Nye Volkswagen e-Golf presentert på Los Angeles Auto Show

Hver tredje Volkswagen Golf som blir solgt i Norge er elektrisk, og nå får elbilen både større batteri, kraftigere motor og mer standardutstyr.

De viktigste nyhetene:

1. Kjørelengden er økt til 300 kilometer målt etter NEDC-normen. Dette vil gi en reell kjørelengde på mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre og 150-200 kilometer på vinteren.

2. e-Golf blir verdens første elbil med et bevegelseskontrollert infotainmentsystem som standardutstyr.

3. Nytt digitalt instrumentpanel blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

4. 20 hestekrefter sterkere motor.

5. 20 Nm høyere dreiemoment.

6. Nye e-Golf akselerer fra 0-100 på bare 9,6 sekunder.

7. Det lave forbruket…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver tredje Volkswagen Golf som blir solgt i Norge er elektrisk, og nå får elbilen både større batteri, kraftigere motor og mer standardutstyr.

De viktigste nyhetene:

1. Kjørelengden er økt til 300 kilometer målt etter NEDC-normen. Dette vil gi en reell kjørelengde på mellom 200 og 300 kilometer på sommerføre og 150-200 kilometer på vinteren.

2. e-Golf blir verdens første elbil med et bevegelseskontrollert infotainmentsystem som standardutstyr.

3. Nytt digitalt instrumentpanel blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

4. 20 hestekrefter sterkere motor.

5. 20 Nm høyere dreiemoment.

6. Nye e-Golf akselerer fra 0-100 på bare 9,6 sekunder.

7. Det lave forbruket på 12,7 kW per 100 kilometer har holdt seg konstant til tross for større batteri og kraftigere motor.

8. Nytt og mer moderne design.

9. Nye LED-lys både foran og bak.

10. Nye assistentsystemer sørger for økt sikkerhet.

 

Volkswagen e-Golf er Norges mest solgte elbil, og den populære modellen får nå en oppdatering som gjør den enda mer attraktiv. Den største oppdateringen er på drivlinjen i den innovative elbilen.

Nye e-Golf vil få et batteri med en kapasitet på 35,8 kWt. Dette er en økning i kapasitet på mer enn 60 prosent sammenlignet med dagens e-Golf. Den økte batterikapasiteten gjør at rekkevidden øker fra 190 til 300 kilometer mål etter NEDC-standarden. Det vil si en forventet rekkevidde i Norge på 200-300 kilometer under sommerlige forhold og 150-200 kilometer på vinterføre. Det nye batteriet kan lades opp på ca én time ved bruk av 40 kW DC-lading. Ved 7,2 kW AC-lading vil oppladingen ta ca 5 timer og 45 minutter.

Kombinert med det større batteriet vil nye e-Golf få en sterkere motor som yter 136 hestekrefter og 290 Nm. Til tross for de økte ytelser og høyere vekt på grunn av større batterikapasitet vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere

Bedre utstyrt

I tillegg til de åpenbare fordelene ved større batteri og sterkere motor vil nye e-Golf være bedre utstyrt i standardversjon. Varmepumpe, som har vært et svært populært tilvalg, vil nå være standardutstyr. Det samme gjelder parkeringssensorer foran og bak samt lys- og siktpakke med regnsensor og automatisk avblendbart speil innvendig.

Dersom kunden velger Active Info Display, blir det tradisjonelle instrumentpanelet byttet ut med et heldigitalt display med interaktive funksjoner. Alle instrumentene, inkludert de e-Golf-spesifikke som kraftmåleren, er integrert i en 12,3-tommers fargeskjerm. Informasjonen som vises på skjermen vil endres etter hva føreren har behov for.

I tillegg får bilen det helt nye Discover Pro infotainment-systemet som standardutstyr. Dette har en 9,2-tommers berøringsskjerm og et nytt og intuitivt brukergrensesnitt. Systemet har også støtte for bevegelsesstyring – en teknologi som Golf er alene om i kompaktklassen.

App-Connect smarttelefonintegrasjoen og Car-Net Guide & Inform med blant annet Google maps og Google Streetview også er standard.

2017-modellen av e-Golf vil bli tilgjengelig med enda flere sikkerhetssystemer enn dagens modell. Blant nyhetene er køkjøringsassistent som gjør bilen semi-selvkjørende i hastigheter inntil 60 km/t, fotgjengergjenkjenning og Emergency Assist.

Utvendig vil e-Golf nyte godt av de samme designoppdateringene som ble presentert for hele Golf-porteføljen for kort tid siden. Det betyr blant annet at e-Golf vil få en oppdatert støtfanger både foran og bak samt nye LED-lys både foran og bak.

De første bilene er ventet til Norge i april 2017. Vi planlegger å åpne for forhåndssalg straks prisene blir klare.

Artikkelen fortsetter under annonsen