Škoda Kodiaq – Muskuløs bjørn og bil

Utstyrsnivået SportLine forsterkes av tydelig definerte frontlykter og høyt monterte tåkelys. Modellen kjennetegnes av speilkapper og grillramme i sort. Frontspoileren, med sort gitter gir bilen et sportslig og unikt utseende.

 

Škodas tøffeste og største SUV har ikke vært lenge på markedet. Likevel er det betydelige nyheter i 2018. Skoda Kodiaq overrasker positivt. Navnet Kodiaq føyer seg inn i en rekke modeller med navn eller logo fra dyreriket. Vi kan nevne Jaguar, Mercury Cougar og Ford Mustang. Logo eller panserpryd om du vil er også hentet fra dyreriket av Ferrari med dansende hest og Lamborghinis okse.

 

 

 

Škoda Kodiaq er trolig oppkalt etter den tøffeste av dem alle, den enorme Kodiakbjørnen i Alaska. Likheten er også tilstede, for både Kodiaq bjørn og bil er muskuløse med imponerende offroad-egenskaper,…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Škodas tøffeste og største SUV har ikke vært lenge på markedet. Likevel er det betydelige nyheter i 2018. Skoda Kodiaq overrasker positivt. Navnet Kodiaq føyer seg inn i en rekke modeller med navn eller logo fra dyreriket. Vi kan nevne Jaguar, Mercury Cougar og Ford Mustang. Logo eller panserpryd om du vil er også hentet fra dyreriket av Ferrari med dansende hest og Lamborghinis okse.

 

Elektriske sportsseter i Alcantara®/skinn i sort farge med kontrast søm i sølv er standard med SportLine utstyrsnivå. Setene leveres med minnefunksjon. Innvendig stofftak i sort og Ambient interiørbelysning med ti fargevalg omgir hele bilen og gir en perfekt lyssatt stemning under reisen.

 

 

Škoda Kodiaq er trolig oppkalt etter den tøffeste av dem alle, den enorme Kodiakbjørnen i Alaska. Likheten er også tilstede, for både Kodiaq bjørn og bil er muskuløse med imponerende offroad-egenskaper, sistnevnte via en egen kjøremodus til bruk i terreng om du velger 4×4 utgaven.

Designet til bilen Kodiaq er røft med høye hjulbuer utvendig, innvendig åpnes opp en hel verden av smarte oppbevaring og kombinasjonsløsninger som Škoda betegner som Simply Clever. Totalt sett har nye ŠKODA Kodiaq mer enn 30” Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.

 

Flerbruksbilens smarte løsninger er adoptert av Skoda også, Simply Clever bakseteløsning hvor man har en rekke muligheter til å utnytte plass maksimalt.

 

 

To nyheter nå

Siden Škoda Kodiaq ble lansert har den også fått følge av lillebror Karoq på markedet. Motormagazinethar testet begge, men nå lanseres terreng-utgaven Kodiaq Scout. Den har en del oppgraderinger spesielt tilpasset kjøring i terrenget med Off-Road-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor samt parkeringsassistent foran og bak.

Kodiaq Scout er dermed bilen du burde velge for hard bruk i ulendt terreng. Tilleggspakken Bad-Road kommer med enda bedre beskyttelse for undersiden av bilen – inkludert vitale deler. Markedet for praktisk bruk er smalt siden det er forbud mot kjøring i utmark, men vi ser heller ikke bort fra et enkelte bare ønsker en rå terrengbil for syns skyld. Vi tror markedet er større for en sportslig utgave av Škoda Kodiaq. Derfor rekvirerte vi denne gang helt nye og sporty Škoda Kodiaq SportLine.

 

Baklyktene har LED-lys som standard og har Škodas C-formede signaturfasong. Den markante krystall-designen henspiller på tradisjonell bøhmisk glasskunst.

 

 

SportLine

Utstyrsnivået SportLine er laget for å forsterke imaget av skjønnhet og kjøreglede. Målet er også å radikalt forsterke et innovativt design, hvor det er lagt stor vekt på å få frem hjemlandets krystallproduksjon i designet.

Det er artig at bilprodusentene nå fremhever historie og lokale tradisjoner. Volvo satser på norrøn mytologi med Thors hammer i designet og Škoda benytter prismer i designet, for å fremheve hjemlandets enorme krystallproduksjon.

SportLine kjennetegnes av speilkapper og grillramme i sort. Frontspoileren, med sort gitter gir bilen et sportslig og unikt utseende og fremhever Škodas profil enda bedre.

 

Topputgaven leveres med full pakke inkludert Haldex 4×4 og en et eget program for kjøring i utmark.

 

 

Sporty

SportLine kan for første gang leveres med 20” felger. Dette bare bekrefter en sporty satsning, men vi valgte 19” felger. Høyere dekkprofil medfører bedre demping i dekket og passer bedre til Kodiaqs kundegruppe. Yngre kunder ønsker likevel trolig 20”, hvor underlaget merkes bedre. Denne gruppen bør velge adaptivt understell i tillegg, da forandrer understellets karakter seg fra behagelig mykt med Comfort-kjøreprogram innkoplet til stramt og meget svingbart i sport modus.

Siden vi er inne på kjøreprogram må det nevnes at denne gang var vi velsignet med vintervær, og dermed ble anledningen benyttet til å teste offroad -kjøremodus på småveier.

 

Nå kan man også bestille 20 Tomms felger til Škoda Kodiaq SportLine, vår bil kjører på behagelige 19 tomms som demper underlaget bedre via en bredere dekkside, vi anbefaler adaptivt understell i kombinasjon med de største felgene.

 

 

Offroad

Offroad modus kan benyttes til kjøring på vanlige veier også, men deaktiveres i hastigheter over 30 km. Fordelen er at kjøreassistenter og bilens stabilitetsprogram hjelper deg frem på glatta, enten det er opp den siste bratte baken til hytta på fjellet eller enda større utfordringer.

Systemet fungerer meget bra på alle underlag, men utmark er nok ikke det det de fleste tenker på når man blir kjent med Škoda Kodiaq SportLine for første gang. Myke materialer er benyttet i interiøret. Kvaliteten oppleves som god og bilen har flerbruksbilens praktiske løsninger, som medfører meget god plass for passasjerer og bagasje til ganske folkelig Škoda-pris.

 

Vi er ute og tester bilen i Comfort-modus, kjerneprogrammet sørger for en komfortabel kjøretur, men på svingete veier velges naturlig nok Sport-innstillingen.

 

 

Konklusjon

SportLine er et helt nytt utstyrsnivå som fremhever designet til populære Škoda Kodiaq. Nå satses det på en sporty kundegruppe via SportLine, hvor også 20”felger er tilvalg. Valgmulighetene innen utstyrsnivå har økt.

 

 

Fakta Škoda Kodiaq

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 190 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 7-trinns DSG-automat
  • 0-100 km/t: 8,9 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Forbruk blandet: 0,57 l/mil
  • Co2 utslipp: 150 g/km
  • Egenvekt: 1.752 kg
  • Tilhengervekt: 2.500 kg
  • Lengde: 4,69 m
  • Bredde: 1,82 m
  • Høyde: 1,67 m
  • Akselavstand: 2,79 m
  • Utstyrsnivå: SportLine
  • Bagasjerom volum: 720 / 2.065 liter
  • Pris fra: Kr 359,600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 650.000,-

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen