Ford er først ute – igjen!

 

Ford fikk nylig, som de første i Europa i sitt slag, en forskriftsmessig godkjenning for bruk av et nivå 2 håndfritt avansert førerassistansesystem for bruk på motorveier. Det betyr at førere av Mustang Mach-E med teknologien kan ta i bruk såkalt «hands-off, eyes-on teknologi» i Storbritannia.

 

Mer enn 193 000 Ford- og Lincoln-eiere i USA og Canada har allerede tilbakelagt mer enn 102 millioner kilometer med selvkjørende BlueCruise-kjøring. Systemet ble også nylig kåret til Consumer Reports Top Rated Active Driving Assistance System i USA.

 

Nå har det britiske transportdepartementet gitt grønt lys til at…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ford fikk nylig, som de første i Europa i sitt slag, en forskriftsmessig godkjenning for bruk av et nivå 2 håndfritt avansert førerassistansesystem for bruk på motorveier. Det betyr at førere av Mustang Mach-E med teknologien kan ta i bruk såkalt «hands-off, eyes-on teknologi» i Storbritannia.

 

Mer enn 193 000 Ford- og Lincoln-eiere i USA og Canada har allerede tilbakelagt mer enn 102 millioner kilometer med selvkjørende BlueCruise-kjøring. Systemet ble også nylig kåret til Consumer Reports Top Rated Active Driving Assistance System i USA.

 

Nå har det britiske transportdepartementet gitt grønt lys til at Ford BlueCruise-teknologi kan tas i bruk på 3700 km med motorvei i England, Skottland og Wales, som er pekt ut som såkalte godkjente «Blue Zones». Det betyr at førere av Mustang Mach-E modeller med teknologien kan ta i bruk såkalt «hands-off, eyes-on-teknologi» (Nivå 2*), når de kjører i disse sonene.

 

Med BlueCruise tas hele kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet. Systemet sørger også for at du holder en trygg og god avstand til bilene foran, selv om trafikken skulle stoppe helt opp.

 

I tillegg sjekker sofistikert infrarød kamerateknologi hele tiden at føreren følger med – for sikkerheten sin skyld.

 

– Når Ford BlueCruise-teknologien nå blir det første håndfrie førerassistansesystemet av sin type som blir godkjent for bruk i et europeisk land, er det et viktig øyeblikk for bilindustrien. Det å kjøre på motorvei kan være både krevende og skremmende for mange. Med BlueCruise blir kjøreturen litt mindre kjedelig. Føreren får også litt ekstra selvtillit og en mer komfortabel kjøretur, sier Martin Sander, General Manager, Ford Model e Europe.

 

Blir aktivert i flere europeiske land og på flere kommende Ford-modeller

BlueCruise er det siste tilskuddet til Mustang Mach-Es mange nye og innovative teknologier. Med Ford Power-Up OTA oppdateringer blir også den helelektriske SUV-en stadig oppdatert med både nye funksjoner, samt forbedringer av allerede-eksisterende funksjoner.

 

Mustang Mach-E-eiere i Storbritannia med varianter av modellår 2023 blir de første i Europa som kan aktivere BlueCruise, som er en abonnementstjeneste.

 

Ford forventer at BlueCruise vil bli aktivert i flere europeiske land når de regulatoriske forholdene tillater det, og vil rulle ut systemet i flere av de kommende Ford-modellene i årene fremover.

 

Britisk transportminister: Kan gjøre det enklere og tryggere å kjøre

For å gi en intuitiv og tillitsvekkende kjøreopplevelse har Ford fintilpasset og testet BlueCruise på mer enn 1,1 millioner km. Det avanserte førerassistansesystemet er en milepæl i Fords vei mot å ta en lederposisjon innenfor mobilitetsløsninger.

 

– De nyeste avanserte førerassistansesystemene bidrar både til at det blir enklere å kjøre, men kan også hjelpe til med å gjøre det tryggere ved at det reduserer risikoen for førerfeil, sier den britiske transportministeren, Jesse Norman.

 

«Hands-off, eyes-on»-kjøring

BlueCruise tar i bruk Fords nåværende førerassistansesystemer som intelligent adaptive cruisekontroll. Denne funksjonen sikrer at bilen automatisk følger trafikken i fartsgrensen, også når det stopper helt opp. Når føreren aktiverer BlueCruise i en godkjent Blue Zone på motorvei blir kjøring uten at du har hendene på rattet gjort tilgjengelig hvis de fortsetter å holde øye med veien foran seg.

 

Før håndfri kjøring kan initieres, vil BlueCruise bekrefte at kjørefeltmarkeringer er synlige, at føreren har øynene på veien og at andre forhold er i orden. Systemet bruker tekst og lyssignaler for å kommunisere at funksjonen er i håndfri-modus.

 

Ved hjelp av teknologien i Mustang Mach-E kombinert med radarer og kameraer som oppdager og overvåker posisjon og farten til andre biler på veien, kan BlueCruise brukes i hastigheter opptil 130 km/t. Et frontkamera registrerer veimerkingen og fartsskiltene. Et infrarødt kamera montert på rattstammen peker mot føreren og sjekker øynene deres og hodestillingen. Selv når du kjører med solbriller overvåker dette systemet føreren for å forsikre seg om at de har fokus på veien.

 

Hvis systemet merker at føreren er uoppmerksom vil først advarsler komme opp i instrumentpanelet før det kommer en lydalarm, aktivering av bremser og til slutt senking av hastigheten. Det samme skjer hvis føreren ikke plasserer hendene tilbake på rattet når de forlater en Blue Zone.

 

– Det er en god grunn til at Ford BlueCruise er det første håndfrie førerassistansesystemet av sitt slag som er godkjent for bruk i et europeisk land. Vi har ettertrykkelig bevist at det kan støtte føreren samtidig som det fremdeles krever at de følger med på veien for å ivareta sin egen og andres sikkerhet når systemet er aktivt, sier Torsten Wey, chief engineer, Advanced Driver Assistance Systems i Ford Europa.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen