Med den fremtidige elektrifiseringen kombinerer Mercedes-AMG overlegen ytelse og imponerende kjøredynamikk sammen med maksimal effektivitet. De første helelektriske AMG-modellene er i ferd med å gå i serieproduksjon, og de nye E PERFORMANCE høyytelseshybridene vil være svært effektive.
Denne utviklingen har dratt nytte av verdifull erfaring fra Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains og Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Flere spennende gateregistrerte modeller er forventet å debutere i år.
Nyutviklede høyytelseshybrider med batteri plassert over bakakselen
Høyytelseshybridene E PERFORMANCE har en ekstra elektrisk motor som bidrar til økte ytelser, men som også er i stand til å forbedre effektiviteten, og oppnår dermed lavere utslipp og forbruk.
Denne kjøretøyarkitekturen gir også flere fordeler med mulighet for helelektrisk kjøring og ekstern lading via en veggboks eller offentlig ladestasjon. I tillegg hjelper elektrifiseringen med å opprettholde, og kanskje til og med overstige, dagens høye ytelsesnivå, selv med mindre forbrenningsmotorer.
AMG-konseptet kombinerer en fire- eller åttesylindret fossilmotor med en elektrisk motor, et høyytelsesbatteri og det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk-systemet. Den elektriske motoren har, avhengig av modellserien, opptil 201 hk og 320 Nm dreiemoment. Plasseringen av denne er på bakakselen der den er integrert med en elektrisk to-trinns girkasse og den elektronisk styrte differensiallåsen. Det lette høyytelsesbatteriet er også plassert over bakakselen, noe som gir mange fordeler:
- Den elektriske motoren, utviklet eksklusivt av AMG, virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kraften mer direkte.
- Kraften til den elektriske motoren gir umiddelbart fullt dreiemoment.
- Den elektronisk styrte integrerte differensiallåsen tildeler et optimalt dreiemomentet til hvert bakhjul avhengig av kjøresituasjonen. Resultatet av dette er at bilen akselererer enda smidigere ut av svingene.
- Dersom det er behov kan kraften til den elektriske motoren overføres til forhjulene i en kort periode for å få mer veigrep.
- Plasseringen på bakakselen forbedrer aksellastfordelingen på bilen og danner dermed grunnlaget for den agile kjøredynamikken.
- AMG-konseptet har et veldig høyt effektivitetsnivå i regenereringen fordi dette systemet i prinsippet kun tillater minimalt med mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
- Modulkonseptet kan rulles ut over flere modellserier og gir dermed fleksibilitet til å lede AMG-porteføljen inn i den elektrifiserte fremtiden.
- Fordi den elektriske motoren fungerer uavhengig av AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-girkassen, forbedres også effektiviteten i drivverket.
La tallene snakke for seg selv: over 815 hk systemeffekt og mer enn 1000 Nm systemmoment
Med AMG Performance Hybrid-drivverket er mer enn 815 hk systemeffekt og over 1000 Nm systemmoment teknisk mulig. Avhengig av den fremtidige modellen, muliggjør dette akselerasjon fra 0 til 100 km/t på mindre enn 3,0 sekunder. Dette drivverket er planlagt for flere modellserier i forskjellige utvidelsesfaser, men den endelige spesifikasjonen av motor- og ytelsesverdier er fortsatt ikke bestemt.
E PERFORMANCE med 2,0-liters firesylindret motor og elektrisk eksos-turbolader
Parallelt med utviklingen av de åttesylindrede høyytelseshybridene utvikles også AMG Performance Hybrid i kombinasjon med den firesylindrede 2,0-liters turbomotoren. Denne motoren, med den interne betegnelsen M 139, har hittil kun blitt brukt i de kompakte modellene. Som en E PERFORMANCE-variant vil den også gi drivkraft i andre fremtidige Mercedes-AMG-modellserier. Men før det vil den omarbeides grundig og ytelsen vil igjen økes betydelig. Ingeniørene sikter mot den videreutviklede M 139 for å nok en gang overgå verdens høyeste ytelse pr liter i firesylindrede seriemotorer.
Den største nyvinningen er den elektriske eksos-turboladeren som for første gang realiseres i en produksjonsbil. Denne teknologien kommer direkte fra Formel 1 og kalles MGU-H (Motor Generator Unit Heat). Det samme systemet finnes allerede i hyperbilen Mercedes-AMG Project ONE.
Fremtidig firesylindret hybrid med et høyt ytelsesnivå
Den kraftige firesylindrede 2,0-liters turbomotoren, med elektrisk eksos-turbolader og mer enn 442 hk, kan kombineres med en elektrisk motor som utvikler opptil 201 hk. Den totale effekten og det totale dreiemomentet gjør at fremtidige AMG-modeller kan oppnå ytelser som overgår nåværende AMG-modeller med V8-motor uten hybriddrift. Det firesylindrede hybride drivverket vil først bli lansert i den fremtidige generasjonen av Mercedes-AMG C-klasse.
100 prosent følelser – null utslipp: Helelektriske AMG-modeller er i ferd med å gå i serieproduksjon
Mercedes-AMG utvikler også helelektriske kjøretøy på grunnlag av kommende elbiler fra Mercedes-EQ, i likhet med at dagens Mercedes-AMG E-klasse baserer seg på en Mercedes-Benz-modell. Dette er kjent som AMG-derivatstrategien.
Kjøretøyene er omfattende ombygd i Affalterbach hvor drivverk, chassis, bremser, lyd, og design får riktig AMG-preg. AMG-modellene i 43- og 53-serien er ambassadører for en ny tid i høyytelses-segmentet. Målgruppene er gjerne de som setter stor pris på innovativ elektrisk mobilitet, men som ikke vil gi avkall på sportslighet og smidig kjøredynamikk.
Det utvendige designet tar opp AMG sine karakteristiske elementer og overfører dem til den helelektriske tidsalderen. Disse inkluderer den AMG-spesifikke grillen med loddrette lameller, sidepanelene, spoilerleppen med diffusor, og AMG-felger. Også interiøret får AMG-behandling, og du vil blant annet kjenne igjen de eksklusive AMG-setene, de runde AMG-rattknappene og AMG-funksjonene i MBUX.
De nye modellene lanseres med fullt variabel firehjulsdrift med modulær dreiemomentfordeling. Kombinasjonen av motor foran og bak kan gi en total ytelse på nivå med de kraftigste Mercedes-AMG Performance-modellene, som i dag har den nåværende 4,0-liters V8 biturbo-motoren. Dette gjelder også akselerasjonen fra 0-100 km/t som fullføres på godt under 4,0 sekunder, avhengig av kjøretøyet. Elektromotorene har et turtall som går opp til maksimalt 18.000 o/min og muliggjør en toppfart på opptil 250 km/t.
AMG-lyden er en viktig del av opplevelsen, og den er selvfølgelig også en del av pakken. Med ekstra maskinvare bidrar den nykomponerte og autentiske «AMG Sound Experience» til at de som kjører Mercedes-AMG får en følelsesladet lydopplevelse også i fremtiden. Markedslanseringen starter i år.