Mercedes-Benz har åpnet for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De nye modellene har fått en omfattende oppdatering, og kan nå også leveres som AMG E 53 4MATIC+. Prisene starter på kr. 712.000,- som Coupé og kr. 815.000,- som Cabriolet. De første bilene forventes i Norge i løpet av juni.
– E-Klasse er selve definisjonen på Mercedes-Benz, og med de nye todørsutgavene vil vi nå kunne tilby et enda bredere spekter av modellserien. E-Klasse Coupé og Cabriolet byr på et elegant design, en mengde komfort og neste generasjons teknologi, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Mercedes-Benz E-Klasse Coupé og Cabriolet er de elegante todørsutgavene av den velkjente E-Klassen. På de nye modellene har stylingen blitt sportslig finpusset med at et friskere utseende. De største forandringene finner vi på frontpartiet hvor de nye LED-frontlysene har fått et flatere design som strekker seg gjennom den nye A-formede diamantgrillen. På bilens muskuløse bakende er det spesielt innmaten i de nye LED-baklysene vi legger merke til. Samtidig får todørsmodellene de viktigste oppgraderingene fra de andre karosserivariantene som en del av ansiktsløftningen. Disse inkluderer elektrifiserte, og derfor mer effektive, bensin- og dieselmotorer med integrert startgenerator, nyeste generasjon kjøreassistansesystemer og infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Nye eksteriørkombinasjoner og et interiør med komfort og sportslighet
Fire nye farger er tilgjengelige: High-tech silver metallic, Graphite grey metallic, Mojave silver metallic og Patagonia red metallic (Designo). Utvalget av felger er også utvidet og inkluderer nå aerodynamiske felger som bidrar til å spare drivstoff.
Interiøret i Coupé- og Cabriolet-utgavene kombinerer moderne stil med sportslig luksus. Materialene valgt er i høy kvalitet og fremhever bilens stilige karakter. Nye listverk er tilgjengelig i fargene Open Pore grey ash wood og aluminium med lette elementer av karbonfiber.
Setene oppfyller forventningene når det gjelder komfort, men gir samtidig utmerket støtte i dynamiske kjøresituasjoner. Den adaptive førersetejusteringen er en spesielt intelligent funksjon. Ved å legge inn kroppshøyden på MBUX-systemet, eller via Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en stilling som generelt passer for noen i den angitte høyden, som da bare trenger å bli finjustert av sjåføren.
Sportssetene har fremtredende sidestøtter og integrerte nakkestøtter. Setekonturen følger utformingen av sidestøttene og midtpartiet har en sportslig og moderne langsgående søm avhengig av spesifikasjonen. Et mangfold av materialkombinasjoner spenner seg fra stoff til ARTICO kunstskinn og nappaskinn med diamantvattering. Til og med solreflekterende lær (for Cabriolet) er tilgjengelig.
Nyeste generasjonen av kjøreassistentsystemer
Den nye E-klassen har den nyeste generasjonen av Mercedes-Benz kjøreassistansesystemer. Dette gir et høyt aktivt sikkerhetsnivå hvor bilen er i stand til å reagere raskt og intelligent hvis sjåføren ikke rekker å gjøre det.
Det nye og mer intelligente rattet er en del av ansiktsløftningen. Rattet har sensorer som registrerer om føreren holder i det, noe som forbedrer brukervennligheten når du kjører i semiautonomt modus. Det er nå tilstrekkelig for sjåføren å holde i rattet slik at assistansesystemene blir informert om at vedkommende fortsatt har kontroll. Tidligere var en liten styrebevegelse nødvendig. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet i en viss periode, startes en advarselskaskade som til slutt aktiverer nødbremseassistenten hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.
Som standard kommer E-Klasse med Active Brake Assist, som i mange situasjoner er i stand til å bruke autonom bremsing for å forhindre en kollisjon, eller redusere alvorlighetsgraden. Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære kjøretøyer og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter. En rekke ytterligere funksjoner kan valgfritt legges til kjøreassistentpakken som ekstrautstyr.
Multimediasystemet MBUX og velvære med ENERGIZING Comfort
De nye modellene er utstyrt med MBUX infotainment-systemet (Mercedes-Benz User Experience). Som standard inkluderer den to store 10,25-tommers/26 cm skjermer arrangert side om side for et widescreen-utseende. To 12,3 tommer/31,2 cm skjermer er valgfritt tilgjengelig som ekstrautstyr. Informasjonen i instrumentpanelet og mediedisplayet er krystallklar med sin høye oppløsning.
ENERGIZING Comfort styrer et nettverk av forskjellige komfortsystemer i bilen. Blant annet bruker systemet musikk, lys og en rekke massasjemoduser for å oppfylle et bredt spekter individuelle ønsker basert på høyest mulig velvære. Nytt i E-klasse Coupé og Cabriolet er ENERGIZING COACH. Denne funksjonen er basert på en intelligent algoritme hvor systemet anbefaler programmer avhengig av situasjonen og den aktuelle personen. Hvis man kobler til en Garmin® smartklokke, vil verdier som stressnivå eller søvnkvalitet øke nøyaktigheten av anbefalingen. Målet er å sikre at føreren føler seg vel og avslappet selv under krevende eller ensformige reiser.
E som i effektivitet: elektrifisering av drivverket utvides
Elektrifiseringen tar enda et stort skritt fremover med den oppgraderte E-klassen. De nye to-dørs modellene vil kunne leveres med flere motoralternativer hvor mange av de er utstyrt med et 48 volt system og en integrert startgenerator. Dette bidrar til at en ekstra kraft, kjent som EQ Boost, er tilgjengelig helt fra start, og kan levere inntil 14 hk og 150 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å «glide» med avslått motor. Den systematiske elektrifiseringen av motorene er en viktig faktor i energieffektivitet og et bevis på selskapets fremtidsrettede strategi.
9G-TRONIC-girkassen er også videreutviklet for å imøtekomme andre generasjons integrert startgenerator. Den elektriske motoren, elektronikken og girkjøleren har nå blitt flyttet inni eller på girkassen. Tidligere nødvendige kabler kan elimineres, noe som gir fordeler med hensyn til både plass og vekt. Dette gjør det også enklere å kombinere girkassen med de forskjellige forbrenningsmotorene. I tillegg er effektiviteten til girkassen økt.
Nå tilgjengelig som AMG: Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé og Cabriolet
Mercedes-AMG fortsetter systematisk å styrke merkevareidentiteten med nye E 53 4MATIC + Coupé og Cabriolet. Begge modellene har nå fått den karakteristiske AMG-spesifikke grillen med vertikale lameller. I tillegg til markante luftinntak finner du to store «powerdomes» på panseret i klassisk Mercedes-AMG stil.
På bakenden av E 53 4MATIC+ finner du fire runde eksostupper integrert i bakfangeren. Disse leveres enten i sølvkrom eller høyglanset sort, avhengig av om du bestiller bilen med nattpakken. Sett fra siden vil du legge merke til de nye 19-tommers lettmetallfelgene med aerodynamisk 5-dobbelteiket design. Som tilleggsutstyr er det tilgjengelig 20-tommers lettmetallfelger i enten matt sort eller høyglanset titangrå som også er aerodynamisk optimalisert. To nye farger er tilgjengelige: Graphite grey metallic og den matte fargen Brilliant blau magno. Sistnevnte har tidligere kun vært tilgjengelig for AMG GT-familien.
Den elektrifiserte 3,0-liters motoren gir en ytelse på 435 hk og et dreiemoment på 520 Nm. EQ Boost systemet gir ytterligere 22 hestekrefter sammen med et dreiemoment på 250 Nm i kortvarige øyeblikk. Motoren har dobbel turboladning via en tradisjonell turbolader som går på eksos, og en elektrisk tilleggskompressor. Andre høydepunkter i de nye modellene inkluderer AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-girkassen og det fullt variable firehjulsdrift-systemet AMG Performance 4MATIC+.
Den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kan økes til 270 km/t med AMG Driver’s Package. AMG-bremsesystemet er optimalt innstilt for kraften og ytelsen til E 53-modellene: forbremsene har ventilerte skiver i størrelsen 370×36 mm med firestemplers kalipere, mens bak finner du ventilerte skiver i størrelsen 360×26 mm med enstemplede kalipere.
Tekniske data – Coupé | |||||
E 200 | E 200 4MATIC | AMG E 53 4MATIC+ | E 220d 4MATIC | E 400d 4MATIC | |
Priser fra kr. (eks. levering) | 712.000,- | 770.000,- | 1.113.000,- | 749.000,- | 934.000,- |
Motorvolum (cc) | 1.991 | 1.991 | 2.999 | 1.950 | 2.925 |
Ytelse (hk ved rpm) | 197 ved 5.500-6.100 | 197 ved 5.500-6.100 | 435 ved 6.100 | 194 ved 3.800 | 330 ved 3.600-4.400 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 320 ved 1.650-4.000 | 320 ved 1.650-4.000 | 520 ved 1.800-5.800 | 400 ved 1.600-2.800 | 700 ved 1.200-3.200 |
Tilleggsytelse EQ Boost (hk/Nm) | 14/150 | 14/150 | 22/250 | – | – |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 7,6 s | 7,7 s | 4.4 s | 7,6 s | 5,3 s |
Toppfart (km/t) | 237 | 231 | 250 (270 med AMG Drivers package) | 239 | 250 |
Blandet forbruk (l/100 km) | 7,2 | 7,6 | 9,3 | 5,6 | 6,7 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 165-181 | 173-199 | 187-213 | 148-175 | 176-195 |
Tekniske data – Cabriolet | |||||
E 200 | E 200 4MATIC | AMG E 53 4MATIC+ | E 220d 4MATIC | E 400d 4MATIC | |
Priser fra kr. (eks. levering) | 815.000,- | 871.000,- | 1.269.000,- | 836.000,- | 1.025.000,- |
Motorvolum (cc) | 1.991 | 1.991 | 2.999 | 1.950 | 2.925 |
Ytelse (hk ved rpm) | 197 ved 5.500-6.100 | 197 ved 5.500-6.100 | 435 ved 6.100 | 194 ved 3.800 | 330 ved 3.600-4.400 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 320 ved 1.650-4.000 | 320 ved 1.650-4.000 | 520 ved 1.800-5.800 | 400 ved 1.600-2.800 | 700 ved 1.200-3.200 |
Tilleggsytelse EQ Boost (hk/Nm) | 14/150 | 14/150 | 22/250 | – | – |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 7,9 s | 8,0 s | 4.6 s | 7,9 s | 5,4 s |
Toppfart (km/t) | 234 | 230 | 250 (270 med AMG Drivers package) | 234 | 250 |
Blandet forbruk (l/100 km)* | 7,6 | 7,9 | 9,5 | 5,8 | 6,9 |
Blandet CO2-utslipp (g/km)* | 173-190 | 180-202 | 216-222 | 153-177 | 180-198 |
* = verdier oppgitt etter WLTP.