Audi E-tron var første el-SUV fra VW-konsernet og modellen selger fortsatt meget godt, men vil trolig få hard konkurranse av Audi Q4 e-tron.
De fleste har vært overrasket over det eventyrlige salget til Audi E-tron. En stor SUV i Premium-kategorien koster flesk, men likevel strekker nordmenn seg svært langt for å kjøpe kvalitet. Audi Q4 e-tron kommer på banen med samme Premium-kvalitet og en startpris på under den magiske 400.000 kroners streken med minste batteripakke.
Vi vil ikke bli overrasket om de fleste likevel legger listen høyere og går for toppmodellen Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced med 4×4.
Nesten like, men forskjellige
Maskuline linjer med tydelig gjenkjennelig front møter oss. Modellen er også en anelse futurisk utvendig design uten at det markante Audi-preget er utvisket.
Audi Q4 e-tron er litt kortere, mer kompakt og litt mer sporty siden målene har blitt krympet i forhold til storebror som måler 4,90 mot lillebrors 4.59 cm. Dermed kommer Audi opp med et litt annerledes alternativ til Audi Q4 e-tron, langt mer kompakt og sporty.
Innvendig oppleves faktisk lillebror like romslig takket være en dedikert MEB-elbilplattform. Plattformen utnytter langt bedre de elektriske komponentenes og har mindre plassbehov. Dermed kan man redusere utvendige mål og likevel beholde innvendig plass. Dette merkes når vi justerer førersete i min favorittposisjon for deretter å sjekke plassen i baksetet.
520 liter bagasjeroms kapasitet er bilen godt rustet for hytteturen, for dette tilsvarer plass til ni bananesker og hele 24 bananesker med nedfelte bakseterygger.
I bykjøring merkes forskjellen mellom store og lillebror best. Audi Q4 e-tron oppleves langt smidigere i bytrafikk, parkering blir langt enklere i parkeringshus med en kortere og ikke minst smalere bil. De av dere med ny leilighet, har også en fordel med lillebror siden utbyggeren krymper medfølgende parkeringsplass for å få plass til flest mulige biler.
Landevei
Audi Q4 e-tron nyter godt av lavere vekt i svingete partier ute på landeveien, mens toppmodellen Audi E-tron oppleves bedre på motorvei med sin luftfjæring og byr på bedre komfort på langkjøring og høyere status også.
Med to så forskjellige modeller blir det heller ingen kannibalisme i Audi-systemet. De to bilene er tilsynelatende like, men søskenmodellene henvender seg til hver sin kundegruppe. Enkelte vil trolig reagere på at prisen i faktaboksen for vår bil er høy, men denne gang lånte vi en spesiell modell med absolutt alt av tenkelig ekstrautstyr, inkludert de lekre 21 toms felgene.
Vi er litt skeptiske til å gå fra vanlige 19 toms med tanke på økt støy og langt mindre demping i dekksiden, men Audi Q4 e-tron er meget godt støydempet. Dekkstøy er ikke sjenerende, spesielt godt dempet er også demobilen med lyddempende akustikkglass foran.
Adaptivt understell sørger for god komfort til tross for store hjul og 21 tommer kler denne maskuline bilen. Det ser ut til at flesteparten av kundene velger en modell med faste pakker som gir en sluttpris på ca. kr. 550.000, -.
Fleksibel
På interiørsiden finnes også pakkeløsninger. Hele ni forskjellige interiørløsninger med ulike materialer i både mørke og lyse fargetoner – i stoff eller skinn. Det er altså enkelt å tilpasse bilen til eget ønske innvendig.
Velkjent er også de tradisjonelle betjeningsbryterne for klima og de mest brukte funksjonene finner vi på rattet. Berøringsskjermen oppleves som lettlest, store bilder hjelper deg med å finne raskt frem i menyen. Navigasjon har en logisk oppbygning, ved å kombinere søk på destinasjonssted og hotell, ble vi informert om hvilke hotell som fantes i området, fornuftig og brukervennlig. Konklusjonen er at teknologien i Audi Q4 e-tron har blir laget fra førers ståsted med tanke på at det skal være enkelt å bruke.
På teknologisiden savner vi mulighet til å finne ledige ladestasjoner via filter, slik mulighet finner vi på telefonappen. Også de gamle knappene på rattet er savnet. Gummibelagt hjul til volumet osv. er langt enklere enn de glatte glide-knappene, som kan være vanskelig å betjene på rufsete underlag når bilen rister.
Konklusjon
Audi Q4 e-tron er første Audi bygget på en dedikert plattform til elbiler. Det betyr i praksis at man kan gjøre bilen langt mer kompakt utvendig, men meget romslig innvendig. Audi Q4 e-tron oppleves som urban, sportslig og ikke minst smidig i bytrafikk, men uten statusen til toppmodellen Audi E-tron.
Fakta Audi Q4 50 e-tron
- Motor: elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 299 hk
- Moment: 460 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 6,2 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 477 km WLTP
- Forbruk blandet: 1.84 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.140 kg
- Tilhengervekt: 1.200 kg
- Lengde: 4,59 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,63 m
- Akselavstand: 2,76 m
- Utstyrsnivå: S-Line
- Bagasjerom volum: 520 liter
- Pris fra: Kr 399.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 699.900, –

Audi Q4 e-tron har tydelig slektskap med Audi E-tron, men er mindre og smekrere og ikke minst mer letthåndterlig i byen. Takket være en dedikert elbilplattform oppleves bilen like romslig for passasjerer som i storebror.

Meget god plass i baksetet selv med en fører på 1,88 som har justert sitt sete i riktig posisjon.

Bagasjeroms kapasiteten er på 520 liter eller 9 bananesker og hele 24 med nedfelte bakseterygger.

Et smart rom til oppbevaring av ladekabler finner vi i bunn av bagasjerommet.

Den særnorske skiluka er selvsagt på plass.

Vår utgave inneholdt alt av tenkelig ekstrautstyr, ut fellbar sittepute var på plass.

Koppholder med fjærbelastet støtte medfører at koppen sitter trygt fast i svingene uten fare for søl.

Personlig liker jeg de gamle knappene langt bedre, volum med gummiert hjul er å foretrekke fremfor glatte knapper som også virker som glidebrytere. På ujevn vei er de direkte vanskelig å betjene.

Under midtkonsollen finner vi ladeplasss til mobilen.

Lekkert og forseggjort, samme hvilken flate man hviler øynene på.