Nye BYD Atto 3 har egenskaper som gjør dette til en modell ingen kan overse i markedet.
BYD Atto 3 er den aller første el-bilen bygget på en helt ny e-Platform 3.0, plattformen er spesialdesignet for høy-ytelses elektriske kjøretøy.
På plass i bilen, er også Byds Blade-batteri som regnes for å være et av bransjens sikreste elbil-batterier og ikke minst med plassbesparende batteriteknologi. Sammen gir disse grunnpilarene innen teknologiutvikling SUV-en BYD Atto3 rekkevidde fra 420-565 km* (WLTP kombinert/urban.
Familiesegment
Med lengde på 4,45 meter går BYD Atto3 rett inn i den populære kompaktklassen som passer til familier. Størrelsesmessig er bilen 3 cm. lengre en nye Kia Niro EV.
Vi blir møtt av et aktivt livsstilinteriør i vegansk skinn, 6-veis justerbart førersete og 4-veis justerbart passasjersete, er på plass sammen med trådløs lader til telefon, multifunksjonsratt og panorama soltak som standard.
Lista over standardutstyr er forresten lang, nesten halvannen A4-side.
Det finnes to utstyrsnivåer, Comfort og Design. Forskjellen i utstyrsnivåer er minimal, bare elektrisk åpning av bakluken og litt mindre berøringsskjerm skiller utstyrsnivåene, men Comfort er betydelig rimeligere og vil trolig bli mestselgende.
Alt man behøver
Begge utstyrsnivåene inneholder alt det man behøver av utstyr inkludert et gedigent panorama soltak som dekker ca. 70 prosent av taket.
Barnefamiliene vil sette pris på to Isofix-fester bak og et fremme. Alle biler er understells behandlet med Mercasol i Norge, som beskytter bilen din mot rustdannelse og gir den forlenget levetid. Dette er inkludert i prisen.
Lekent design
Innvendig gir bilen deg en spesiell opplevelse som man ikke kan være likegyldig til, enten liker man stilen eller ikke.
Lekent design vi ikke har sett tidligere i form av en tredemølleinspirert midtkonsoll, berøringsskjerm hvor du selv velger vertikal eller horisontal visning via en elektromotor som roterer skjermen. Setene foran minner faktisk om racin-seter med meget god sidestøtte, men likevel meget komfortable.
Innvendig dører byr på en overraskelse i form av en fungerende gitar, hvor man kan øve på en gitarsolo. Lyst, stilig og ungdommelig uten den sorte pianolakken som finner vei inn i nesten alle modeller er en positiv opplevelse, berøringsskjerm man faktisk enkelt rekker frem til likeså.
Lett tilgjengelige
Beinet ligger inntil en myk kant i midtkonsollen og alle detaljer virker gjennomtenkt. En ekstra gummilist nederst på døren, forhindrer smuss å feste seg til dørtreskelen. De viktigste knappene er lett tilgjengelig på midtkonsollen, kjøreprogram, regenerering, volum og ikke minst en dobbeltfunksjon i Park knappen.
Ved aktivering trekkes parkbrems til, slik at bilen ikke henger på girkassen i bratt bakke. Knappene på rattet er også velfungerende med lang vandringsvei, og for engangs skyld savnet vi ikke Head-up display siden info-skjermen i synsfeltet fungerer på samme måte. Et lite savn av tradisjonell knapp til å betjene for klima er det dog.
Komfortabel
Utvendig har man lagt stor vekt på aerodynamikk med lavest mulig luftmotstand-Man vil trolig forbedre luftmotstanden ytterligere ved å lage innfelte dørhåndtak. Tradisjonelle dørhåndtak til BYD Atto 3 med mekanisk løsning foretrekkes framfor en elektrisk løsning.
Den største overraskelsen i denne bilen er kjøreopplevelsen: Mykt og behagelig understell og fjæring med stor vekt på komfort. Bilen ligger godt på veien i svingete partier, trolig har lavt tyngdepunkt og en helt ny e-Platform 3.0 en medvirkende årsak til at man kan kombinere komfort med gode svingegenskaper.
Ingen problemer
Førerstolene blir man bare mer glad i på vår vanlige kjørerute med by, landevei og motorvei. Den racinginspirerte sidestøtten fungerer godt på svingete partier, men setene er faktisk veldig gode å sitte i på motorvei også.
Når vi først er inne på seter så har man laget et baksete med meget lange sitteputer nærmest skreddersydd til skandinaver. Vi testet med en person på 1,84 i førerstolen, og undertegnede på 1,88 bak ham, og det var ingen problem med hverken takhøyde eller beinplass i baksetet.
Biler tilgjengelig
Batteriet har en batterikapasitet på 60 kWh, med 11 kW ombordlader, og 80 kW på DC-lading. BYD Atto 3 kan lades på DC-lading fra 30-80 prosent på kun 29 minutter. BYD Atto3 leveres med batterigaranti på 8 år/160.000 km. Nybilgaranti 5 år/100.000.
Leveringsvansker her vært nybilens kjennetegn en stund, 700 stk BYD Atto 3 med utstyrsnivå Comfort til kr. 379.900 er på vei til Norge: Dermed har man mulighet til å få ny bil meget raskt, men her gjelder det å være tidlig ute.
Konklusjon
Byd overrasker ved å lage en så nyskapende bil med et herlig interiør hvor nærmest alle løsninger er gjennomtenkt og velfungerende. Ny plattform medfører at man kan lage et mykt understell og likevel ivareta svingegenskaper. Dette, sammen med gode seter, gir bilen deg en meget god kjøreopplevelse.
Fakta BYD Atto3
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,3 sekunder
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 420 km WLTP
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.750 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,45 m
- Bredde: 1,87 m
- Høyde: 1,61 m
- Akselavstand: 2,72 m
- Utstyrsnivå: Design
- Bagasjeroms volum: 440 liter
- Pris fra: Kr 379,900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 409,900. –











