Under den 87ende bilutstillingen i Genève fra 7-19. mars introduseres Mitsubishi Eclipse Cross, en helt ny kompakt-SUV. Eclipse Cross er en globalt strategisk modell som først introduseres i Europa mot årets slutt, så på hjemmemarkedet i Japan, videre Nord-Amerika, Australia og andre regioner.
Nye Eclipse Cross går inn i rekken av SUVer sammen med velkjente suksessmodeller som ASX og Outlander, samt den ladbare hybridbilen Outlander PHEV som i fjor ble Norges nest mest solgte ladbare bil. Eclipse Cross har tydelig dynamisk design og formet som en coupé-type SUV.
Utstyrseksempler
Eclipse Cross tilbyr Smartphone Link Display Audio system, en trykkfølsom kontrollplate i senterkonsollen og Head Up Display som gir føreren enklere og sikrere tilgang til informasjon. Smartphone Link Display Audio støtter Apple CarPlay* og iPhone*. Føreren kommuniserer med Siri* eller kan benytte en trykkfølsom skjerm for å få tilgang til kartverk og navigasjon, ringe eller ta imot samtaler, sende tekstmeldinger og lytte til musikk som ligger lagret på egen smarttelefon. Smartphone Link Display støtter også Android Auto** som tilbyr stemmestyring av Google Maps**, Google Play** musikk og andre applikasjoner.
Head-up displayet øker sikkerheten fordi fører får presentert data fra aktive sikkerhetssystemer og annen nødvendig informasjon med mindre bevegelser av øyet.
*Apple CarPlay, iPhone og Siri er varemerker registrert i USA og andre land av Apple Inc.
**Android Auto, Google Maps og Google Play er varemerker eller registrerte varemerker av Google Inc.
4WD teknologi
Eclipse Cross leveres med et elektronisk kontrollert system for firehjulsdrift. Systemet mater moment til bakhjulene etter kjøresituasjon og føreforhold for optimal chassiskontroll, sikkerhet og kjøreglede. MMC sitt Super All-Wheel Control (S-AWC) system innebærer Active Yaw Control*** (AYC), krengningskontroll på norsk. Hjulopphengene er tilpasset den økte stivheten i chassiset for presise kjøreegenskaper og ekstra høy stabilitet.
*** Active Yaw Control systemet styrer kreftene fra motoren ut til hvert bakhjul, samt nedbremsing av hjul for å understøtte førers vilje, med informasjon fra rattutslag, krengningsvinkel, gasspådrag, brems og hvert hjuls nøyaktige hastighet. Det gir en mer forutsigbar kjøring under for eksempel gjennom en sving i høy hastighet hvor det er ulik friksjon.
Motorisering
Eclipse Cross kommer med to motorvalg som står i stil med både navnet, designet, S-AWC og avanserte hjuloppheng. Først en 1,5 liters direkte innsprøytet turboladet bensinmotor som passer perfekt med en helt ny 8-trinns programmert CVT girkasse. CVT girkassen tillater også manuell giring via hendler av magnesium bak rattet. Det andre motoralternativet er en 2,2 liter commonrail turboladet dieselmotor spesielt tilpasset Eclipse Cross og girkassen er en helt ny 8-trinns automat. Sistnevnte også med girhendler på hver side av rattet.