Tror på hydrogen og viser ny el-SUV

Hyundai er sterk i troen på hydrogen som energibærer for elektriske biler. Det har de vist med ix35 Fuel Cell som i 2013 ble den første serieproduserte hydrogenbilen i verden. Etter å ha vunnet Årets bil 2017 med miljøbilen IONIQ, kommer nå en ny hydrogenelektrisk modell, med flere viktige forbedringer, både mht teknologi og design.

Den nye bilen, som ble vist som konsept på årets bilutstilling i Geneve under kodenavnet FE, er utstyrt med det Hyundai omtaler som fjerde generasjon

Hyundai er sterk i troen på hydrogen som energibærer for elektriske biler. Det har de vist med ix35 Fuel Cell som i 2013 ble den første serieproduserte hydrogenbilen i verden. Etter å ha vunnet Årets bil 2017 med miljøbilen IONIQ, kommer nå en ny hydrogenelektrisk modell, med flere viktige forbedringer, både mht teknologi og design.

Den nye bilen, som ble vist som konsept på årets bilutstilling i Geneve under kodenavnet FE, er utstyrt med det Hyundai omtaler som fjerde generasjon brenselcelle-teknologi siden de startet utviklingen av disse bilene for 20 år siden.

Effektivitet, ytelser, holdbarhet og lagringskapasitet er de fire grunnpilarene den nye bilen er basert på.

Betraktelig øket effektivitet

Effektiviteten på brenselcellene er nå oppe i 60 prosent, ni prosent opp fra forgjengeren ix35 Fuel Cell. Basert på koreansk målestandard oppgis rekkevidden til å være 580 kilometer. Denne målestandarden er noe strengere enn NEDC som blir brukt i Europa.

Mere hestekrefter

Den nye hydrogenelektriske bilen vil yte 163 hk, en økning på 20 prosent i forhold til forgjengeren. Bilen er også forbedret med hensyn til kaldstart, som har vært en utfordring for denne type biler. Ned til minus 30 grader oppgis som realistisk nå.

Nye effektive hydrogentanker

Det har også skjedd store fremskritt mht lagringskapasiteten av hydrogen. To tanker med forskjellig størrelse er byttet ut med tre like store tanker, noe som bl.a. gir bedre utnyttelse av innvendig plass.

Selvfølgelig blir den nye hydrogenelektriske bilen utstyrt med avansert førerassistentteknologi. Detaljer om dette vil bli offentligjort i januar på CES-messen i Las Vegas. Da vil også bilens navn bli offentligjort.

Minsket luftmotstand

Detaljer som skjulte dørhåndtak og spesielle felger med lav luftmotstand bidrar til øket rekkevidde og lavt forbruk. I tillegg til et tiltalende utseende.

Bio-interiør

Interiøret er preget av moderne design og farger fra naturen. Ikke bare fargene er fra naturen, men også materialene som brukes er bio- og miljøvennlige.

Når kommer den?

Bilen er forventet i salg i løpet av 2018 – enda en god grunn for videre utbygging av hydrogenstasjoner i Norge.

Hyundai satser på null- og lavutslipp

Den nye modellen blir spydspissen i Hyundais satsing på null- og lavutslipp-modeller som består av en miks av hybrid og batteri og hydrogenelektriske biler. Det betyr at som eneste leverandør kan Hyundai nå tilby et komplet utvalg av lav- og nullutslipp drivlinjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen