Mange vil dra kjensel på navnet Tore Rangøy, hans VW Boble Cabriolet ble presentert i bladet tidligere. 1.mai vant Rangøy likså tittelen «Norges fineste VW» med en helt annen bil.
Tore Rangøys VW Cab ble solgt til fordel for en meget spesiell 1961 modell med kompressor, dermed har ikke VW-interessen dabbet av, men ståltak blir mer praktisk nå man ønsker å utvide antall dager på veien.

Kjøpt usett
Nyanskaffelsen medfører en artig historie som ikke er å anbefale, Tore kjøpte bilen usett i Stavanger, en samtale med selger og bilder på e-post var eneste dokumentasjon før bilen ble transportert via jernbane til Drammen. Derfra på henger til Brennes Auto hvor bilen ble besiktiget for første gang. Heldigvis gikk det bra, bilen var identisk med beskrivelsen. Mange har fått en dårlig opplevelse ved å kjøpe usett, selv gode bilder kan skjule dårlig utførte reparasjoner med masse stålplast under. Heldigvis traff Tore en meget seriøs selger, men hovedregel må være å besiktige bil selv.

Kompressor
1961 VW Type-1 Boble med 1200 motor er et velkjent bekjentskap for de fleste VW-entusiaster, for undertegnede var det fullstendig ukjent at Judson-kompressor passer til Tores boble. Effekten øker med ca. 30 % fra moderate 44 hester og bladet Motorsport omtaler en test av boble med ettermontert Judson-kompressor allerede i 1959. Denne effekt-økningen likte ikke VW-konsernet og motorer med Judson kompressor ble ikke omfattet av garantien siden innretningen var beregnet for racing. Nå er Judson-kompressor det tøffeste du kan ha i motorrommet og garanti er utløpt for lengst på motorer fra 50 og 60-tallet.

To forsøk
Under fjorårets Bug-in treff i for luftkjølte og vannkjølte folkevogner av alle slag i Trøgstad ble det 2.plass på Tore Rangøys kompressormatede 1961 VW Type-1 Boble, dermed ble interessen for å stille ut bilen vekket. I år var det igjen klart for treff, 153 utstilte biler kjempet om premiene og den aller gjeveste gikk i år til Tore Rangøy. Juryen la vekt på at Bobla var særdeles flott både utvendig og innvendig. Juryen fremhevet det flotte motorrommet hvor det blant annet var montert en Judson-kompressor. Vi gratulerer med premien, og håper at ikke interessen for bil dør ut for Tores vedkommende, han har en egen evne til å perfeksjonere bilene sine og ekstra hyggelig er det at denne bilen også blir brukt daglig.