Den nye elektriske kompakt-SUVen er nå tilgjengelig for bestilling. EQA kan skreddersys fritt allerede fra start, og prises fra kr 408.000,-. De første modellene forventes til Norge i løpet av våren.
– Med EQA får kundene endelig et elektrisk premiumalternativ i segmentet. Bilen er romslig og kompakt på samme tid, får en elektrisk rekkevidde på opptil 426 kilometer og har 20 cm bakkeklaring. Med andre ord en bil som vil passe like godt til hverdagspendling som til hytta, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Mercedes EQA 250 har en elektrisk rekkevidde på 426 kilometer (WLTP). Den elektriske motoren leverer 190 hestekrefter og 375 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 8,9 sekunder. Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har et energiinnhold på 66,5 kWh (netto).
Bilen kan lades fra 10% til 80% i løpet av kun 30 minutter med hurtiglading på opptil 100 kW. Den integrerte ombordladeren støtter lading på opptil 11 kW.
Produksjonen av EQA 250 gjennomføres i Rastatt (Tyskland) og batterisystemet leveres av Mercedes-Benz sitt datterselskap Accumotive i Kamenz.
Et høyt utstyrsnivå som standard
Mercedes EQA leveres godt utstyrt som standard. Inkludert er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent og elektrisk EASY-PACK bakluke. Vdere vil du finne 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, og et multifunksjons sportsratt i skinn som standard. Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.
Komfort og støyisolasjon
Komfort har vært et viktig punkt under utviklingen av EQA, og i likhet med storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri.
Forklimatisering er standard og kan stilles inn før du skal ut på kjøretur. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyres via Mercedes me-appen. Det betyr at du kan forvarme bilen slik at du slipper å måtte skrape frontruten når bilen har stått ute i minusgrader. Om sommeren sørger forklimatiseringen for at det er en behagelig temperatur når du setter deg inn i bilen etter at den har stått i solen en hel dag.
Avanserte assistansesystemer og sikkerhet
Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. I mange situasjoner er formålet med sistnevnte å forhindre en kollisjon ved autonom bremsing, eller å redusere dens konsekvenser. Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter. De forbedrede funksjonene til kjørehjelpspakken inkluderer for eksempel svingmanøvreringsfunksjonen, nødkorridorfunksjonen, avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.
EQA er også en ekte Mercedes når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor. Batteriet sitter i en ramme laget av ekstruderte seksjoner. Dette får en strukturell funksjon som til nå ble håndtert av tverrdelene i gulvet. En batteribeskyttelse foran på batteriet kan forhindre at batteripakken blir gjennomboret av fremmedlegemer. Naturligvis måtte også EQA gjennomgå normale og meget grundige kollisjonstestprogram. Strenge krav til batteriet og alle komponenter som bærer elektrisk strøm gjelder også.
De velkjente EQ lyslistene er på plass
EQA kommer med EQ-familiens distinkte «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front, mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den smale LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.
En indikasjon på den elektriske karakteren i EQAs interiør er et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen. Spesialmodellen Edition 1 har i tillegg perforerte skinnseter der blått stoff bryter gjennom de hvite setene.
Sitteposisjonen er høy og oppreist, noe som er typisk for en SUV og gjør det ikke bare behagelig for å komme inn og ut, men forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.
Effektivitet er nøkkelen, fra aerodynamikk til navigering med elektrisk intelligens
Med en Cd-verdi fra 0,28 og et areal på totalt 2,47 m2 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.
Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde.
Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.
Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som for øyeblikket er verdens største ladenettverk bestående av mer enn 450 000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.
Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som et alternativ for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kilo og er godkjent for bruk med sykkelstativ.
Det vil også være mulig å montere takstativ som ekstrautstyr.
Tekniske data
Drivhjul | Foran | |
Elektrisk motor | Asynkron | |
Effekt | kW / Hk | 140 / 190 |
Dreiemomement | Nm | 375 |
Akselerasjon 0-100 km/t | s | 8.9 |
Toppfart | km/t | 160 |
Batterikapasitet (Netto) | kWh | 66.5 |
Forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 17,7 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 426 |
Ombordlader | kW | 11 |
Hurtiglading | kW | 100 |
Hengervekt | Kg | 750 |
Mulighet til takstativ | Ja | |
Bakkeklaring | Mm | >200 |
Bagasjeromsvolum (VDA) | Liter | 340 |
Lengde | Mm | 4463 |
Bredde inkl speil | Mm | 2020 |
Høyde | Mm | 1620 |
Akselavstand | Mm | 2729 |
Pris (eks. frakt og lev.) | Kr | 408.000 |
Se video: