer og parkering som inkluderer adaptive cruise control og effektivitetsassistent.
Artikkelen fortsetter under annonsen