Bobil – «Hotell» på hjul

 

 

Våren og forsommeren er sesongstart for bobil-entusiastene. Motormagazinet ønsket også å ta del i denne raskt økende ferieformen og har testet en bobil.

Frihet er nøkkelordet for bobil-entusiastene. Det å kunne nyte livet uten å være avhengig av hotell og fast campingplass er den store fordelen med bobil. Man har også plass til sykler bak på bilen og en moped i lagerrommene. Innvendig finnes alle moderne bekvemmeligheter, som kjøleskap og air condition.

 

Arist Dethleffs

Får å få et lite innblikk i kulturen plukker vi opp en Dethleffs Trend T 7057DMB hos Williams Caravan i Råde. Det viser…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Våren og forsommeren er sesongstart for bobil-entusiastene. Motormagazinet ønsket også å ta del i denne raskt økende ferieformen og har testet en bobil.

Frihet er nøkkelordet for bobil-entusiastene. Det å kunne nyte livet uten å være avhengig av hotell og fast campingplass er den store fordelen med bobil. Man har også plass til sykler bak på bilen og en moped i lagerrommene. Innvendig finnes alle moderne bekvemmeligheter, som kjøleskap og air condition.

 

Arist Dethleffs

Får å få et lite innblikk i kulturen plukker vi opp en Dethleffs Trend T 7057DMB hos Williams Caravan i Råde. Det viser seg at bilen starter sin ferd fra Fiat-fabrikken som et rullende chassis før tyske Dethleffs starter ombygningen til bobil. Denne tyske bobilprodusenten har lange tradisjoner, det dele hele startet i 1931, da konstruerte Arist Dethleffs den første «boligvogn» i Tyskland til sin familie.

Arist Dethleffs bodde midt i det pittoreske landskapet mellom Alpene og Bodensee, og han ønsket å bygge en bil til familieutflukter. Frem til nå er Dethleffs kjøretøy produsert i byen Isny i sør-tyske Allgäu.

 

Praktisk og bra

Modellen Dethleffs Trend T 7057DMB regnes som en innstegsmodell til bobilverdenen. Bilen er delintegrert med praktiske løsninger og en prisklasse som passer til manges lommebok. 2,3 liters dieselmotor på 130 hk, vinterisolert til bruk i norske forhold. Lengden er på 741 cm, bredde 233 cm og 290 cm høy. Det betyr fem soveplasser og en vekt på under 3,5 tonn, slik at man benytter vanlig førerkort klasse B.

Siden vintercamping også er populært kan bilen utstyres med spesielle vinterpakker med vannbåren varme, isolerte ledninger og tanker med elektrisk oppvarming XPS isolering osv. Det finnes ikke bare Dethleffs hos vår lokale forhandler, også Kabe, LMC og Sunlight bobiler er tilgjengelig. Det betyr at valgmulighetene er store.

 

Bred bil

På samme måte som elbilfolkets App for å finne ladestasjoner har bobilene også en App de kan laste ned for å finne veien til nærmeste bobilparkering eller tømmestasjon. Avstand, pris og tilgjengelighet vises. 7

Bobilen kan ikke på noen måte sammenlignes med en personbil på veien. Bilen er en stor kassebil som er en anelse topptung. Langt overheng merkes over fartsdumpene med en liten ekstra bevegelse når bakakselen ruller over. Ute i havgapet er ikke de smale veiene bygd for denne type bil. 2,33 meter bred og de idylliske boligene langs veien skjermes i tillegg av hekk som henger ut i veibanen.

Vi er på tur og det er bare å ta livet med ro. Det gjør de andre trafikantene også, for de viser hensyn i uoversiktlige svinger. Vi lar ikke sjansen gå fra oss når enn en plass med sjøutsikt dukker opp. Endelig får man føle hvorfor mange velger akkurat denne ferieformen.

 

Smarte løsninger

Bobilens kjøkkenkrok fungerer godt med gassbluss og oppvaskbenk. Under har vi bestikk og kjeler, det er bare å snu de fremre stolene så er sitteplassene klare.

Bak i vognen finner vi dobbeltseng. En smart dør deler av mot kjøkkenkroken, dermed kan toalettbesøk og dusj bli mer privat i den bakre delen av vogna. Smart når man har med gjester, som sove i kjøkkenkroken. Det finnes en skjult seng i taket som felles ned via en elektrisk motor.

Med lukket dør får man to adskilte rom. De med parabol som tilvalg kan også benytte kjøkkenkroken til TV- stue.

 

Konklusjon

Den fleksibiliteten en bobil representerer er det som fenger folk flest. Man er sin egen herre og er ikke avhengig av å reservere overnatting. Mat, drikke, sykler til å ta seg frem i nærområdet er medbrakt i bilen. Vår Dethleffs Trend har fem soveplasser, senkesengen gir ekstra soveplass i en håndvending og en smart dør, slik at man får to adskilte soverom.

 

 

Fakta

Dethleffs Trend T 7057 DMB

 

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 2,3-liter
  • Effekt: 130 hk
  • Moment: Ikke oppgitt
  • Gir: 5-trinns manuell
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: Ikke oppgitt
  • Forbruk blandet: Ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: Ikke oppgitt
  • Egenvekt: 2.915 kg
  • Tilhengervekt: 2.000
  • Lengde: 7,41 m
  • Bredde: 2,33 m
  • Høyde: 2,90 m
  • Akselavstand: 4,04 m
  • Utstyrsnivå: T 7057 DMB
  • Soveplasser: 5 stk
  • Pris fra: Kr 769.000,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 779.000,-

 

 

 

Sykkelstativ bak er praktisk, en rekke bobilplasser er i nærhetene av tettsteder der sykkelen er fremkomstmiddel.

 

Mange slike idyller lang kysten kan man finne med bobil, man behøver ikke å oppsøke campingplass når slike perler finnes.

 

Praktisk kjøkkenkrok med gasskomfyr, oppvaskbenk og et eget skap med bestikk og kasseroller.

 

Master bedroom med eget bad og toalett finnes bak i vognen.

 

Toalett finnes bak i vognen, privatlivet blir ivaretatt ved at man kan lukke to dører og slik skille av toalettet fra resten av vognen.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen