Har testet 1,3 millioner dekk

 

 

I sommer feirer Continentals testbane Contidrom 50 år, og der har man testet mer enn 1,3 millioner dekk siden åpningen i 1967. Også i Norge tester Continental dekk, og har de siste årene gjennomført en omfattende test sammen med norske Tesla-eiere.

 

Contidrom utenfor Hannover i Tyskland ble åpnet i 1967, og inneholder en 2,8 kilometer lang ovalbane, en 3,8 kilometer lang bane for å teste dekk under tørre forhold og en 1,8 kilometer lang bane for å teste dekk under våte forhold. I 2012 åpnet en egen innendørs testbane, den såkalte AIBA (Automated Indoor…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

I sommer feirer Continentals testbane Contidrom 50 år, og der har man testet mer enn 1,3 millioner dekk siden åpningen i 1967. Også i Norge tester Continental dekk, og har de siste årene gjennomført en omfattende test sammen med norske Tesla-eiere.

 

Contidrom utenfor Hannover i Tyskland ble åpnet i 1967, og inneholder en 2,8 kilometer lang ovalbane, en 3,8 kilometer lang bane for å teste dekk under tørre forhold og en 1,8 kilometer lang bane for å teste dekk under våte forhold. I 2012 åpnet en egen innendørs testbane, den såkalte AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer). Til sammen har Continental testet mer enn 1,3 millioner dekk på Contidrom de siste femti årene, og rundt 100 ansatte har sin arbeidsplass på testbanen.

-Alle som har vært på Contidrom blir imponert. Det er et enormt anlegg som bare blir viktigere og viktigere for utviklingen av dekk. Det er også planer om å utvide anlegget, sier marketingansvarlig for Continental i Norge, Hege Eike Lie.

 

Spesielt imponerende er AIBA hvor førerløse biler bremser fra 115 km/t på forskjellig underlag på den 300 meter lange innendørsbanen. I tillegg finnes det egne vannplaningsbaner og terrengbaner på Contidrom.

-Inn i AIBA kan man teste nordiske vinterdekk innendørs på for eksempel is, og det er noe vi nyter godt av i Norge.

 

Dekktesting i Norge
Også i Norge tester Continental dekk, og de siste årene har det vært gjennomført en omfattende test sammen med norske Tesla-eiere.

-Continental ønsket å vite mer om hvordan vinterdekk slites på elbiler over tid, og på grunn av den store elbilandelen i Norge har vi gjennomført testen her. Det var meget vellykket, og informasjonen vi samlet inn brukes nå for å gjøre nordiske vinterdekk enda bedre.

 

Continental i Norge tester også dekk ved hjelp av ulike kjøreskoler, samt testing av dekk før og etter lanseringer på norske veier.

-Vi bruker ofte vanlige forbrukere og ikke bare profesjonelle testsjåfører til å få tilbakemeldinger på hvordan dekkene fungerer i det vi liker å kalle norske «værdager».

I høst skal også flere konkurransevinnere få lov til å teste dekk på Vålerbanen sammen med Continental.

-Vi har lansert en konkurranse blant unge bilførere, hvor premien er en dag på Vålerbanen hvor de selv skal få lov til å teste dekk. Da vil de blant annet få teste forskjellen på nye og godt brukte dekk, sommerdekk og vinterdekk og mye annet gøy. Alt dette er et ledd i vår Vision Zero-visjon som jobber for en fremtid med null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken, avslutter Eike-Lie.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen