Flere produsenter har vært i startgropa med en elektrisk pickup. Mest kjent er utvilsomt Tesla Cybertruck, Rivian R1S, GMC Hummer EV Pickup og Ford F-150 Lightning. Disse vil vi trolig stifte bekjentskap med senere, men den første pickupen vi kjører er fra Maxus.
Tidligere har vi testet deres utvalg av elektriske nyttekjøretøy. Hele fem forskjellige modeller, hvor alle gir deg mye bil for pengene. Helt nye Maxus eT90 er intet unntak.
Etterlengtet femseter
Det første man legger merke til er størrelsen. Med 5,36 i lengde og 1,80 i høyden, ruver vår demobil virkelig i terrenget. Med 1 000 kilo nyttelast og hengervekt på 1 000 kilo, passer den like godt som en familie- og livsstilsbil, som en pickup for næringslivskunder.
Alle mulige kunder, vil få en enorm avgiftsmessig fordel ved å velge Maxus eT90 siden dette er en femseters elbil. Vi har tidligere trukket frem byråkratenes manglende kunnskap om hvordan landet bygges ved å avgiftsbelegge fem seters pickup så kraftig, slik at nærmest alle solgte eksemplarer leveres uten baksete.
Bedriftens ansatte har vanligvis oppmøte på hovedkontor, eller lage,r og laster bilen med alt de trenger til arbeidsdagen med henger på slep. Men det er ikke hverken miljøvennlig eller økonomisk forsvarlig å kjøre ut to biler når jobben krever fire mann. Med en elektrisk femseter, vil man ha langt bedre plass til arbeidslaget og ikke minst få bedre økonomi.
Ser man på en av konkurrentene i pickup-segmentet koster det kr. 530.000, – for å sett inn bakerste seterad på samme bil. Dette beløpet slipper man ved å velge Maxus eT90.
330 km WLTP rekkevidde med last
Maxus eT90 burde håndtere en hektisk arbeidsdag for de fleste. Bilen leveres med 88,5 kWt netto batterikapasitet. Dermed kan man hurtiglade fra 20-80 prosent på 45 minutter i normaltemperaturer med maks ladeeffekt på 80 kW.
Nødladeren, som koples i vanlig stikk, vil være praktisk rekkeviddeforlenger på en byggeplass uten veggboks. Ca. 1 mil rekkevidde per tilkoplet time, men Maxus eT90 har også ombordlader på 11 kW. Vi er vant til at rene personbiler testes uten last og passasjerer, og slik er det med nyttekjøretøy også.
Maxus eT90 derimot er typegodkjent som en N1 varebil. Bilen er WLTP-testet med tung last (500kg) og innehar likevel 330 km WLTP rekkevidde. Bilen kan ta opptil 1 000 kilo nyttelast og kan også leveres med hengerfeste. Hengervekt er 1 000 kg.
Et første møte
Dette er faktisk første gang vi kjører pickup med baksete. Man har intet behov av å justere førersete frem for å få plass bak. Ingen problem med takhøyde, dermed fremstår Maxus eT90 5-seter Double Cab som den første pickupen vi kjører som er skreddersydd i markedet den er ment å operere i.
I USA er pickup-markedet enormt og nesten alle har fem seter. Endelig har vi også mulighet uten å betale over 500 000 kroner for et enkelt baksete.
En fordel
Fra førerplass er bilen godt utstyrt. Kun et utstyrsnivå har funnet veien til Norge, nå inkludert Thunder utstyrspakke. Automatisk blending av hovedlys, berøringsskjerm, DAB radio osv. er på plass samt Apple CarPlay med en innebygget Qdlink til å speile telefonen i skjermen. Slik sett har man en oppdatert navigasjon.
Hardplast i interiøret er bare en fordel i en bil bygget for ganske hard bruk. Det er også langt lettere å vaske uten de fordypingene man finner i myke materialer.
På veien føles bilen som en vanlig Pickup, bred og med meget god oversikt siden man sitter høyt. Elektrisk fremdrift gir deg en litt annen opplevelse uten lyd og vibrasjon fra dieselmotor. Elmotoren er plassert på bakaksel, sammen med batterier i bunn av bilen, gir Maxus eT90 en annerledes vektfordeling enn biler med tung dieselmotor i front. Det blir mer tyngde over bakaksel som igjen gir økt vekt over bakhjulene. Likevel slipper grepet bak enkelte ganger grunnet et lag sand over asfalt.
God kjørekomfort
Maxus eT90 har en liten ulempe ved at bilen ikke leveres med 4×4. Likevel vil et ekstra passasjersete bak veie så tungt, at de aller fleste ser bort fra denne l ulempen.
Kjørekomforten er god når man sammenligner med andre pickup-er. Det er god sittekomfort via 6-veis setejustering for både sjåfør, 4-veis setejustering for frontpassasjer. Allerede nå er det mulig å personifisere bilen ved å velge tilleggsutstyr, inkludert Mountain TopRoll, Mountain Top EVOm Med og uten sort sports bar og Hardtop med 100 kg belastning. Maxus eT90 fremstår dermed komplett, selv om dette er en helt ny og Europas første elektriske pickup.
Konklusjon
Maxus eT90 bygger videre på Maxus erfaring med elektriske nyttekjøretøy. Batteri, elmotor og strømstyring er velprøvd. Alt av utstyr man kan forvente i en moderne bil er på plass inkludert en 10,3” touchscreen, 6-veis setejustering for sjåfør, 4-veis setejustering for frontpassasjer, Apple CarPlay, skinnseter og toveis-justerbart skinnratt.
Fakta Maxus eT90 5-seter
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Elektrisk rekkevidde: 330 km WLTP
- Forbruk blandet: – Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.300 kg
- Tilhengervekt: 1000 kg
- Lengde: 5,36 m
- Bredde: 1,90 m
- Høyde: 1,80 m
- Akselavstand: 3,15 m
- Utstyrsnivå: Thunder pakke
- Laste volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 584,900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 584,900. –

Vi finner 3 Pickuper på listen over de 10 mest solgte bilmodeller i USA, med baksete på plass vil trolig langt flere velge bil med lasteplan i Norge også.

Utstyrsoversikten omfatter en hel A4-side, automatiske kjørelys et av punktene.

Fornuftig plassering av knapp for kjøreprogram i midtkonsollen, samme sted finner vi tilkopling til telefon og knapper til klima.

10,3 Tomms berøringsskjerm er klar for Apple CarPlay og med en innebygget Qdlink så speiler man telefonen i skjermen, dermed har man en oppdatert navigasjon.

Klar for langtur med en myk kant å hvile beinet mot, dette var ikke forventet.

RSA importerer bare topputgaven av Maxus eT90 med skinnseter og Thunder utstyrspakke.

Helt grei plass i baksetet med en langbeint fører.

kr 530.000, – koster det i avgift å sette inn baksetet i en konkurrerende pickup, det er nesten en hel Maxus eT90 bare for et baksete.