Elektrisk eventyr fra BMW klar

 

I sin tredje generasjon og som den største modellen i den nye MINI-familien, er helt nye MINI Countryman en markant krabat. Nå har norske forhandlere åpnet for bestilling for de to elektriske variantene.

 

Helt nye MINI Countryman E byr på en elektrisk motor på forakselen med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0–100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder og toppfarten nås ved 170 km/t. Rekkevidden strekker seg opp til 462 km etter WLTP-normen. Utstyrt med tilhengerfeste, kan MINI Countryman E trekke 750 kg.

 

Den helt nye firehjulsdrevne MINI Countryman SE…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

I sin tredje generasjon og som den største modellen i den nye MINI-familien, er helt nye MINI Countryman en markant krabat. Nå har norske forhandlere åpnet for bestilling for de to elektriske variantene.

 

Helt nye MINI Countryman E byr på en elektrisk motor på forakselen med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0–100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder og toppfarten nås ved 170 km/t. Rekkevidden strekker seg opp til 462 km etter WLTP-normen. Utstyrt med tilhengerfeste, kan MINI Countryman E trekke 750 kg.

 

Den helt nye firehjulsdrevne MINI Countryman SE ALL4 har en samlet effekt på 230 kW/313 hk med et kombinert dreiemoment på totalt 494 Nm fra de to motorene. Øvelsen 0–100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t. Rekkevidden for denne firehjulsdrevne varianten er opptil 433 km etter samme WLTP-norm. Tilhengerkapasiteten er 2 000 kg.

 

Begge modellene har en netto batterikapasitet på 64,6 kWh. Batteriet kan lades med opptil 22 kW via AC-lading, mens DC-hurtiglading gjøres med opptil 130 kW effekt. Det betyr at i underkant av 30 minutters lading på en hurtigladestasjon er nok til å lade batteriet fra 10 til 80 prosent under riktige forutsetninger.

 

Romslig eventyrer og hverdagskamerat
Sammenlignet med forrige generasjon, har høyden vokst med nesten 6 centimeter, til 1 613 mm, mens lengden har vokst med hele 13 cm, til 4 429 mm.

 

Helt nye MINI Countryman blir dermed en romslig eventyrer og hverdagskamerat, med mer plass og komfort enn tidligere. Bagasjeromsvolumet øker fra 460 til 1450 liter når bakseteryggene felles ned.

 

De bredere hjulbuene og en klar, moderne design forsterker appellen til den robuste MINI-modellen. Fortsatt MINI, men enda mer individuell.

 

Interiøret i helt nye MINI Countryman er allsidig som bilen selv. Det særegne utformede dashbordet og dørpanelene er dekket med vevde tekstiloverflater, mens de store sirkulære OLED-skjermen har sin naturlige og historiske plass i interiøret.

 

Helt nye MINI Countryman byr dessuten på en rekke andre førerassistansesystemer man ikke har hatt mulighet for i de forrige generasjonene.

 

Åpnet for bestilling – norsk premiere på eCarExpo til helgen
Norske MINI-forhandlere har nå åpnet for bestilling av de to elektriske modellene. MINI Countryman E har en startpris på kr. 410 600 (eks. frakt og levering), men den firehjulsdrevne MINI Countryman SE ALL4 har en startpris på kr. 460 600 (eks. frakt og levering).

 

Begge modellene leveres med flere utstyrsnivåer og en rekke utstyrspakker som inneholder ulike designelementer og individuelt utstyr.

 

De første bilene kommer til Norge i mai, men allerede til helgen kan helt nye MINI Countryman oppleves på eCarExpo bilutstillingen utenfor Oslo. På MINI-standen finner man også helt nye og elektriske MINI Cooper.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen