-Vi går gradvis over til elbiler. Den første er bestilt og den får vi i desember. Utviklingen går den veien, og dermed også flere automatbiler, sier trafikklærer og faglig leder ved Mørk Trafikkskole, Knut Ole Mørk til Motormagazinet..
Elbiler i norske trafikkskoler har ifølge Norsk elbilforening økt med 154 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Da blir det også en økning i bruk av automatgir. Elbiler og hybridbiler har alle automat.
Hos Mørk Trafikkskole har dette vært et tema en god stund, og de kommer gradvis til å gå over til elbiler. Fortsatt kjører halvparten av elevene deres bil med manuelt gir, så dette tilbudet opprettholdes foreløpig. Men Mørk innser at el har kommet for å bli, og at bransjen ser ut til å bevege seg i den retningen. Trafikkskolen regner med at de allerede neste år har flere elbiler.
Fagdag
-Forleden hadde vi en fagdag hos Dahles Auto i Sarpsborg, der vi fikk en god innføring i hva det vil si å kjøre el. Det ble også en kjøretur så vi fikk føle hvordan elbilen oppfører seg i trafikken. For flere er jo dette ganske nytt. Dette var et veldig nyttig tiltak. Rekkevidde, kjøremåte, ladeutfordringer og økonomi var temaer som ble tatt opp. Vi fikk kyndig og god hjelp.
-I flere år har utviklingen gått den veien at stadig flere kjører automat -noe rundt halvparten av våre elever gjør. Nå kommer elbilene for fullt også. Her må vi bare henge med i utviklingen. Framtiden innebærer trolig at gir-biler forsvinner helt.
-Myndighetene har enda ikke bestemt hva som skal skje med manuelt girede biler.
Vi tror at førerprøver på manuelt-giret bil vil forsvinne helt. De som likevel ønsker førerrett på disse må derfor ta et kurs på trafikkskolen med manuelt-giret bil for å få førerrett på en slik bil. Det er slik bransjen tror det blir.
Rekkevidde
-Det er flere hensyn å ta når vi velger elbiler til trafikkskolen. Rekkevidden er viktig, for bilene må i utgangspunktet klare en hel arbeidsdag. Stadig nye merker og modeller kommer på markedet, og rekkevidden bedres. Den første bilen vi har bestilt er en Volkswagen ID. 3. Den har en satt rekkevidde på over 500 kilometer, og det holder, forteller Knut Ole Mørk.
I Norge leveres nå ni av ti personbiler med automatgir. Norsk elbilforening skriver at det så langt i 2021 også er registrert flere elbiler enn dieselbiler ved trafikkskolene her i landet.
Annerledes kjøreopplevelse
-Vi opplever at spesielt unge elever hos oss er ganske miljøbevisste, og ønsker å gå for en elbil. Men det er en noe annerledes kjøreopplevelse med elbil, et helt annet moment blant annet, som gir utslag når man gir gass og for eksempel når føreren skal manøvrere seg ut og inn av rundkjøringer. Slippes for eksempel gassen på en elbil for tidlig, vil den nesten stoppe. Det er en læreprosess som vi er nødt til å ta, både trafikklærerne og elevene. Men vi går en spennende og interessant tid i møte, mener Knut Ole Mørk, som har 11 lærer og en ny kontrakt med to nye. Mørk har trafikkskoler i Sarpsborg, Fredrikstad og Moss.