Hyundai Motor har i natt avduket helt nye Tucson. Bilen har et avansert og eksperimentelt design, og setter en ny standard for teknologi i sitt segment. I tillegg byr den helt nye modellen på klassens bredeste elektrifisering, og er dermed en bekreftelse på Hyundais satsning på miljøvennlig teknologi, samtidig som den beholder sin rene SUV-karakter.
Helt nye Tucson er fjerde generasjon av Hyundais mest solgte SUV. Mer enn syv millioner enheter er solgt siden Tucson først ble introdusert i 2004. Av disse har 1,4 millioner blitt solgt i Europa. Nå ankommer den nye modellen med et revolusjonerende og ambisiøst utseende som følger Hyundais designretning ‘Sensuous Sportiness’.
Gjennom å tilby Tucson med segmentets mest elektrifiserte motorportefølje, er elektrifiseringen av Hyundais SUV-utvalg i Europa komplett. I Europa vil bilen tilbys med en full bredde av drivlinjer, mens bilen kun vil tilbys som ladbar hybrid og med firehjulsdrift som standard i Norge. Det komplementerer en SUV-portefølje som allerede består av helelektriske Kona, hydrogenelektriske NEXO, og nye Santa Fe, som kommer som ladbar hybrid i Norge i første kvartal 2021. Tidlig i 2021 kommer også Hyundais helt nye dedikerte elektriske familie-SUV IONIQ 5. Gjennom å elektrifisere sine nye modeller konsoliderer Hyundai sin posisjon som det eneste merket i verden som tilbyr alle typer elektrifisering, fra 48V mildhybrid, til hydrogenelektriske biler.
Helt nye Tucson er en global modell. Bilen skal produseres ved en rekke fabrikker over hele verden, og den blir tredje generasjon Tucson som produseres ved Hyundais toppmoderne europeiske fabrikk i Nošovice i Tsjekkia. Med andre ord blir helt nye Tucson bygget i Europa for europeiske kunder.
– Hyundai er merket med den bredeste porteføljen av elektriske drivlinjer i verden, med mildhybrider, hybrider, ladbare hybrider, batterielektriske biler og hydrogenelektriske biler, sier president og toppsjef i Hyundai Motor Europe, Michael Cole.
– Med introduksjonen av helt nye Tucson var det en nøkkelfaktor å utvide elektrifiseringen for det som er vår mest solgte SUV globalt. Denne lanseringen er en ny milepæl for Hyundai, ettersom vi nå tilbyr elektriske drivlinjer på hele SUV-porteføljen vår. Med et progressivt design og det aller siste av drivlinjeteknologi, vil helt nye Tucson være en av nøkkelmodell for Hyundai i Europa fremover.
‘
Parametric Dynamics’: Et revolusjonerende og unikt eksteriør i spydspissen av SUV-design
Heller enn å være en evolusjon fra forrige generasjon, er helt nye Tucson en designrevolusjon for Hyundai. Bilen er større og bredere enn forrige modell, og en kraftfull fremtoning kombinerer skarpe vinkler og dynamiske proporsjoner med nyskapende overflater. Det sikrer et progressivt utseende som ikke går på akkord med Tucsons SUV-arv.
Helt nye Tucson er Hyundais første SUV som er meislet ut av selskapets nye designidentitet ‘Sensuous Sportiness’. Denne designretningen karakteriseres av harmonien mellom fire fundamentale elementer: Proporsjoner, arkitektur, styling og teknologi. Formålet er å gi en iboende skjønnhet til Hyundais kjøretøyer, for å skape en emosjonell verdi og et utseende som skiller seg fra alt annet.
– Formålet med ‘Sensuous Sportiness’ er å fremheve de emosjonelle kvalitetene ved bildesign. Vi ønsker å berøre følelsene til våre kunder. Med helt nye Tucson introduserer vi en ultimat evolusjon og et definitivt «statement» om Hyundais ustoppelige moment, sier Hyundais toppsjef for design, SangYup Lee.
– Tucsons avanserte og eksperimentelle design er tro mot vår pionerånd, og tar spillet til et helt nytt nivå i det som er bransjens mest konkurranseutsatte segment.
Helt nye Tucsons progressive designspråk er inspirert av Hyundais konseptbil Vision T, som ble vist for første gang under bilmessen i Los Angeles i 2019. Vision Ts design dreier seg rundt et konsept om dynamikk, og representerer en urban utforsker innen SUV-design.
Hyundais designere gikk bort fra tradisjonelle metoder med tegninger og skisser under arbeidet med Tucson, og utviklet heller bilens futuristiske designelementer gjennom geometriske algoritmer produsert med grensesprengende digital teknologi. Denne prosessen, kjent som ‘parametric dynamics’, utnytter linjer, overflater, vinkler og former skapt med digitale data for å gi enestående og dristig design. Resultatet er at fremtredende geometriske mønstre, kjent som ‘parametric jewels’, gjentas gjennom hele bilens progressive eksteriør.
Det mest fremtredende eksempelet på slike parametriske juveler finner vi i bilens grill, hvor parametriske skjulte lykter gir et solid førsteinntrykk. Når lysene er av, ser bilens front ut til å være dekket av mørke geometriske mønstre, uten noe skille mellom grillen og de skjulte LED-kjørelysene som er sømløst integrert. Takket være helt nyutviklet lysteknologi som utnytter speil, blir bilens grill i mørk krom gjort om til juvellikende former når kjørelysene er på. Det skaper et unikt og iøynefallende element i en ellers glatt overflate. Dette særegne trekket er det første av en rekke innovasjoner som underbygger Hyundais ambisiøse designtilnærming.
Parametriske juveler er også et sentralt designelement langs bilens sider. Meislede og rette overflater skaper en sterk kontrast mellom en moderne silhuett og et maskulint skulderparti. Det gir følelsen av bevegelse, selv når bilen står stille. Ved bilens hjulbuer glir stramme og atletiske former over i et kantete design som huser helt nye Tucsons stilige felger med kraftfullt og dynamisk uttrykk. Tucsons sportslige stil fremheves av en forkrommet linje som strekker seg fra sidespeilene og hele veien bak til C-stolpen. Sett fra siden er bilens dører definert av en skarp og dristig karakterlinje, som har en fullført harmoni med de dynamiske og kantede hjulbuene.
I bilens hekkdesign spiller baklyktene med skjulte parametriske lysdetaljer en sentral rolle. De parametriske detaljene tas også igjen i støtfangeren gjennom et tredimensjonalt mønster kombinert med sportslige designelementer. Hekken på helt nye Tucson er samtidig ryddig, og bilens bakrutevisker er skjult under spoileren, slik at den er helt usynlig når den ikke er i bruk. Hyundai-logoen bak er integrert i bakruten, og er helt glatt selv om den har et tredimensjonalt utseende.