Enda en gang gjennomgår Nissan X-Trail vesentlige forbedringer. Ny teknikk blir tilgjengelig og interiøret forbedres. Nissan X-Trail har vært en formidabel suksess for Nissan med over 3,7 millioner solgte eksemplarer på verdensbasis. Også i Norge selger X-Trail godt.
Dette er og blir en typisk vinterbil, for snøvær med ubrøytede veier er muligens det enkelte har i tankene når de velger høyreist bil. Nissan X-Trail ble lansert i 2014. Siden en generasjon i bilverdenen vanligvis varer åtte år er det ikke et generasjonsskifte vi er vitne til denne gang, men en naturlig videreutvikling i form av Facelift.
Eventyrlystne familier
Utviklingen av Nissa X-Trail har ikke bare blitt til via fabrikkens designstudio. En rekke tilbakemeldinger fra kunder har bidratt til å utvikle bilen til dagens modell, hvor det er lagt stor vekt på å tilpasse bilen til vår travle hverdag med jobb og fritidsaktiviteter. Eventyrlystne familier er målgruppen ifølge Nissans markedsavdeling.
Utviklingen innen bilismen går i rasende fart mot selvkjørende biler, for X-Trail vedkommende medfører utviklingen at nykommeren blir tilgjengelig med ProPILOT senere i år. Denne teknikken blir neste skritt mot selvkjørende biler.
ProPILOT styrer selv og følger filene automatisk, men teknikken er kamerabasert og helt avhengig av veimerking, dermed har man en utfordring på snødekte veier. 2018-utgaven av Nissan X-Trail leveres også med forbedret materialkvalitet på interiørsiden.
Utstyrsnivået N-Connecta vil for første gang bli tilgjengelig på Nissan X-Trail. Utvendig legger vi merke til nytt bredere panser, nye hovedlys med halogenpærer på Visia, Acenta-utstyrsnivå. N-Connecta sammen med Tekna utstyrsnivå får LED-lyskilder i hovedlysene. Lyssignaturen i fronten kalles ‘boomerang’ og sammen med forandringene i front gir det Nissan X-Trail et røffere uttrykk.
Modeller med LED vil få adaptive lykter som tilpasses fart og når du svinger. Bakenden får ny støtfanger og baklyktene kommer med LED-teknologi. Alle parkeringssensorer rundt bilen er oppgradert.
Større plass
Disse var de mest synlige forandringene, men Nissan X-Trail vokser også fem centimeter i lengden denne gang. Smartere løsninger øker bilens bagasjerom fra 550 til 565 liter med baksetene i normal posisjon. Med nedfelte seter økes kapasiteten til 1,982 liter.
Nissan X-Trail har også smarte bagasjeromsløsninger, fleksibiliteten er ivaretatt via 9 forskjellige konfigurasjoner inkludert et gjemt rom under gulvet til å oppbevare gjenstander man ikke ønsker skal være synlig. Baksetene justeres i lengderetningen på skinner, slik at Nissan X-Trail har alle de praktiske finessene til den tradisjonelle flerbruksbilen. Dette er en perfekt «turkamerat».
5 og 7-seter
Vi valgte denne gang 5-seters-utgave til test med Tekna utstyrsnivå, 177 hk dieselmotor og 4×4. Man merker ikke så stor forskjell på ny og tidligere utgave i vanlig by trafikk. Det er forresten lett å la seg lure av automatgiret, som skifter gir likt en tradisjonell konverter-automat, men vår Nissan X-Trail er faktisk utstyrt med trinnløst CVT-automatgir.
Elektronikken sørger for kunstige gir-trinn uten at motoren ruser opp slik som på tidligere CVT-girkasser, dette gir en meget behagelig kjøreopplevelse. Man merker også de de intelligente kjøre-systemene fra Nissan som skal hjelpe deg å forhindre ulykker i bytrafikk. Radaren bak piper og vi får opp et varsel fordi bilen bak ligger nærme i lyskrysset. Radaren er et praktisk verktøy når men selv rygger, men irriterende når medbilister ikke holder avstand. Derimot har jeg stor sans for Intelligent nødbrems med fotgjengersensor, filskiftvarsling, fjernlysassistent.
Parkeringskamera med fugleperspektiv, trafikk gjenkjenning og alle de andre assistentene som medfører en tryggere hverdag for både harde og myke trafikanter. Ute på motorveien merkes bedre støydemping, lydnivået innvendig er senket slik at vårt Boose lydanlegg med ni høyt ytende høyttalere kommer til sin rett.
Konklusjon
Nissan X-Trail har faktisk alt man kan ønske seg av en bil, 5 eller 7-seter utgave. Velg også mellom bensin, diesel, automat med eller uten 4×4. Dermed kan man skreddersy Nissan X-Trail til sitt eget behov.
- Fakta Nissan X-Trail
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 177 hk
- Moment: 380 Nm
- Gir: CVT-automat
- 0-100 km/t: 10,0 sekunder
- Toppfart: 196 km/t
- Forbruk blandet: 0,60 l/mil
- Co2 utslipp: 158 g/km
- Egenvekt: 2.240 kg
- Tilhengervekt: 1.650 kg
- Lengde: 4,64 m
- Bredde: 1,83 m
- Høyde: 1,71 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Tekna
- Bagasjerom volum: 565 / 1982 liter
- Pris fra: Kr 366,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 572.900,-