Flere kvinner utdanner seg nå til bilselgere

Sara Huseby (20) og Kaja Bakke Kolstad (21) fra Saltnes, vil bli bilselgere. De vil ha en relevant utdannelse, og startet opp på Bilakademiets dagskole i Oslo i slutten av august.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

-Vi har utdannet Norges bilbransje siden 1995 og har 30 års jubileum neste år. Bilakademiet er den eneste leverandøren i Norge som tilbyr spisset bilselgerutdanning, og vi har studenter fra hele landet som utdanner seg både på heltid og deltid. Her jobbes det tett med både bilforhandlere og importører for å tilpasse undervisningen til den moderne bilbransjen, forteller daglig leder og instruktør i Bilakademiet, Andreas Edvardsen.

 

Jobbe for fullt
Sara og Kaja er to av tre unge kvinner i denne klassen som har bestemt seg for å bli profesjonelle bilselgere. De har begge tidligere utdannet seg innenfor helsefaget, men interessen for å bygge gode relasjoner med mennesker og bilinteresse, gjør at bilselgeryrket er det som frister mest for fremtiden. Sara har tidligere jobbet med salg innenfor event og alarm, mens Kaja har jobbet med kundeservice hos Cirkle K. Fritiden deres dreier seg mye om bil, og det er derfor noe de gleder seg til å jobbe med for fullt.

-Noen av studentene våre jobber med bilsalg i dag samtidig som de studerer hos oss på kveldstid, og noen studenter er helt uten erfaring og er på vei inn i bransjen. Felles for dem alle er at de utdanner seg til å bli fremtidens profesjonelle bilselgere.

-Vi i Bilakademiet synes det er svært positivt at det kommer flere kvinner ut i bilbransjen og ser en økning av kvinnelige søkere, selv om det fortsatt er flest menn som søker. Vi merker også at vi får flere henvendelser fra bilforhandlere som ønsker å få opp kvinneandelen hos sine forhandlere og de forespør derfor oss om hjelp til rekruttering. Det er mange bilselgere og salgssjefer som nå jobber i Sarpsborg og Fredrikstad, som har utdannet seg hos oss tidligere.

 

Teoretisk kunnskap
Hos Bilakademiet legges det vekt på å utvikle hele personen, slik at kandidatene er gode ambassadører for både selskapet og bransjen som helhet.

Gjennom akademiets program, som kombinerer teoretisk kunnskap med praktisk erfaring, sikres elevene å være godt rustet til å møte de utfordringene som møter dem i arbeidslivet. Det handler ikke bare om å selge biler, men også å skape enestående kundeopplevelser og sette nye standarder for service og profesjonalitet i bilbransjen, sier Andreas Edvardsen, som har har 28 års erfaring fra bilbransjen, og som overtok driften av Bilakademiet fra 2018.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen