Škoda Superb – grønn og god

 

2020 vil bli det store elektrifiserings året med en rekke nye elbiler og ladbare hybrider. Škoda følger opp ved å bygge ladbar hybrid av praktiske Škoda Superb, senere lanserer også Octavia plug-in hybrid. Plug-in hybriden vil trolig bli mestselgende utgave av Škoda Supereb.

 

Vi har kjørt Škoda Superb tidligere og blitt imponert av både de komfortable kjøreegenskapene og suverent utnyttet plass. Nå blir plassmesteren enda grønnere med elektrisk fremdrift til vanlig. Batteriet på 13 kWh tillater helelektrisk kjøring i inntil 55 km etter målestandarden (WLTP). Denne nye målestandarden gir et langt mer realistisk bilde av rekkevidde enn den…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

2020 vil bli det store elektrifiserings året med en rekke nye elbiler og ladbare hybrider. Škoda følger opp ved å bygge ladbar hybrid av praktiske Škoda Superb, senere lanserer også Octavia plug-in hybrid. Plug-in hybriden vil trolig bli mestselgende utgave av Škoda Supereb.

 

Vi har kjørt Škoda Superb tidligere og blitt imponert av både de komfortable kjøreegenskapene og suverent utnyttet plass. Nå blir plassmesteren enda grønnere med elektrisk fremdrift til vanlig. Batteriet på 13 kWh tillater helelektrisk kjøring i inntil 55 km etter målestandarden (WLTP). Denne nye målestandarden gir et langt mer realistisk bilde av rekkevidde enn den gamle målemetoden. Dette betyr i praksis at de fleste kan bruke ren elektrisitet til daglig, snittet for vanlige trafikanter ligger i overkant av fem mil om dagen.

 

Škoda Superb IV er en meget romslig stasjonsvogn med hele 510/1,800 liter bagasjerom, selv med batteriene til hybriddriften på plass.

 

 

Elbil til daglig bruk
Det er langt rimeligere å kjøre på ren strøm enn bensin. Ved å lade fra en veggmontert ladeboks hjemme blir ladetiden fra tomt til fullt batteri ca. fem timer og kan bli redusert til under fire timer ved bruk av 3,6 kW lader. I tillegg regenereres bremseenergi i nedoverbakker eller ved nedbremsing tilbake til batteriet. Energien brukes til elektrisk fremdrift senere.

Rekkeviddeangst blir dermed et fremmedord med denne utgaven som med så mange andre nye el- og hybridbiler. Škoda Superb IV har en rekkevidde på 850 km når bensinmotoren og elmotor kombineres før tanken må fylles på ny.

 

Alcantara®/skinn/kunstskinn setetrekk, sportsseter og sportsratt er inkludert i SportLine utstyrsnivå.

 

 

Kjent og kjær
Hybridsystemet forvandler Škoda Superb IV til den ultimate familiebilen med startpris på kr. 412.600 og lave driftskostnader. Våre mildt sagt uforutsigbare politikere kan selvsagt forandre bilavgiftene, men med kr 2.400, – i avgift for Škoda Superb IV sin del, går de trolig opp om avgift forandres.

Hybridteknologien er et meget godt kjøp siden man bare betaler bilens reelle produksjonskostnader. Dette er ganske unikt i Norge
Du verden for en god plass det er i denne bilen. Det er også godt med luft mellom hodet og takttrekket i baksetet. Romslig fører- og passasjermiljø er en av Škoda Superb mange positive egenskaper. Vi liker det oversiktlige førermiljøet, hvor man tydelig ser gradene på klimaanlegget, knappene for kjøremodus og ikke minst enkel programmering av ønskelig kjøredata i de digitale instrumentene. På et par tastetrykk er vi kvitt filassistenten som bare irriterer på en blanding av snødekke og bar asfalt.

 

Opplevd kvalitet er blitt meget bra på Škoda, man må helt ned i bunn av dørene før hardplasten dukker opp.

 

 

Komfort
Bilens understell er satt opp for komfort. Vår Škoda Superb IV ladbar hybrid oppleves særdeles komfortabel med adaptivt understell som standard. Enkelte stusser trolig ved at vi trekker fram mykt understell som positivt i enkelte artikler, mens vi hyller stramt i andre. Vi har alltid kundegruppen i bakhode på plass i førerstolen. Škoda Superb IV er en meget stor, praktisk og behagelig stasjonsvogn.

Med Adaptivt understell som standardutstyr kan understellet tilpasses de forskjellige kjøreprogrammene, bilen blir stivere ved å trykke inn sport-knappen. I store biler foretrekker vi komfortabelt oppsett, Sammen med lekkert interiør og kvalitet, får man en god følelse i denne store stasjonsvognen.

 

Når man åpner døren lyser Škoda-logoen opp bakken utenfor døren for deg. Denne effekten får vi på snø i dagslys, enda sterkere blir effekten på kvelden.

 

 

Kan velge
Man må helt ned i bunn av dørene før hardplast åpenbarer seg. Ellers er det bare myke materialer. Vår SportLine er også utstyrt med helautomatiske Matrix lys for økt komfort og sikkerhet i mørket. Faktisk leveres ni kollisjonsputer, prediktiv cruisekontroll, Amundsen navigasjon og Matrix LED hovedlys som standardutstyr allerede i innstegsmodellen Ambition.

Ved gasspådrag starter bensinmotoren og man har 218 hk systemeffekt til rådighet. Den forhåndsinnstilte kjøreprofilen bytter automatisk mellom bensindrift og elektrisk drift, og kommer med integrerte funksjoner som Battery Hold (opprettholder ladenivå) og Battery Charge (lader batteriet). Ved bruk av knapper på midtkonsoller kan du velge E-mode (ren elektrisk kjøring) eller Sport mode (full bruk av bilens 218 hk). Det er således ingen komplisert affære å kjøre helelektrisk, eller som hybrid.

 

Škoda Superb er perfekt i byen med elmotor og på langtur til hytta med dette romslige bagasjerommet.

 

 

Konklusjon
Elbil til daglig, meget god komfort på langtur uten rekkeviddeangst og bare 2400 kr i avgifter, er nøkkelordene for ŠKODA SUPERB IV. Skoda har forvandlet Superb til en meget praktisk hybrid med formidabel plass, en rekke smarte oppbevaringsløsninger og nettilkopling via ŠKODA Connect. Vi tror hybridutgaven blir mestselgende Škoda Superb utgave inneværende år.

 

Ladekabler ligger skjult under det flate gulvet.

 

 

Fakta ŠKODA SUPERB IV

  • Motor: R4 bensin +el
  • Slagvolum: 1.4-liter
  • Effekt: 218 hk systemeffekt
  • Moment: 250 Nm
  • Gir: 6-trinns automat
  • 0-100 km/t: 7,8 sek
  • Toppfart: 224 km/t
  • Forbruk blandet: 0,13 l/mil
  • Co2 utslipp: 31 g/km
  • Egenvekt: 1.677 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,86 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,47 m
  • Akselavstand: 2,84 m
  • Utstyrsnivå: SportLine
  • Bagasjerom volum: 510/1,800 liter
  • Pris fra: Kr 412.600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 507.900, –

 

Baksetepassasjerer kan ikke klage på plassen, helt konge….

 

Kjøre programmene forandrer også understellet, denne bilen er myk og komfortabel på motorvei i Comfort, langt stivere i svingene med Sport innkoplet.

 

Ladeboksen var trang til min telefon med dobbelt deksel.

 

Et slikt bilde gir god oversikt over hvilke assistenter man ønsker å se nærmere på.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen