BMW X3 xDrive 20d – Helt ny

 

BMW X3 er helt ny fra innerst til ytterst. Bilen vokser i lengde og bredde. Luksuspreget er også mer markant enn tidligere.

Nye BMW X3 har utvilsomt vært en suksess for BMW med over 1,5 millioner solgte eksemplarer på verdensbasis siden introduksjonen i 2003. For å holde tritt med hovedkonkurrentene Audi Q5 og Mercedes GLC, har de valgt å starte med blanke ark via en generasjonsoppdatering.

 

Ny livssyklus

Vanligvis varer en bil-generasjon i fem til åtte år, og med sju år på baken for gamle BMW X3, var det på tide å tenke nytt. Nykommeren vokser med hele…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

BMW X3 er helt ny fra innerst til ytterst. Bilen vokser i lengde og bredde. Luksuspreget er også mer markant enn tidligere.

Nye BMW X3 har utvilsomt vært en suksess for BMW med over 1,5 millioner solgte eksemplarer på verdensbasis siden introduksjonen i 2003. For å holde tritt med hovedkonkurrentene Audi Q5 og Mercedes GLC, har de valgt å starte med blanke ark via en generasjonsoppdatering.

 

Ny livssyklus

Vanligvis varer en bil-generasjon i fem til åtte år, og med sju år på baken for gamle BMW X3, var det på tide å tenke nytt. Nykommeren vokser med hele 6,1 centimeter i lengden, 1,7 cm i bredden og 1,6 cm i høyden. X3 er ikke lenger en mellomklasse SUV. Faktisk har X3 vokst så mye at den er en anelse større enn første generasjon X5.

Denne «voksesyken» har blitt en trend i markedet, hvor BMW og nesten alle konkurrenter lar bilene blir litt større ved generasjonsskifte.

 

 

BMW X3 kombinerer tidløse klassiske linjer med sportslighet, man føler slektskapet med X5 bedre i denne nye modellen.

 

 

 

Forbedret konsept

BMW har laget en helthetlig plan under utvikling av BMW X3. Fabrikken ønsket å være bedre på støydemping, høyne kvalitetsfølelsen i interiøret via bedre materialer og overføre informasjonsteknologien fra 5-serie. Det hele er toppet med nye førerassistenter som ikke tidligere har vært tilgjengelig i X3.

Det er god oversikt fra førersetet. Vi sitter høyt, men får likevel ikke den typiske følelsen av SUV. X3 er litt mer raffinert slik som kupe-utgavene til BMW innvendig. Materialvalget er eksklusivt, og vi forventet heller ikke annet når bilen har BMW-merke.

X3 har blitt så romslig at vi har god lårstøtte i hele sitteputens lengde. I praksis medfører dette en meget god sittestilling også for storvokste førere. Berøringsskjermen vi stiftet bekjentskap med i 5-serie er på plass med samme enkle betjening som en hvilken som helst mobiltelefon. Man kan selvsagt bruke dreiehjulet i midtkonsollen også.

 

 

God innvendig plass er det også for ski og bagasje, med nedfelte bakseter blir gulvet nesten helt flatt.

 

 

Bil med sjel

Ute i trafikken merker vi at et av målene til BMW er oppfylt. Bilen går usedvanlig stille, så vi kan bekrefte at X3 er bedre støydempet en tidligere. Det er ikke til å unngå at man sammenligner X3 med X5 når vi kjører i byen. X3 er smekrere og mer byvennelig, men likevel har man plassen man behøver for å reise på tur til fjellheimen med plass til skiene gjennom skiluken i midten.

Bagasjerommet har forresten et eget smart oppbevaringsrom under det flate bagasjeromsgulvet også. Det er praktisk siden plassen bak blir utnyttet maksimalt. Siden BMW X5 er i slutten av sin livssyklus før et nytt generasjonsskifte om anslagsvis to til tre år skal vi ikke se bort fra at det vil bli intern kannibalisme i BMW rekkene. Nye BMW X3 er så fullendt at det er få argumenter til å velge X5 akkurat nå. Statusen storebror gir er naturlig nok det beste argumentet.

 

 

Siden nye BMW X3 har vokst med 6,1 centimeter i lengden er det bedre plass i baksetet også.

 

 

Helt riktig

Det er noe meget spesielt som gjenspeiles i BMWs modellspekter, alle strekker seg mot Premium-segmentet nå om dagen og bruker 1000-vis av ingeniørtimer for å gjøre bilen perfekt. BMW har samme strategi, men bilen får «sjel» tillegg som det er vanskelig å kopiere.

Kombinasjonen av perfeksjonisme og performance skaper en helt egen følelse det er vanskelig å beskrive. Bilen føles «helt riktig». Vi savnet riktignok Head-up-display på vår utgave. På sedvanlig BMW-vis starter man med basismodell og velger deretter forskjellig utstyr fra tilvalgslisten for å skreddersy X3 etter kundens ønske. På tilvalgslisten finner man også vårt ønske i form av Head-up-display.

 

 

Informasjonsteknologien fra storebror X5 er overført til nye X3, man bruker berøringsskjermen på samme måte som mobiltelefon eller nettbrett. Meget enkelt å lære siden systemet er så velkjent fra de enhetene vi benytter daglig.

 

 

Konklusjon

Tredje generasjon BMW X3 har vokst betydelig i størrelse, men også strukket seg mot storebror X5 siden informasjonsteknologien er henter derfra. Luksuriøs eleganse kombinert med performance medfører at BMW X3 har en unik karakter. Dette er en bil med sjel. Størrelse og komfort har løftet seg fra mellomklassens SUV-segment og er nå mye nærmere de store Premium SUV-ene.

 

 

Fakta BMW X3

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 190 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 8-trinns automatgir
  • 0-100 km/t: 8,0 sekunder
  • Toppfart: 213 km/t
  • Forbruk blandet: 0,5 l/mil
  • Co2 utslipp: 132 g/km
  • Egenvekt: 1.825 kg
  • Tilhengervekt: 2.400 kg
  • Lengde: 4,70 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,67 m
  • Akselavstand: 2,86 m
  • Utstyrsnivå: M Sport
  • Bagasjerom volum: 550 /1600 liter
  • Pris fra: Kr 647.060,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 860.610,-

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen