Starter ID.3- produksjonen i år

.
Nye ID.3 og kommende modeller får batterier med høyeste kapasitet – og åtte års garanti

 

Volkswagen starter ID.3-produksjonen i år. Kompaktklassemodellen blir første medlem av ID.-familien – en ny generasjon av progressive elbiler. Litium-ion batteriene vil gi dem en rekkevidde på inntil 550 km, noe som gjør dem velegnet også for langturer.

 

  • Volkswagen gir kapasitetsgaranti på ID.-batteriene i åtte år eller 160 000 km
  • Batteriene i ID.-familien kan ta imot en ladeeffekt på opptil 125 kW , noe som betyr svært hurtig lading underveis

Ingen trenger…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nye ID.3 og kommende modeller får batterier med høyeste kapasitet – og åtte års garanti

 

Volkswagen starter ID.3-produksjonen i år. Kompaktklassemodellen blir første medlem av ID.-familien – en ny generasjon av progressive elbiler. Litium-ion batteriene vil gi dem en rekkevidde på inntil 550 km, noe som gjør dem velegnet også for langturer.

 

  • Volkswagen gir kapasitetsgaranti på ID.-batteriene i åtte år eller 160 000 km
  • Batteriene i ID.-familien kan ta imot en ladeeffekt på opptil 125 kW , noe som betyr svært hurtig lading underveis

Ingen trenger å bekymre seg for om kapasiteten vil holde seg over tid. Selv etter åtte år eller 160 000 km garanterer Volkswagen at minst 70% av den utnyttbare energimengden er tilgjengelig.

 

Center of Exellence

I 2017 samlet Volkswagen utviklingen av sine batterier i et «Center of Excellence». Dette senteret er blant annet ansvarlig for å sikre at alle batteriene i ID.-familien beholder sin maksimale kapasitet over en veldig lang tidsperiode, og dermed gjør dem egnet for lange kjørelengder. – Vårt mål er å sørge for at ID.-batteriene varer like lenge som bilene, sier Frank Blome, leder av «Center of Excellence» i Salzgitter.

 

Høy ladeeffekt gir kort ladetid

Volkswagen vil tilby ID.-batteriene i ulike størrelser. Dette markerer en helt ny tilnærming sammenlignet med merkets nåværende utvalg av elektriske biler. Dersom ID.-eiere ikke har behov for å kjøre lange distanser (for eksempel dersom kjøringen skjer mest i urbane strøk), kan de velge et batteri med relativt lav energikapasitet. Dette vil gi bilen lavere pris. De som ofte kjører langt kan derimot velge et batteri med stor kapasitet, noe som gjør bilen mer fleksibel i bruk.

Avhengig av batterivalg og hvilken bil det er snakk om, vil maksimal rekkevidde ligge mellom ca. 330 km og 550 km (WLTP). Volkswagen har også designet batteriene for å kunne motta en ladeeffekt på opptil 125 kW, noe som er høyere enn noen hittil har oppnådd i ID.3-segmentet. Det sikrer rask lading og korte ladestopp.

 

Enkel hjemmelading, og ekstremt rask lading underveis

Volkswagen forventer at rundt 50% av ladingen vil bli gjort hjemme, og 20% ved arbeidsplassen. En ny generasjon veggbokser er utviklet med akkurat dette i sikte. Ladeboksene, som kan installeres både hjemme og ved arbeidsplasser, vil kunne lade med en effekt på 11 kW (AC). Fordelen her er at det gir vesentlig kortere ladetid enn å lade fra konvensjonelle 230 volt stikkontakter. Veggboksen har nok effekt til å fullade et stort batteri over natten eller i løpet av en arbeidsdag.

Volkswagen har også beregnet at 25% av ladingen vil bli gjort på offentlige ladeplasser, og 5% ved ladestasjoner langs motorveiene. ID.3 med det største batteriet vil kunne klare seg med to ladestopp på en tur fra Hamburg til München, eller fra Paris til Torino (begge turene er rundt 800 km), men dette er avhengig av hvilken kjørestil som benyttes på motorveien. Dersom batteriet lades ved en hurtiglader med høy effekt (125 kW), vil 260 km rekkevidde (WLTP) kunne «tankes» på bare 30 minutter.

 

Fakta om ID.3 1ST

  • Det totale volumet fra fabrikken for denne begrensede serien ID.3 1ST er satt til 30.000 eksemplarer.
  • Alle som forhåndbestiller ID.3 1ST vil få utlevert sin ID.3 1ST i 2020. Utleveringene starter fra midten av 2020.
  •  ID.3 1ST får inntil 420 km rekkevidde (WLTP), som er anslått som den mest populære modellen.
  • Alle som forhåndbestiller ID.3 1ST vil få et spesialtilbud på 1 års kostnadsfri lading ved offentlige ladestasjoner tilknyttet tjenesten We Charge (inntil 2000 kwh).
  • Produksjonen av ID.3 1ST starter opp i november 2019 og utleveringer starter i midten av 2020. Spesialmodellen Volkswagen ID.3 1ST vil leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km målt etter den nye WLTP-testsyklusen. Det er forventet at det er denne varianten som blir volummodellen av ID.3.
  • ID.3 1ST blir en spesialmodell ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Alle utstyrsversjonene er riktig utstyrte modeller for Norge.  ID.3 Plus får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. For ID.3 Max følger panorama glasstak og innovative løsninger som AR (augmented reality) head-up display med.
  • Verdenspremieren for ID.3 1ST blir på bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september.
  • Prisene blir klare til høsten og da får alle som har forhåndsbestilt muligheten til å tegne salgskontrakt for ID.3 1ST .
  • Det er fortsatt gode muligheter for å sikre seg en ID.3 1ST ved å forhåndsbestille i Norge.
    På Volkswagens nettside kan interesserte forhåndsbestille bilen. Beløpet er på 10.000 kroner, og refunderes i sin helhet dersom man ønsker å kansellere forhåndsbestillingen. Antall biler er begrenset. Så lenge løsningen er åpen er det fortsatt mulig å sikre seg en forhåndsbestilling som gir rett til bestilling av bil med produksjonsplass.
  • Volkswagens helt nye nettside om ID. vil alltid ha siste oppdaterte informasjon om ID. Det er opprettet en egen side  for relevante spørsmål og svar om forhåndsbestillingen.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen