Åpner for Crafter-bestillinger

På den internasjonale varebilmessen IAA i Hannover, som åpnet 19. september 2018, presenterer Volkswagen Nyttekjøretøy den nye helelektriske varebilen e-Crafter. Samme dag åpner Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge for bestilling av nye e-Crafter.

 

  • Verdenspremieren på e-Crafter innleder en ny æra for nyttekjøretøyer
  • e-Crafter tilbys med nyttelast på opptil 1,72 tonn
  • Den elektriske varebilen med høyt tak er perfekt i byen

Volkswagen Nyttekjøretøy har stand i hall 12 på IAA Hannover, fra 18. september til 27.
september. Fra september kommer den 136 hk (100 kW) sterke e-Crafter som et nytt
tilskudd i Crafter-familien, og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På den internasjonale varebilmessen IAA i Hannover, som åpnet 19. september 2018, presenterer Volkswagen Nyttekjøretøy den nye helelektriske varebilen e-Crafter. Samme dag åpner Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge for bestilling av nye e-Crafter.

 

  • Verdenspremieren på e-Crafter innleder en ny æra for nyttekjøretøyer
  • e-Crafter tilbys med nyttelast på opptil 1,72 tonn
  • Den elektriske varebilen med høyt tak er perfekt i byen

Volkswagen Nyttekjøretøy har stand i hall 12 på IAA Hannover, fra 18. september til 27.
september. Fra september kommer den 136 hk (100 kW) sterke e-Crafter som et nytt
tilskudd i Crafter-familien, og blir dermed merkets første store nullutslippsvarebil.
Lanseringen av den høybygde elektriske varebilen markerer også starten på en
elbiloffensiv: I tiden fremover vil Volkswagen Nyttekjøretøy satse stadig sterkere på å
utvide sitt modellutvalg med del- og helelektriske biler.

Samme dag som messen åpner blir det salgsstart i Norge for nye e-Crafter. Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3 karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3,5t totalvekt med ca 950 kg nyttelast. Volkswagen e-Crafter vil koste kr. 630 000,- eks mva. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor.

Den nye e-Crafter fremstår som miljøvennlig. Ettersom den overhodet ikke avgir utslipp, kan den brukes i alle tenkelige miljøsoner over hele verden. Innkjøringsforbud som for eksempel er innført i Hamburg og Paris i henhold til drivstoff- og motortype, vil ikke påvirke e-Crafter på verken kortere eller lengre sikt. Allerede før markedslanseringen ble den nye e-Crafter av denne grunn tildelt «den europeiske transportprisen for bærekraft i 2018» i kategorien «Vare-og lastebiler».

Rekkevidden samsvarer med faktisk behov

Den nye e-Crafter er utviklet med tanke på alle som driver virksomhet i bykjernen:
leverandører innen bud- og logistikkbransjen, håndverkere eller energileverandører.
Rekkevidden på opptil 173 kilometer iht. NEFZ og en toppfart som bevisst er begrenset til 90 km/t, gjenspeiler dermed de faktiske kravene som stilles til byvarebilen i hverdagen.

Grunnlaget for konfigurasjonen ble lagt gjennom grundige mobilitetsanalyser. Som
forberedelse til utviklingen av e-Crafter studerte Volkswagen Nyttekjøretøy over 210 000
kjøreprofiler som var samlet inn fra over 1500 kunder. Studiene viste at flesteparten av
førerne kjørte mellom 70 og 100 kilometer per dag. Og det er nettopp slike avstander – ofte kjennetegnet av hyppige start og stopp – den nye e-Crafter er konstruert for. Ved
utformingen av denne bilen fokuserte Volkswagen Nyttekjøretøy derfor ikke på å oppnå
lengst mulig rekkevidde, men derimot en rekkevidde som var relevant for faktisk bruk.
Konseptet gjør det mulig å redusere batteristørrelsen, noe som igjen bidrar til en lav pris. Ved lanseringen får den nye e-Crafter en pris fra 630.000,- (Norge).

Understellet til den nye modellen blir i likhet med alle andre Crafter-modeller produsert ved fabrikken i Września i Polen. Sluttmonteringen av e-komponentene finner sted ved
hovedfabrikken til Volkswagen Nyttekjøretøyer i Hannover.

Nullutslippstransporteren er basert på andre generasjon Crafter

Den nye e-Crafter ble utviklet parallelt med modellene med utslippsoptimerte Euro-6-
dieselmotorer (TDI). Det er flere fordeler ved at e-Crafter ble konstruert som en elektrisk
versjon av andre Crafter-generasjon fra grunnen av og ikke har blitt ombygget til elektrisk
drift i etterkant. Det bidro blant annet til at Volkswagen Nyttekjøretøy kunne utnytte
arkitekturen i den store varebilen optimalt når de integrerte de elektriske
drivverkskomponentene. Litium-ion-batteriet er plassert nedsenket og plassbesparende i
vareromsgulvet i e-Crafter, slik at varerommet i den 2590 mm høye varebilen kan utnyttes til fulle. Det gir et totalt lastevolum på 10,7 m 3 . Også andre viktige mål i varerommet kan
utnyttes fullt ut, som den innvendige bredden på 1380 mm og høyden på 1861 mm.
Maksimalt tillatt nyttelast er fra 0,975 til 1,72 tonn (avhengig av utførelse).

Elektromotor, girkasse og differensial danner en kompakt modul

Elektromotoren er integrert helt foran i e-Crafter. Det dreier seg om en synkronmotor av
typen EEM85 med maksimal effekt på 136 hk (100 kW) og et maksimalt dreiemoment på 290 Nm. Kraftoverføringen til forakselen skjer via en ett-trinns automatgirkasse som er tilpasset nyttekjøretøy (EQ 290). Motor, girkasse og differensial danner en kompakt modul. Hele denne enheten produseres ved komponentfabrikken i Kassel. Andre tekniske elementer i fremdriftssystemet omfatter motorstyreenheten og den såkalte effektelektronikken. Sistnevnte styrer høyvoltsstrømflyten mellom batteriet og elektromotoren. Effektelektronikken omdanner likestøm (DC) som er lagret i litium-ion-batteriet, til vekselstrøm (AC). En DC/DC-omformer sørger for 12V-strømforsyningen i bilen.

Elektromotor med høyt dreiemoment som passer perfekt til den store Crafter

Elektromotorer leverer maksimalt dreiemoment så å si fra stillstand. Det gir e-Crafter helt
suverene akselerasjonsegenskaper. Og takket være en stigeevne på 20 prosent klarer e-
Crafter seg også godt der det går bratt oppover i byen. Samtidig er nullutslippsvarebilen
svært nøysom: med 0,975 tonn nyttelast vil strømforbruket ligge på 21,54 kW/100 km ved
blandet kjøring.

Ved en CCS-ladestasjon blir batteriet ladet opp til 80 prosent på bare 45 minutter

Ved en CCS-ladestasjon med 40 kW (likestrøm) lades batteriet (energikapasitet på 35,8
kWh) opp til 80 prosent på bare 45 minutter. CCS er forkortelsen for det internasjonalt
standardiserte Combined Charging System – lading med likestrøm, som er standard med e-Crafter. Ved bruk av en veggboks med vekselstrøm på 7,2 kW tar det 5:20 timer før
batteriene er fulladet. Dette gjøres vanligvis om natten i depotet hos de respektive firmaene.

Innovative førerassistent-, komfort- og infotainmentsystemer

Som nevnt er den nye e-Crafter basert på andre generasjon av varebilen som kom på
markedet i 2017. Den teknisk innovative og markante Crafter er også i 2018 en svært
populær modell. Bare fra januar til juni økte Volkswagen Nyttekjøretøy leveransene av
Crafter med 24,5 prosent, til 26 800 biler.

Naturligvis kan e-Crafter leveres med det nyeste innen førerassistent-, komfort- og
infotainmentsystemer. Standardutstyret omfatter parkeringssensorer foran og bak inkludert sidebeskyttelse (16 ultralydsensorer fordelt rundt på bilen reduserer risikoen for skader på egen eller andres bil ved manøvrering og parkering på trange steder), et
multifunksjonskamera (foran) og et ryggekamera. Som første nyttekjøretøy i sin klasse er
Crafter dessuten som standard utstyrt med multikollisjonsbrems (kan bidra til å hindre
følgekollisjoner). Sidevindassistenten er også standard. Annet standardutstyr på den nye e-Crafter er LED-lykter (nærlys, fjernlys og kjørelys), automatisk klimaanlegg (Climatronic), oppvarmede seter, varmepumpe og oppvarmet frontrute, komfortseter og Discover Media navigasjonssystem inkludert App-Connect (integrasjon av smarttelefonapper), stemmestyring og mobiltelefongrensesnitt. Den mobile online-tjenesten Car-Net Guide & Inform leveres som ekstrautstyr.

Testet i daglig bruk av fagfolk i hele Europa

Volkswagen Nyttekjøretøy involverte europeiske storkunder i utviklingen av den
fremtidsrettede transporteren. Erfaringer og forslag fra flåteadministratorer ble studert og
analysert for å forberede e-Crafter optimalt på den krevende hverdagen som venter. Ganske nøyaktig 25 ledende virksomheter fra Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sverige deltok i den endelige testingen av e-Crafter. De integrerte en flåte på 38 førproduksjonsmodeller i kjøretøyparken sin. Nullutslippsvarebilen mestret denne feltutprøvingen på en suveren måte. Selv under delvis svært krevende betingelser ble en gjennomsnittlig rekkevidde på 100 km oppnådd i daglig drift.

Noen eksempler på tilbakemeldinger fra budbil- og logistikkbransjen: «Manøvrerbarheten og varerommet overbeviser». e-Crafter «oppviser tilfredsstillende akselerasjon selv med full last». Brukerne var også begeistret over svært god kjørekomfort, manøvreringsevne og godt veigrep; flere fremhevet særlig førerkomfort, enkel betjening og god akselerasjon.

Dette er de 25 bedriftene som deltok i testen:

  • Albert Heijn (supermarkeder)
  • Cambridge City Council (Cambridge kommuneadministrasjon)
  • Coca-Cola (drikkevarer)
  • DHL (kurer- og logistikkbransjen)
  • dpd (kurer- og logistikkbransjen)
  • EnBW (energivirksomhet)
  • enercity (energivirksomhet)
  • Enercon (energivirksomhet)
  • Gatwick (London Airport)
  • GLS (kurer- og logistikkbransjen)
  • GO! (kurer- og logistikkbransjen)
  • Heijmans (bygningsforetak)
  • Hermes (kurer- og logistikkbransjen)
  • Lekkerland (engroshandel og logistikk)
  • Medux (omsorgsvirksomhet)
  • N-Energie (energivirksomhet)
  • Ocado (online-supermarked)
  • PostNL (kurer- og logistikkbransjen)
  • SandD (kurer- og logistikkbransjen)
  • Scania (nyttekjøretøy)
  • Southwark Council (bydelsadministrasjon London Southwark)
  • Temps (malervirksomhet)
  • UPS (kurer- og logistikkbransjen)
  • Volkswagen NL (VW-importør Nederland)
  • Volkswagen UK (VW-importør Storbritannia)
Artikkelen fortsetter under annonsen