Kun få måneder etter lanseringen av den dristige sedanen 508, viser PEUGEOT nå fram stasjonsvognutgaven, PEUGEOT 508 SW.
Dette er en bil som gjør mer enn å vekke oppsikt: Nye PEUGEOT 508 SW setter ganske enkelt en helt ny standard for design i den populære stasjonsvogn-klassen. Det lekre og tydelige formspråket er valgt bevisst for å synliggjøre den perfekte balansen mellom sporty eleganse og praktiske behov. Her får alle passasjerene svært god plass – i tillegg har du enkel tilgang til det store bagasjerommet. På innsiden har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjon PEUGEOT i- Cockpit. Du kjenner umiddelbart igjen Peugeots DNA – der du kan nyte et lekkert design og gode kjøreegenskaper. Peugeot 508 SW kommer også som plug-in hybrid.
Et segment dominert av stasjonsvogner
D-segmentet representerer totalt 1.400.000 biler i Europa, og det er stasjonsvognene som har dominert de siste 10 årene. Til tross for stadig hardere konkurranse fra andre biltyper, og da spesielt SUV-ene, er fortsatt en av tre solgte biler i Europa i D-segmentet en stasjonsvogn.
Målet til PEUGEOT er klart og tydelig: Å lage en bil du har lyst til å eie, samtidig som man bryter med det tradisjonelle stasjonsvogndesignet og tilbyr et moderne formspråk.
Allerede da Peugeot lanserte 504 for over 50 år siden, falt valget på å designe stasjonsvognen på linjene fra sedan-modellen. Resultatet er at nye PEUGEOT 508 SW nyter godt av alle de spektakulære og dristige trekkene fra 508, i tillegg til at de nye proposjonene gir stasjonsvognen en ekstremt dynamisk fasong.
Nye PEUGEOT 508 SW er nesten 6 centimeter lavere enn sin forgjenger. Det gir en høyde på kun 1,42 meter. Det at stasjonsvognen er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk, samtidig som kupeen fortsatt har den gode innvendige takhøyden du forventer.
Med en lengde på 4,78 meter (3 cm mer enn sedanen) har nye PEUGEOT 508 SW myke og flytende linjer, kombinert med et lavt tak.
Selv om det er uvanlig for klassen, er rammeløse dører på plass. Dette er valgt for å gjøre bilen så lav og sportslig som mulig. Plassen innvendig er bedre enn på forgjengeren.
Akkurat som på sedanen er fronten et imponerende skue. Den vertikale visuelle signaturen på LED-kjørelysene utstråler en potent eksklusivitet, og med den berømte løve-logoen i grillen får du en bil som definitivt skiller seg ut.
Den moderne baken gir en følelse av styrke, med en blank horisontal stripe rammet inn i tredimensjonale LED-baklys fra sedanen. Disse lysene er synlige uansett om det er lyst eller mørkt ute, slik at de fargede klørne er fullt synlige uansett om ser bilen bakfra eller fra siden. De doble forkrommede eksospottene fullfører det sporty designet.
Tilgangen til bagasjerommet er svært enkel. Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter.
Aktive hjelpesystemer gir overlegen sikkerhet
Nye PEUGEOT 508 SW er utstyrt med siste generasjon assistentsystemer, og er utviklet for å overgå alle krav som stilles fra den stadig strengere EuroNCAP-testen.
De siste hjelpemidlene som skiller 508 SW fra resten av modellene til PEUGEOT er:
• – Nattkamera! Systemets infrarøde kamera fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller bare dårlige kjøreforhold, og har en rekkevidde på hele 200 meter. Det betyr at rekkevidden går lenger enn lysene rekker, og all informasjon som fanges opp vil bli vist direkte i bilens digitale head-up display for maksimal sikkerhet.
• – Adaptiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon (i kombinasjon med EAT8 girkasse), samt justerbar avstandsholder. Stop & Go-funksjonen setter bilen automatisk i gang etter stopp på over 3 sekunder, men kan enkelt overstyres ved å trykke på gassen.
• – Full parkeringsassistent (i kombinasjon med EAT8 girkasse). Systemet tar kontroll over styring, akselerasjon og bremsing, slik at parkeringen går som en lek.
• – LED frontlys med EVS. Lysene følger svingene.
• – Aktiv filskiftevarsling.
• – Permanent ARS (adaptivt baklys).
• En unik og instinktiv kjøreopplevelse
• – EMP2 plattformen gir redusert vekt. I snitt veier den nye modellen 70 kilo mindre enn sin forgjenger, og resultatet er lavere drivstoff-forbruk, økt passiv sikkerhet og høyere ytelser.
• – Ny produksjonsteknikk har gitt et chassis som både er stivere og sterkere, og dermed enda mer holdbart
• – Motorfester med demping gir mindre vibrasjoner (avhengig av modell)
• – Multi-link bakaksel og aktiv demping. Aktiv demping er standard på GT
• – Ny 8-trinns girkasse (EAT8).
I likhet med sedanen, har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjons PureTech (bensin) og BlueHDi-motorer (diesel, med utvidet SCR teknologi).
Det er nå utviklet to nye bensinmotorer med basis fra PureTech 1.6L:
• – PureTech 180 S&S EAT8
• – PureTech 225 S&S EAT8
I tillegg er det fire dieselalternativer, basert på våre BlueHDi 1.5L og 2.0L motorer:
• – BlueHDi 130 S&S BVM6
• – BlueHDi 130 S&S EAT8
• – BlueHDi 160 S&S EAT8
• – BlueHDi 180 S&S EAT8
Plug-in hybrid
I andre halvdel av 2019 kommer 508 som en svært effektiv Plug-in Hybrid. Modellen vil være basert på en turbo bensinmotor og en elektrisk motor på 110 hestekrefter lokalisert rett på girkassa (EAT8). Bilen vil ha en elektrisk rekkevidde på hele 50 km målt etter den nye og langt strengere WLTP-standarden. Toppfart i elektrisk modus er 130 km/t. Batteriene vil være lokalisert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes.
Den offisielle lanseringen finner sted på Paris Motor Show, og bilen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019.