Nye Kia Stinger, som kommer for salg i fjerde kvartal i år, er nå inne i siste fase av utviklingen. Ingeniørene har tatt med Stinger fra Kias europeiske testbane på Nürburgring, til arktiske forhold på Kias utviklingssenter i Arjeplog i nord-Sverige.
Her kjøres Stinger i tøft miljø med temperaturer ned mot -35°C , snø og is, og går gjennom ulike tester på den frosne innsjøen Uddjaure. I denne siste fasen av bilens testprogram finjusterer det 100 mann store utviklingsteamet styringen for bakhjulsdrift og firehjulsdrift; man ønsker å balansere en forutsigbar og stabil styring med engasjerende kjøreegenskaper.
Firehjulstrekk
Stinger er den første bilen fra Kia der man kan velge mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Firehjulstrekksystemet er designet for optimalt veigrep under alle forhold. Det har et forbedret Dynamic Torque Vectoring Control-system som automatisk forsyner riktig mengde bremsekraft og drivkraft til riktig hjul for at bilen skal holde kjørebanen ved kraftig sving eller på underlag der bilen får dårligere veigrep. Den bakhjulsdrevene Stinger har mekanisk differensialsperre for maksimale justeringsmuligheter av styring og kjøreglede.
“Å teste bilen under så ekstreme forhold som det er her i Arjeplog gir oss mulighet til å fokusere på stabiliteten og forutsigbarheten som Stinger skal tilby uansett konfigurasjon og kjøreforhold. Avgjørende er det også at vi ved å teste her kan utvikle en bil med stor kjøreglede som man forventer av en sports sedan. Førere av denne bilen skal nyte kjøringen under alle forhold uten å måtte kompromisse på sikkerheten”, sier Albert Biermann, Kias Head of Vehicle Test and High Performance Development.
Motoralternativer
Kia Stinger vil bli tilgjengelig med tre ulike motoralternativer; en kraftig 3.3-liters biturbo bensin V6 motor med 370 hk og 510 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 vil være på bare 5.1 sekunder, noe som gjør Stinger til den raskeste produksjonsmodell fra Kia noensinne.
De to andre motoralternativene er en firesylindret 2.0-liters turbo bensinmotor med 255 hk og 353 Nm, samt en 2.2-liters turbodiesel med 200 hk og 440 Nm som er ventet å stå for mesteparten av salget i Europa. Alle motorer kobles med en 8-trinns automatkasse.
«Kia Stinger skal lanseres i Norge», sier Irene Solstad, adm.direktør i Kia Bil Norge AS. «Stinger blir en spydspiss og viser bredden i Kias sortiment, og vi gleder oss til til å få den hit.»