Sjette generasjon praktisk kjøreglede

For 32 år siden gikk BMW nye veier og lanserte sin første 3-serie som stasjonsvogn. 1,7 millioner biler senere er det klart for 6. generasjon av BMW 3-serie Touring – stasjonsvognen som refereres til som målestokken for praktisk kjøreglede. For første gang i historien kommer den også som plug-in hybrid.

– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noen sinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjondirektør i BMW…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For 32 år siden gikk BMW nye veier og lanserte sin første 3-serie som stasjonsvogn. 1,7 millioner biler senere er det klart for 6. generasjon av BMW 3-serie Touring – stasjonsvognen som refereres til som målestokken for praktisk kjøreglede. For første gang i historien kommer den også som plug-in hybrid.

– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noen sinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjondirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

En av erkemodellene
3-serien er en av modellene som virkelig har satt BMW på kartet gjennom de siste tiårene, ikke minst på grunn av modellbredden og populariteten til stasjonsvognen. Forrige generasjon BMW 3-serie Touring solgte over 500.000 eksemplarer alene. Nå er det klart for en ny generasjon, den sjette i rekken.

Mer design, mer plass, mindre vekt
Designen er umiskjennelig BMW, med de nye linjene man kjenner igjen fra sedan-modellen. Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen. Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sine individuelle karakterer.

Den sjette generasjonen BMW 3-serie Touring kommer med økte dimensjoner, som kommer både fører og passasjerer til gode. Modellen er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også utvidet med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.

Bagasjerommet volum har økt til 500 liter. Legges bakseteryggene ned, blir lastevolumet 1510 liter. Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard og finessen med den separate åpningen av bakruten er selvsagt på plass. Standard er også akustikkglasset i frontruten for økt innvedig komfort. Om ønskelig kan også siderutene leveres med akustikkglass. For de som ønsker ytterligere med dagslys i kupéen, leveres et panaromasolktak med størrelse på hele 0,8 kvadratmeter. For de som ønsker seg ekstra lys i nattemørket, kan nye BMW 3-serie Touring bestilles med laserlys, som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på.

I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket sammenlignet med forrige generasjon til tross for de økte dimensjonene. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere. Et helt nyutviklet understell sørger for at støtdemperne gir en enda mer komfortabel og sportslig opplevelse på veien.

Motorer og priser – med BMWs første ladbare stasjonsvogn
Ved lanseringen i september tilbys først tre motorvarianter – alle i kombinasjon med 8-trinn Steptronic automatgir og xDrive firehjulsdrift.

Modell: Pris: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart:
320d xDrive Touring (4 syl) Fra kr. 515.300 190 hk 400 Nm 7,4 sek 225 km/t
330d xDrive Touring (6 syl) Fra kr. 670.000 265 hk 580 Nm 5,4 sek 250 km/t
330i xDrive Touring (4 syl) Fra kr. 596.500 258 hk 400 Nm 5,8 sek 250 km/t

Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring, som leveres med sekssylindret bensinmotor som yter 374 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t går da unna på 4,5 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t.

I 2020 markeres et nytt kapittel BMW-historie. Da lanseres BMW 330e Touring, som blir BMW sin aller første ladbare stasjonsvogn. Modellen kommer med en elektrisk motor som integreres i den 8-trinns automatgirkassen, og kobles til en firesylindret bensinmotor. Samlet effekt fra de to motorene er til vanlig 252 hk, men gjennom den nye funksjonen XtraBoost økes totaleffekten med ytterligere 40 hk for opp til 10 sekunder, slik at samlet effekt blir 292 hk. Da går sprinten fra 0-100 km/t unna på 6,1 sekunder. Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 km målt etter den gjeldende NEDCcoor-metoden, basert på WLTP-typegodkjenning.

Teknikk og førerglede

Med sjåføren i føreren i sentrum, har BMWs nye rekke med fører- og sikkerhetssystemer selvsagt også funnet veien til helt nye BMW 3-serie Touring. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen er betraktelig videreutviklet, for eksempel kan bilen memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainmentsystemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner. Et eksempel er «Drive Recorder», hvor systemet bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser fra forskjellige vinkler. Videopptaket kan startes når som helst fra infotainmentsystemet i bilen og har en varighet på 40 sekunder pr klipp. Hvis et uhell inntreffer, lagres de foregående 20 og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

Premiere i juni

Helt nye BMW 3-serie Touring får sin verdenspremiere allerede denne måneden. Sammen med de helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupe og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1, er BMW 3-serie Touring et av høydepunktene når BMW Group arrangerer sin egen bilmesse på BMW Welt i München 25. – 27. juni. Man skal heller ikke utelukke at flere nyheter dukker opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen