Honda følger ikke strømmen og konverterer eksisterende modell med forbrenningsmotor til el-drift. Honda har imidlertid laget en futurisk og nyskapende modell man kobler til grønn fremdrift. Her snakker vi virkelig om en urban bil.
Byene vokser, parkeringshusene oppleves trange og ikke minst finner vi smale parkeringsplasser rundt de nye leilighetskompleksene som popper opp. Det er i slike miljøer Honda E trives best, en minimalistisk urban småbil som passer til en aktiv livsstil.
Teknologibombe
Under et enkelt retro-design skjuler det seg en teknologibombe. Utvendig finner vi innfelte dørhåndtak foran, de blir automatisk synlige og belyses når du nærmer deg bilen. Håndtakene på bakdørene er skjult i vindusområdet. Blinklysene er skjult de også, integrert i hovedlysene som en hel enhet.
Sidespeil er byttet ut med HD-kameraer som gir tydelige bilder på skjermen i kupeen, som også fungerer om natten og i dårlig vær. Speilsystemet er nærmest skreddersydd for god oversikt i trange parkeringshus.
I tillegg til dette, har Honda e også blitt utstyrt med en rekke avanserte sikkerhetssystemer, inkludert helt eget system for bykjøring.
Under et minimalistisk design, skjuler det seg avansert teknologi, både nyttig og unyttig. Det unike digitale dashbordet går i hele bilens bredde og har fem skjermer som sørger for at du holder deg oppdatert. Du kan selvsagt bytte bilde og skreddersy den informasjonen man selv ønsker. Et akvarium, hvor fiskene svømmer rundt på dashbordet, er et slikt alternativ. De kreative har også mulighet til å kople til PlayStation.
På veien
De fleste er mest opptatt av de praktiske funksjonene. Vi legger raskt merke til en minimalistisk midtkonsoll. Dette gir en luftig opplevelse rundt fører, som igjen medvirker til at Honda e føles større enn sine 3,89 meter. Førersete justeres til en behagelig posisjon og plassen i baksetet er mirakuløst god. Luft fra hodet til tak og beinplass frem til seteryggen foran, uten noen form for lårstøtte er utmerket Faktisk kan vi flytte førersetet litt frem uten at sittestillingen blir ukomfortabelt, til glede for baksetepassasjerer.
Rent praktisk med fire passasjerer i en bil, så justerer en som oftest setevalg etter størrelse slik at alle sitter best mulig.. Positivt er også betjeningen, for de viktigste funksjonene er styrt av knapper og hjul. Dette er en klar fordel under kjøring. Også gi velger har knapp for valgte kjøreprogram samme sted.
Lettkjørt
154 elektriske hester fungerer glimrende i en lett bil. Lyd fra bakhjulene i lyskrysset er morsomt. Honda e har de kreftene som behøves og er meget lettkjørt i bytrafikk. Styringen er presis og svingradiusen medfører at Honda e snur på en «femøring» med bare 4,3 meter svingradius.
På motorveien merker vi en del støy fra bakhjulene, men på partier med nytt asfaltertdekke så dempes støyen betraktelig. Kanskje dekkene som følger med dagens elbiler er en medvirkende årsak? Dette vil trolig forandre seg ved bytte til mykere vinterdekk.
Honda e liker også godt svingete partier med sin 50:50 vektfordeling og lavt tyngdepunkt siden batteriene ligger flatt i bunn av bilen. En relativt lang akselavstand, bred sporvidde og kort overheng bidrar også positivt til kjøreegenskapene, som faktisk må betegnes som sportslige. 0-100 på 8,3 sekunder gir deg en annerledes følelse i Honda e i forhold til en stor høyreist bil.
Væskekjølt batteripakke
Bilens Rekkevidde gjenspeiles i et urbant bruksområde med 35,5 kWt batteripakke og en rekkevidde begrenset til 22 mil WLTP. Man tar igjen noe av begrenset rekkevidde ved å bruke en væskekjølt batteripakke, som lader 80 % av batterikapasiteten på 30 minutter. Ladestatus kan følges via appen.
Honda e kobler seg sømløst til verden med intelligent teknologi. Kommuniser trådløst med bilen ved hjelp av smarttelefonen og appen My Honda+, slik at du blant annet kan planlegge ladetid, lukke vinduene eller slå på varmen på kalde dager.
Du kan bruke smarttelefonen som digital nøkkel for å låse bilen, låse den opp og til og med starte bilen, eller finne nærmeste ladestasjon.
Konklusjon
Designet til Honda e er spesielt og mange trenger muligens en tilvenning.Spesiell var også BMW i3, men den ble vi vant til, det samme vil en med Honda e. Bilen er en skjult teknologibombe innvendig, hvor en urban kundegruppe vil trives. Plassutnyttelsen er meget god.
Fakta Honda e
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 154 hk
- Moment: 315 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 8,3 sekunder
- Toppfart: 145km/t
- Elektrisk rekkevidde: 222 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,72 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.525 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 3,89 m
- Bredde: 1,75 m
- Høyde: 1,51 m
- Akselavstand: 2,54 m
- Utstyrsnivå: Advance
- Bagasjerom volum: 171 – 861 liter
- Pris fra: Kr 249.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 279.100, –

Spesielt retro-design vekker oppmerksomhet, fargekombinasjonen bidrar ytterligere, så her kan man virkelig fortelle omgivelsene at man kjører miljøvennlig og elektrisk.

Honda e er en liten teknologibombe, speilet er erstattet med kamera, men med riktig plassering slik at vanlig rutine med innvendig speil, utvendig og dødvinkel før filskift ikke blir forandret, siden bildet er på samme sted som et vanlig speil.

Skjulte dørhåndtak minsker luftmotstand, bakdørene åpnes med disse.

Honda har lykkes med å flytte stuen inn i bilen, se bare på baksetet.

Minimalistisk midtkonsoll gir et luftig område rundt fører, som igjen gir en følelse av stor bil.

Panorama glasstak er på plass i vår utgave av Honda e.

Minimalistisk midtkonsoll med trykknapper til gir og knapp for kjøreprogram.

Innvendig speil er en kombinasjon av kamera og tradisjonelt speil, vi fant den siste løsningen mest brukervennlig.

Skjermplanken går rundt hele fronten, en teknologibombe med en masse muligheter.

220 V er smart, dette uttaket er på hele 1500 w.

Mange er opptatt av bagasjeroms volum i liter, vi derimot heller til praktisk utnyttelse av plass. Honda e har nærmest flatt gulv med nedfelte bakseter.