Et av de siste eksemplene er hvordan Continental resirkulerer gamle plastflasker og bruker gummien i dekkproduksjon. Gjennom sin ContiRe-Tex-teknologi har Continental og partnere lykkes med å produsere høykvalitets polyestergarn til dekk fra resirkulerte plastflasker.
Avhengig av dekkstørrelsen kan mellom ni og femten såkalte PET-flasker gjenbrukes per dekk. Denne teknologien brukte under et år fra konsept til serieproduksjon, noe som er bemerkelsesverdig med tanke på at bruken av nye råvarer alltid er en kompleks balansegang for ingeniørene og materialekspertene. Det er kun når alle materialene er perfekt koordinert med hverandre, at man kan dra nytte av trygge, energieffektive og holdbare høyytelsesdekk. Seriedekk med Conti-Re.Tex-teknologi har vært tilgjengelig fra spesialiserte dekkforhandlere i Europa siden april 2022.
Conti-Re.Tex-teknologien er også en del av de mest bærekraftige personbilseriedekkene på markedet til dags dato. Med UltraContact NXT tilbyr Continental et dekk med en høy andel bærekraftige materialer. Mye av teknologien i dekket var en del av Conti GreenConcept-konseptet, som ble presentert for publikum for første gang på IAA Mobility 2021. Dette inkluderte materialer fra risskall eller resirkulerte PET-flasker. Produksjonen av UltraContact NXT startet i juli 2023 i Lousado, Portugal. Med opptil 65 prosent fornybare og resirkulerte materialer, kombinerer seriedekket en høy andel bærekraftige materialer med maksimal sikkerhet og ytelse. Alle de 19 dekkstørrelsene fikk den høyeste EU-dekkmerkingen (“A”) i rullemotstand, bremsing under våte forhold og utvendig støy.
Conti CityPlus-teknologien som ble presentert på IAA Mobility, øker den totale energieffektiviteten til et bildekk med opptil 10 prosent. Det betyr lavere CO2-utslipp for biler med forbrenningsmotor og større rekkevidde for elbiler. Dette oppnås ved å optimalisere dekkadferden i stopp-og-start-trafikk i indre by, noe som kan øke rekkevidden til personbiler med opptil tre prosent. For elbiler tilsvarer dette en besparelse på rundt 0,6 kWh per 100 kilometer.
Innen 2030 har Continental som mål å bruke mer enn 40 prosent fornybare og resirkulerte materialer i dekkene sine, og senest i 2050 er målet en andel på 100 prosent bærekraftige materialer.




