Gult er kult for Geir og Ola

Ola Svendsen (t.h.) og Geir Brynildsen med løpsbilen til Ola på verkstedet på Rolvsøy. Foto: Øivind Karlsen

 

To voksne mannfolk, den ene pensjonist den andre i full jobb som forretningsadvokat, men med en stor felles interesse -nemlig bilsport, og aller helst historisk racing i gule biler.

 

Ola Svendsen er en nestor. Han har holdt på med bilsport siden 1970-tallet, og kjører nå sin gule Escort BDA 1971 modell med 260 hestekrefter. Det har blitt en og annen tittel og mange seire opp gjennom årene. For noen år siden traff han advokat Geir Brynildsen, og dermed var det gjort.…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ola Svendsen (t.h.) og Geir Brynildsen med løpsbilen til Ola på verkstedet på Rolvsøy. Foto: Øivind Karlsen

 

To voksne mannfolk, den ene pensjonist den andre i full jobb som forretningsadvokat, men med en stor felles interesse -nemlig bilsport, og aller helst historisk racing i gule biler.

 

Ola Svendsen er en nestor. Han har holdt på med bilsport siden 1970-tallet, og kjører nå sin gule Escort BDA 1971 modell med 260 hestekrefter. Det har blitt en og annen tittel og mange seire opp gjennom årene. For noen år siden traff han advokat Geir Brynildsen, og dermed var det gjort. Ola presset litt på, etter hvert og Geir som var over middels bilinteressert, lot seg overtale. I en nypreparert Lotus Cortina MK 1 fra 1965 fikk han prøv seg som sjåfør.

 

Sist, men blir bedre

-Det ble siste plass noen ganger til å begynne med, men i fjor gikk det bedre. Jeg lærer jo mer og mer, sier Geir.

-Han blir bedre og bedre. I 2019 blir det enda mer fart i sakene. Bilen oppjusteres og Geir har fått mer erfaring, mener Ola.

 

De to utgjør et eget historisk team med Blåkläder som er den største samarbeidspartneren. Nå er det to gule biler til start flere ganger gjennom sesongen, riktignok i hver sin klasse. Men om to, tre år planlegger Ola og Geir å kjøre langløp med Cortinaen. Den blir bygget for det, og da skal det være to sjåfører på en bil, som avløser hverandre. Det arrangeres både en times, tre timers og seks timers løp.

 

Historisk bilsport er organisert gjennom Norges Bilsport Forbund. Men det er også en klubb som heter Historisk Racing Norge, der alle kan være medlemmer og ikke minst være oppdatert hva historisk motorsport går ut på.

 

 

Lotus Cortina med Geir Brynildsen bak rattet. Det går unna i svingene.

 

 

Lidenskap

Geir Brynildsen (61) er advokat, kommer fra Kråkerøy og bor i Engelsviken.

-Bil har blitt min store lidenskap. Blant annet har jeg jobbet mye på min Buick 1931-modell. Det er en stasbil. Men jeg synes det er vel så morsomt med Lotus Cortinaen, særlig har det blitt gøy å kjøre. Mekker litt selv, men Ola må ta det meste. Han er suveren med motorer. Jeg gleder meg til å stille i Norgesserien i 2019, forteller Geir.

 

Nürburgring

Ola (69) kommer også til å stille i et par løp i Norgesserien, men lengter etter å prøve seg mer ute i Europa.

-Håper på noen turer og har blinket ut Nürburgring i Tyskland i august. Der kan det være opp mot 70.000 tilskuere og det er litt av en opplevelse, selv om man kjører i en gubbeklasse. En fest man har lyst til å oppleve, rett og slett. Både i Sverige og Danmark samt i flere Europeiske land er det stor stas og interesse for slike løp. Jeg har vært med på mange. Ble totalvinner og fikk klasseseier i Summerclassic Belgia i 2017. Er faktisk også første nordmann med en svensk mesterskapstittel i svensk baneracing tilbake i 1980, og Blåkläderteamet som vi er knyttet til nå har virkelig markert seg mange steder. I 2019 har Escorten fått nypreppet motor og ny girkasse, og jeg er klar for fight igjen, sier Ola med et smil

 

Humoren er aldri langt unna når Geir og Ola begynner å fortelle om bilhistorier med gubber i fokus. Og de er klare for mer, både på Rudskogen, på Vålerbanen, i Europa og på verkstedet på Rolvsøy.

-Det kan være ganske tøft å gjennomføre et løp. Ni runder på Rudskogen tar mellom 15 og 20 minutter, og man er rimelig sliten etterpå. Full konsentrasjon i høy fart gjør noe med deg. Men du verden så moro, mener Geir Brynildsen og Ola Svendsen.

 

Ola Svendsen i fint driv. Foto: J-P Nizet

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen