Spesialverksted med bredt kontaktnett

Svein Løken har valgt Auto Tech Sport til å bygge en kopi av Ruf CTR 1, 1989-modellen. Konseptbilen ble laget i kun ett eksemplar, mens produksjonsmodellen finnes i 29 eksemplarer. En supersjelden bil.

Det var folksomt i lokalene til Auto Tech Sport da vår lokale Porsche-klubb i Østfold møttes for å treffe representanter fra Ruf i Tyskland og Harald Huysman fra Rudskogen Motorsenter.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Auto Tech Sport spesialiserer seg på entusiastbiler – ikke bare Porsche, men også andre merker i den sportslige kategorien. På parkeringsplassen kunne man se et bredt utvalg, inkludert både Mercedes og Ferrari.

Inne fikk vi også stifte bekjentskap med Dennis Haugers Red Bull Formel 2-bil. Dennis gjør det særdeles bra i USA for tiden, så karrieren hans er definitivt langt fra over. Kvelden handlet naturlig nok mest om Porsche. For å gi leserne et innblikk i hva som utføres på verkstedet til Auto Tech Sport, er bilen til Svein Løken et godt eksempel.

 

9 millioner dollar avslått

Ruf avslo nylig et tilbud på 9 millioner dollar for deres prototype av Ruf CTR fra 1987.
Det ble produsert 29 eksemplarer av den legendariske Ruf CTR «Yellowbird», som oppnådde en topphastighet på 342 km/t og ble regnet som verdens raskeste bil på den tiden.

Svein Løken har et nært samarbeid med Ruf og fikk tillatelse til å bygge en kopi av denne unike konseptbilen, med særegne detaljer som ble fjernet på produksjonsmodellen. Dette er ingen liten jobb, da mange deler må lages for hånd. Løken valgte Auto Tech Sport til å utføre arbeidet på grunn av deres brede kompetanse, tilgang på spesialverktøy for slike kjøretøy, og ikke minst de gode kontaktene de har med Ruf i Tyskland for tilgang på deler.

Ruf er et eget bilmerke, og samarbeidet mellom Ruf og Auto Tech Sport gagner begge parter. Ruf selger deler, mens Auto Tech Sport kan dra nytte av deres kompetanse i sitt arbeid, som omfatter alt fra restaurering til oppsett av biler for banekjøring.

 

Rudskogen Motorsenter


Slike jobber krever også spesiell kompetanse på motorsiden. På motorverkstedet er Ali på plass. Han har 40 års erfaring med Porsche, hvorav 25 av dem i Norge. I løpet av karrieren har han bygget over 1000 Porsche-motorer og 1800 girkasser. Ali var tilgjengelig for spørsmål hele kvelden og ble også med over til Rudskogen Motorsenter, hvor vi fikk en omvisning i bygget, som blant annet inneholder konferansesenter, restaurant og møtelokaler, samt en fantastisk utsikt over banen.

Harald Huysman holdt et foredrag om sin racingkarriere for en fullsatt restaurant, og det hele ble avsluttet med gode historier fra gamle dager mellom Huysman og Hans-Peter Lieb fra Ruf, som har over 50 års erfaring med Porsche. Gamle venner og gode historier er en uslåelig kombinasjon.

 

Auto Tech Sports lokaler på Rudskogen Motorsenter.
Harald Huysman delte historier om sin racingkarriere og hvordan bilsporten har utviklet seg – fra lunsj i depo, hvor racerbilen ble brukt som bord med vinflasker på panseret, til dagens perfeksjonisme ned til minste detalj.
Inngangspartiet er dekorert med Dennis Haugers Formel 1-bil.

To gamle venner møttes på verkstedet – Hans-Peter Lieb fra Ruf og Ali, som til sammen har over 90 års erfaring med Porsche og racing.
Det begynner å bli folksomt i lokalene til Auto Tech Sport, hvor flesteparten kjørte Porsche.

Svein Løken har valgt Auto Tech Sport til å bygge en kopi av Ruf CTR 1, 1989-modellen. Konseptbilen ble laget i kun ett eksemplar, mens produksjonsmodellen finnes i 29 eksemplarer. En supersjelden bil.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen