Nye S-Klasse Cabriolet

Nye S-Klasse Cabriolet er klar for bestilling og gjør flaggskipfamilien komplett. Nye motorer, oppgradert utstyrsnivå og innovasjoner som OLED-lys gjør den ultimate kjøremaskinen bedre enn noensinne. Prisene starter på 1.851.000 kroner og de første bilene forventes til Norge i april.

– S-Klasse Cabriolet er drømmebilen fremfor noen og i oppgradert versjon tas kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Norge er ikke et utpreget kabrioletland, men med en rekke komfortelementer som AirScarf og AirCap i kombinasjon med firehjulsdrift vil S-Klasse Cabriolet fungere utmerket året rundt, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Organisk LED

For første gang benyttes OLED (Organic Light Emitting…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye S-Klasse Cabriolet er klar for bestilling og gjør flaggskipfamilien komplett. Nye motorer, oppgradert utstyrsnivå og innovasjoner som OLED-lys gjør den ultimate kjøremaskinen bedre enn noensinne. Prisene starter på 1.851.000 kroner og de første bilene forventes til Norge i april.

– S-Klasse Cabriolet er drømmebilen fremfor noen og i oppgradert versjon tas kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Norge er ikke et utpreget kabrioletland, men med en rekke komfortelementer som AirScarf og AirCap i kombinasjon med firehjulsdrift vil S-Klasse Cabriolet fungere utmerket året rundt, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Organisk LED

For første gang benyttes OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes-Benz. De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold. Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon. I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.

Setter standarden

I likhet med S-Klasse sedan får nye S-Klasse Cabriolet et oppgradert heldigitalt instrumentpanel, nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og den innovative ENERGIZING-funksjonen som syr sammen alle bilens komfortelementer for en mer behagelig reise. De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer. Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse. I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene om oppstår i høyhastighetssvinger.

Toppmodeller fra AMG

For de mest kravstore kundene tilbys to AMG-modeller, representert ved AMG S 63 4MATIC+ og AMG S 65. Fra utsiden er det mest synlige tegnet på at det bor et monster under panseret den aggressive panamericanagrillen. Med AMG Track Pace kan føreren analysere og forbedre sine rundetider i en bil med lynraske girskift og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer. Race start er også gjort lettere tilgjengelig, da alt som kreves er en solid venstrefot på bremsen og en bestemt høyre på gasspedalen. 0-100 km/t på 3,5 sekunder er hyggelig selv for de som bruker bilen mest til komfortable langturer.

Motoralternativer

Nye S-Klasse er tilgjengelig med 3 kraftige bensinmotorer. S 560 kommer med verdens mest effektive V8-motor som bruker 8% mindre drivstoff sammenliknet med forgjengeren, dette takket være nanoslide-belegg og sylinderdeaktiveringssystemet som kutter fire av sylindrene ved anledning. For de som ønsker et mer sportslig oppsett anbefales AMG S 63 4MATIC+ med V8-motoren fra AMG GT og firehjulsdriftsystem med 100% variabel kraftdistribusjon. Entusiasten vil sette pris på at AMG S 65 fremdeles er tilgjengelig med den legendariske V12-motoren på 6 liter og vanvittige 1000 Nm.

Tekniske data

S-Klasse Cabriolet S 560 AMG S 63 4MATIC+ AMG S 65
Antall sylindere/arrangement 8/V 8/V 12/V
Motorvolum (cc) 3982 3982 5980
Ytelse (kW/hk) 345/469 450/612 463/630
Dreiemoment (Nm) 700 900 1000
Blandet forbruk (l/mil) 0,87 1,01 1,20
Blandet CO2-utslipp (g/km) 199 229 272
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 4,60 3,50 4,10
Toppfart (km/t)* 250 250 250
Pris (kr. eks. lev.) 1.851.000 2.321.000 3.118.000
Artikkelen fortsetter under annonsen