Nye G-Klasse nærmer seg lansering og nå er de norske prisene klare. G 500 prises fra 1.930.000 kroner og forventes til landet i mai, mens toppmodellen Mercedes-AMG G 63 starter på 2.520.000 kroner med markedslansering til sommeren.
– Svært mange kunder har ventet spent på denne salgsstarten og allerede før vi åpnet for bestilling hadde hele 15 nordmenn skrevet seg på liste for toppmodellen G 63. Av andre hyggelige nyheter kan det nevnes at norsk standard inkluderer utstyr for over 75.000 kroner og at den blir tilgjengelig som varebil, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Videreutviklet designikon
Med G-Klasse er det ofte snakk om forsiktig evolusjon fremfor radikale endinger. Det er også tilfelle med nye G-Klasse. Mange av de ikoniske elementene er med videre, som de særegne dørhåndtakene og den karakteristiske lukkelyden, den robuste ytre beskyttelseslisten, det eksponerte reservehjulet på bakdøren og de fremtredende blinklysene. Funksjonelt design går aldri av moten.
Nye G-klasse er 53 mm lengre og 121 mm bredere enn sin forgjenger og har et mer harmonisk design, med elegante overganger og mer integrerte støtfangere,
Rød tråd
Mens eksteriøret viderefører de klassiske linjene, har interiøret i G-Klasse blitt fundamentalt redesignet. Det har vært viktig å modernisere uttrykket og øke luksusfølelsen samtidig som man skaper en rød designtråd gjennom hele bilen. For eksempel videreføres formen på de runde frontlyktene til luftdysene på siden og de pansermonterte blinklysene reflekteres i høyttalerne på dashbordet. Ikoniske elementer som håndtaket for passasjeren foran og de krombelagte bryterne til de tre differensiallåsene er selvfølgelig også med til den nye modellen.
Det nyutviklede instrumentpanelet har tidløse analoge klokker som standard, men som i E-Klasse og S-Klasse er selvsagt også widescreen-cockpit tilgjengelig, med sine to skjermer på 12,3-tommer dekket av en sømløs glassplate.
Økt innvendig plass
Innvendig har nye G-Klasse vokst betydelig og gir både fører og passasjerer bedre plass.
Beskrivelse | Differanse |
Benplass front | +38 mm |
Benplass bak | +150 mm |
Skulderbredde front | +38 mm |
Skulderbredde bak | +27 mm |
Albuerom front | +68 mm |
Albuerom bak | +56 mm |
Standardsetene i nye G-klasse har økt sittekomfort og sidestøtte, med minnefunksjon for førersetet. Komforten kan økes ytterligere med klimatiserte multikonturseter. Sideseksjonene på disse har integrerte luftkamre som fylles og tømmes kontinuerlig avhengig av kjøremønster, og gir dermed bedre støtte for sjåføren og passasjeren foran og gir aktiv støtte under sving. Baksetene kan foldes i 60/40/100-konfigurasjon
Offroad: legenden overgår seg selv
På vanlig vei er nye G-Klasse fleksibel, dynamisk og komfortabel, men det er fremdeles en ekte G – takket være rammekonstruksjon, tre differensiallåser og lavgirserie. Fjæringen er utviklet av Mercedes-Benz i samarbeid med Mercedes-AMG og resultatet er uavhengig fjæring med doble bærearmer i front og stiv bakaksel. Hevede akslinger sørger for en bakkeklaring på 270 mm i front samtidig som fjærtårnstag i motorrommet sikrer torsonsstivhet selv under krevende forhold. I motsetning til sin forgjenger har bakakselen nå fire lenkearmer på hver side og et panhard stag. Under testing har dette vist seg å gi nye G-Klasse bedre offroadegenskaper enn modellen den erstatter, samtidig som den er betydelig bedre på vanlig vei.
- Klatreevne inntil 100% helling
- Bakkeklaring mellom akslingene 241 mm, +6 mm
- Maksimal vadedybde 700 mm, +100 mm
- Tiltvinkel 35 °, +7 °
- Avgangsvinkel: 30 °
- Angrepsvinkel: 31 °, +1 °
- Overgangsvinkel: 26 °, +1 °
G-mode
«Dynamic select» er nå tilgjengelig med hele fem kjøremoduser som justerer girskift, fjæring, styring og gassrespons. I tillegg til de velkjente «eco», «komfort», «sport» og «individuell» introduseres for første gang «G-mode». Modusen slås på automatisk når en av de tre differensiallåsene blir aktivert eller lavgirserie blir valgt. I «G-mode» tilpasses alle parametere til terrengkjøring og girskiftene holdes til et minimum for å sikre forutsigbar kraftleveranse. For første gang kommer også G-Klasse med elektromekanisk tannstangstyring.
Slankekur
Ved hjelp av en digital prototype har utviklerne simulert levetiden til individuelle komponenter for å identifisere områder der lettere materialer kunne brukes. Resultatet er at nye G-klasse veier 170 kg mindre enn utgående modell, takket være intelligent bruk av stål og aluminium, samt forbedrede produksjonsprosesser ved Magna Steyr-anlegget i Østerrike.
Mercedes-AMG G 63
I toppmodellen Mercedes-AMG G 63 har den gamle 5,5 liters motoren blitt erstattet av den nye V8 twinturbo-motoren fra AMG GT. 4MATIC systemet har også fått bakhjulsdrevet karakteristikk, med en fordeling på 60/40 for bedret kjøredynamikk. Visuelt kjennetegnes G 63 av eksosrør på siden,bredere skjermer, AMG-spesifikk grill og 22-tommers AMG-felger, som er standard på denne modellen.
Tekniske data og priser
G 500 | AMG G 63 | |
Sylinderplassering | V8 | V8 |
Sylindervolum (cm3) | 3.982 | 3.982 |
Effekt (kW/hk) ved o/min | 310/422 ved 5.250-5.500 | 430/585 ved 6.000 |
Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min | 610 ved 2.250-4.750 | 850 ved 2.500-3.500 |
Forbruk, blandet (l/mil) | 1,15-1,21 | 1,31 |
CO2-utslipp, blandet (g/km) | 263-276 | 299 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 5,9 | 4,5 |
Topfart (km/t) | 210 | 240 |
Pris fra (kr. eks. lev.) | 1.930.000 | 2.520.000 |