Dennis Olsen blir Norges første helprofesjonelle racerfører

Porsche Mobil 1 Supercup Spielberg 2017 Dennis Olsen (N)

Nå er det klart at Dennis Olsen har fått en kontrakt som såkalt «Young Professional» hos Porsche. Dermed er han Norgeshistoriens første helprofesjonelle, lønnede racerfører.

Det var under Porsches årlige motorsportsgalla i Tyskland at nyheten om Dennis Olsen ble sluppet. Etter to år som offisiell juniorfører for Porsche rykker han nå opp til tittelen «Young Professional» for den tyske bilfabrikken.

– Jeg er overlykkelig. Å bli en fullverdig profesjonell racerfører har vært mitt mål helt siden jeg begynte med gokart som guttunge. Jeg er svært takknemlig for å ha fått denne sjansen hos Porsche, og jeg gleder meg til å…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det klart at Dennis Olsen har fått en kontrakt som såkalt «Young Professional» hos Porsche. Dermed er han Norgeshistoriens første helprofesjonelle, lønnede racerfører.

Det var under Porsches årlige motorsportsgalla i Tyskland at nyheten om Dennis Olsen ble sluppet. Etter to år som offisiell juniorfører for Porsche rykker han nå opp til tittelen «Young Professional» for den tyske bilfabrikken.

– Jeg er overlykkelig. Å bli en fullverdig profesjonell racerfører har vært mitt mål helt siden jeg begynte med gokart som guttunge. Jeg er svært takknemlig for å ha fått denne sjansen hos Porsche, og jeg gleder meg til å ta fatt på neste sesong, sier Dennis Olsen.

Dennis Olsen (21) fra Våler i Østfold var i flere år i verdenstoppen i gokart. Så ble det noen år i formelbiler med andreplassen i det europeiske mesterskapet i Formel Renault som høydepunkt, før han ble plukket opp av Porsche foran 2016-sesongen. I år vant han Porsche Carrera Cup Deutschland og ble nummer to sammenlagt i Porsche Mobil 1 Supercup.

Som såkalt «Young Professional» hos Porsche skal Dennis Olsen den kommende sesongen kjøre en rekke forskjellige løp og i forskjellige mesterskap for ulike Porsche-team verden over.

– Etter den gode sesongen jeg har hatt i år så håpet jeg å bli promotert til en «Young Professional», og det var akkurat det som skjedde. Det vil si at jeg nå går fra sprintløp, hvor kun jeg har kjørt, til langdistanseracing hvor jeg vil dele bil med flere teamkamerater. På sikt er målet å få kjøre en av Porsches fabrikkbiler i 24-timersløpet på Le Mans i World Endurance Championship, men akkurat nå har jeg kun fokus på den kommende sesongen, forteller Dennis.

Aldri tidligere har en nordmann hatt en lønnet fabrikkskontrakt i asfaltracing. Tommy Rustad kjørte gratis for Volvo-fabrikken i STCC et par år, men fikk ikke lønn. Det er i det hele tatt få norske bilsportsutøvere som har hatt lønnede fabrikkskontrakter, men vi har noen i rally, som Petter Solberg, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, John Haugland og flere, samt Sverre Isachsen fra da han kjørte rallycross i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen