Mye vind og regn ga utfordringer for elbilene som i går ble kjørt fra 100%- 0% i NAFs rekkeviddetest. NAF har i en årrekke gjort en stor og viktig jobb med å teste rekkevidden på de aller fleste nye elbiler på markedet. Testen er populær blant norske forbrukere.
Ekstra utfordrende ble det for Kia EV9 Exclusive RWD som var den eneste bilen som ble sent på feil rute under testen. Det var ingen enkel omvei bilen fikk bryne seg på. Sjåføren var frustrert da hun ringte til kommunikasjonssjef Christian Lagaard.
–Sjåføren forteller at hun ble sendt flere kilometer i feil retning og at det var så mye som 8% stigning på omveien hun havnet på. Hun har god erfaring som elbilsjåfør og føler seg trygg på at vi skulle vært blant topp tre, forklarer han. Frustrasjonen ble stor da konkurranseinstinktet slo inn og det gikk visst noen gloser på sambandet da feilen ble oppdaget, legger han til.
NAF er selvsagt lei seg for feilen og har kommentert det høyt opp i hovedartikkelen fra testen.
Der skriver de følgende:
«Kia EV9 hadde et avvik på seks prosent fra WLTP, men endte på en feil rute med mye stigning i sluttfasen. Det kan ha kostet en mil rekkevidde – og kanskje en plass i topp 3.»
Det er redaktør i Motor Peter Raaum som skriver dette i artikkelen.
–Vi får ikke kjørt testen på nytt med alle bilene, men ingen av bilene foran oss er i samme størrelse som EV9, og resultatet er uansett knallsterkt. Det ville vært verre om det var en typisk konkurrent på toppen der foran oss. Bilene som ligger foran, er ikke direkte konkurrenter. 6% avvik og fjerdeplass er ingen dårlig plassering. Spesielt omstendighetene tatt i betraktning. Likevel kommer vi til å utfordre de andre på topp 3 til å kjøre testen på nytt, avslutter kommunikasjonssjefen.
– Det er absolutt ikke noe ondt blod mellom oss og NAF. Ting kan skje på en så stor og omfattende test som vi skal være glade for at noen vil organisere på vegne av forbrukeren. Feilen er kommentert i artiklene. Dialogen er god med NAF og Motor som vi opplever har vært ryddige. Men, fordi testen er så viktig for så mange ønsker vi å gå ut med en pressemelding slik at alle er klar over feilen som har skjedd, sier kommunikasjonssjefen.
Til tross for all motgang, feilkjøringer og motbakker kjørte bilen hele 529,1 kilometer i testen. WLTP tallet for bilen er 563 kilometer. Kun 6% avvik. I vintertesten var også EV9 blant de aller beste med kun 12% avvik på vinteren, noe som er svært bra på en stor tung familie- SUV.
Foto: Illustrasjonsfoto EV9